Dužni
smo, sviđalo se to nama ili ne, na početku jednu ispriku: broj 17
poprilično kasni. Najveća krivnja za to na onom je dijelu
uredničkog dvojca koji počinje sa Ž, a isprike su (da citiram što
je o njima rekao Oliver Stone u Platoonu kao … znate već. Svatko
ih ima. Poslovne obveze, obiteljski razlozi, ali i nešto o čemu
ćemo više kasnije.
Uvodnik
nastavljamo tužnom viješću. U listopadu 2015., sa samo trideset
godina, zauvijek nas je napustio Radoslav Slavnić, autor dviju
izvrsnih priča objavljenih u našem časopisu: “Tkivna” (broj
16) i “Oprost i šest suprotstavljenih P” (broj 15). Rođen 1985.
u Sremskoj Mitrovici, Radoslav Slavnić bio je glazbenik (frontmen
rumskog sastava i pisac koji je fantastične priče objavljivao u
brojnim zbirkama i časopisima. Samostalne su mu knjige zbirka priča
Svetlost na kraju ulice Nemezis. Njegovim preranim odlaskom izgubili
smo izvrsnoga pisca pred kojim je mogla biti velika budućnost.
Da
se vratimo na isprike. Jedan od razloga zašto je uređivanje ovog
broja trajalo bilo je nezadovoljstvo pristiglim materijalima. Iako
kvantiteta ovog puta nije bila problem (nadamo se da će i dalje biti
tako), u jednom smo trenutku bili ne baš presretni onime što
dobivamo za Ubiq. I dalje osjećamo odmak od prave znanstvene
fantastike, iako znanstvenofantastičnih priča, srećom, još imamo
(Brozović, Barišić, Satarić, Gluščić, Pavlović, Šarčević,
Žiljak, Becić). Kao da se većina autora s gotovo pa mazohizmom
zatvara u memljive ćelije ovih naših stvarnosti što nam ih nameću
korumpirani i nesposobni političari i njihovi korporacijski
gospodari, a koji sad već bezobrazno odbacuju čak i onaj privid
demokracije sadržan u izbornom cirkusu. Tim smjerom pogotovo idu
horori i ono što se može nazvati pomaknutim stvarnostima (Robnik,
Pilić, Janjanin, Ivanišević, Juričić, Milić, Mišić, Petrović,
Marciuš). Konačno, se u pričama u značajnoj mjeri svodi na neki
specifični oblik ispričane, da ne kažemo prepričane bajke
(Nikolić, Obradović, Stojanović, Zmajoki). Ne želimo time reći
da su novele slabe (nemamo strpljenja za slabo!), ali nekima bi
trebalo još malo promišljanja, možda drugačiji autorski pristup,
drukčija točka gledanja, u nekim slučajevima i definiraniji
krajevi, a nadasve aktivniji pristup svemu onome što nas okružuje,
svijetu i vremenu na kojem i u kojem živimo i gorućem pitanju kako
da ih promijenimo… Međutim, Ubiq se sastavlja iz onoga što
pristigne (nije uzalud njegovo prvo godište rađeno pod egidom
“Održivi razvoj”) ili ga nema, pa smo ipak – sigurni u to da i
dalje održavamo visok nivo proze – morali nadvladati naše
nezadovoljstvo i napraviti odabir kakav je pred vama.
Također
žalosti to što su nas neki autori, čijim smo se novelama u sad već
sedamnaestbrojnoj povijesti veselili, pomalo zapostavili. Raduju nova
imena, ali žalosti nestanak starih. Što rade, gdje su? Evo ih –
pišu romane! Godina 2015. definitivno je godina romana. David
Kelečić objavio je Dublje od bezdana, Iva Šakić Ristić Prolaz za
divljač, Danijel Bogdanović Noćni vlak za Dukku, a Milena Benini
Da en i Prodavača snova, s tim da Bogdanovićev roman i Beninin
]Prodavač snova svojim opsegom (500, odnosno 600 stranica) ozbiljno
konkuriraju za “raosovsku” titulu “romana pune duljine”. Onaj
dio uredničkog dvojca Ubiqa koji počinje na Ž objavio je pak
omladinski roman Zagonetka Zmajskih otoka. Milena Benini postigla je
romanom Svećenica mjeseca (koji već ima i nastavak, Da en značajan
uspjeh: prvi je to fantazi roman koji je bio finalist natječaja
T-portala za najbolji roman. Luka Bekavac pak, pisac s ruba kako
mainstreama tako i znanstvene fantastike, objavio je treći roman,
Policijski sat, a prva dva – o kojima smo objavili važan esej u
14. Ubiqu – priskrbila su mu ove godine i Nagradu Europske unije za
književnost (EUPL). Za prave osvrte na ove romane, nažalost, malo
ćemo se načekati: već godinama ne uspijevamo doći do nikoga tko
bi pratio produkciju, a od ostatka ostataka naše književne kritike
hrvatska znanstvena fantastika može tradicionalno očekivati šutnju
na granici s omertom. I tako nam ostaje da gledamo kako se kvalitetni
pisci bore za svoje mjesto u nakladama od par stotina primjeraka,
čije je objavljivanje i plasman do sada (a od sada ćemo tek
vidjeti!) ovisilo o raznim oblicima državne potpore, da bi se
konačno našli suočeni sa zidom šutnje, ili možda tu i tamo
simboličnim kimanjem glave, kao da se netko na trenutak sjetio da u
nas već desetljećima postoji i održava se, svima i svačemu
usprkos, žanr spekulativne književnosti.
Tomislav
Šakić i Aleksandar Žiljak, prosinca 2015.
Нема коментара:
Постави коментар