Autor: T2 (pseudonim)
Knjiga je odštampana na 236 stranica,
u tiražu od 500 primeraka, a izdavač zbirke je Udruženje IK Nera
iz Beograda.
Ono što na početku moram da istaknem,
a što mi se kod Šarčevića jako sviđa je da su mu skoro sve priče
smeštene na domaći teren, odnosno na naše prostore, bez obzira o
kojoj se vremenskoj epohi radilo, i to je u startu veliki plus za
njega od mene, jer mi je muka od amerikaniziranosti domaćih autora
koji radnje svojih priča i romana smeštaju bez ikakve potrebe na
američko tlo, iako su Ameriku videli samo na fotkama.
Stilski je zbirka Dolazak tame
šarenolika, pa su neke od priča fantastične, neke su
epsko-fantastične, neke su vampirske, neke su krimi-avanturističke,
a ima misterije, mističnosti, horora i akcije, kao i poezije
pretočene u priče jer Stevan Šarčević je i pesnik i fantastičar,
dva u jednom.
Priče iz zbirke Dolazak tame sadrže
istorijske, mitološke, religijske, lokalne i ruralne motive, a
nabijene su mračnom i/ili morbidnom atmosferom sa puno brutalnosti,
seksa, sadizma, perverzija i altokalcifilije.
Stevan Šarčević je kadkad
rudimentaran u opisima, što je za očekivati od jednog pankera (pank
muzika = par rifova, ali uglavnom zaraznih :)), ali je mnogo češće
tako ubedljiv u opisivanju da bukvalno na svojoj koži možeš
osetiti hladnoću, zimski severac ili šumski vetar; pred svojim
očima videti maglovite noći i isparenja tla, nepreglednost i
postojanost okeana, skučenost kupea i uzanost tajnog prolaza ili svu
surovost bojnog polja ispunjenog osakaćenim leševima; te doživeti
bespomoćnost žrtve prepuštene bestijalnosti svojih nemilosrdnih
sadističkih tirana.
Još jedan plus autoru od mene ide zbog
toga što su mu maltene sve priče oslobođene smutnji i smetnji
modernih naučnih teorija (poput recimo one da će se napravljeno
veštačko lišće koje proizvodi kiseonik odneti na planete bez
atmosfere, da bi se njime pravila atmosfera, što bi pomoglo
kolonizaciji tih planeta itditditd), a tamo gde se i spominju
određeni naučni eksperimenti ili naučna dostignuća, poput priča
Dažd, Dolazak tame, Baba Mara i Lepa Jelena, upravo je nauka ta
koja, u kombinaciji sa određenim ljudskim faktorom, donosi i nanosi
ljudima zlo i tragediju.
Zbirka Dolazak tame pisca Stevana
Šarčevića je odlična zbirka, sa pričama koje se pamte i ostaju
dugo u sećanju nakon čitanja, a rekao bih da se kvalitet priča još
više podiže kako se zbirka primiče kraju.
Od zastupljenih priča iz zbirke
Dolazak tame su mi se (po redosledu iz same knjige) najviše dopale:
Vučja nevesta, Čuvar, Obale dunavske, Tamo kraj vode, podno vrbe,
Neobični događaji u Gradištanskom manastiru, Kosovka devojka,
Mračnije od mraka, Zidovi, Zauvek mlad, Vilinska krv, Doba
Sabljozuba, Dolazak tame, Baba Mara, Lepa Jelena, Ponoćna zvona,
Lejla, kao i novela: Poslednja Lunova avantura.
1. Isto popodne, isti dan
Mračna i mistična priča o ukletoj i
zabranjenoj ljubavi koja se ponavlja svake godine na praznik Vrbicu,
tj. Lazarevu subotu, kada čergarski likantrop, u koga je zaljubljena
jedna snaša, rastrže profitere i lihvare.
2. Srce Vatre
Epska fantastika puna ubijanja,
lutanja, umiranja, mržnje, pljačke, prevare, straha, satiranja i
hranjenja krvlju onih koji žude za artefaktom koji se zove Srce
Vatre, jer ko se mača zbog Srca Vatre laća - taj zbog Srca Vatre i
gine od mača.
3. Vučja nevesta
Dobra priča koja se odigrava sredinom
11. veka, i započinje opisom istorijskih previranja što se u to
vreme dešavaju u Travuniji, u kojoj je smeštena radnja ove storije.
Glavni lik je udovac, lovac i
usamljenik Vukota, koji nakon spasavanja devojke Danice doživi sa
njom kratkotrajnu ljubav.
Međutim, Danica nestaje, godine
prolaze, Vukotu sustiže starost, i tada doživljava potpuno
neočekivanu metamorfozu nakon što ubije ogromnog vuka.
Tu priča prelazi u nordijsku
mitologiju - pa se ispostavlja da je Vukota u stvari bog Loki, da je
vuk koga on ubija - njegov sin, vuk Fernis, dok bi Danica,
Vukotina/Lokijeva ljubav za jednu noć, predstavljala Angrbodu (mada
ime Danica više odgovara boginji Freji), jednu od dve Lokijeve žene,
majku vuka Fernisa, boginje Hele i zmije Jormugand (čime se
objašnjavaju zmijsko srce i silne zmije oko Vukote).
Naravno da je time i Vukotin/Lokijev
prezir prema hrišćanskom bogu dvostruko smisleniji jer Vukota ga
prezire zato što je staroverac, a Loki zato što je nordijski bog.
Puno je simbolike u ovoj priči,
renkarnacionih krugova od prošlih do modernih vremena, pa sve do
konačnog Ragnaroka.
4. Čuvar
Poslednja bitka svetla i tame.
Sile uništenja protiv sila stvaranja.
Predatori uma protiv onih koji su
predatorima predatori.
I čuvar, jedini preostali u galaksiji,
koji upotrebljava svoju dušu kao ultimativno oružje.
5. Obale dunavske
Ovo je odlično ispripovedana priča
demobilisanog rimskog plaćenika, u slobodno vreme lovca, koga svi
putevi ne vode u Rim, već ga svi putevi vode u rašanske šume, što
se prostiru oko Dunava, kojima se on neprestalno vraća, i u kojima
na koncu spoznaje bes i kaznu boga Valesa, kao i i svu stravu
progonjene lovine jer je silovao Valesovu ženu, boginju kobilu
Šumsku majku Devanu i ubio njihovog ljubimca, kurjaka.
6. Tamo kraj vode, podno vrbe
Istorijska pozadina priče Tamo kraj
vode, podno vrbe je sledeća: Ilirski tj. Srbski (jer Ilir je sinonim
za Srbin*) ustanak protiv vlasti cara Oktavijana (samoproglašenog
sina božijeg, još jednog lažnog mesije i vladara sveta), koji je
trajao od 6. do 9. godine nove ere i koji se završio tako što je
jedan od vođa ustanka Baton Bata Breučki bio potkupljen od strane
Rimljana, pa kasnije pogubljen od strane drugog vođe ustanka Batona
Bate Dezijatskog koji se, po slomu ustanka, i sam predao Rimljanima,
i po zapisu rekao da su za ustanak krivi Rimljani, zato što su svoja
stada na čuvanje poverili vukovima a ne pastirima.
Nakon istorijskog uvoda, Šarčević
nam donosi i neispričanu priču o Bati Breučkom, koji u vihoru
ratnih stradanja svog naroda kreće u potragu za izgubljenom
devojčicom iz sela, i u močvari pronalazi zmijskog cara, demona
voda i doživljava viziju da će vukovi biti umireni samo ako dobiju
na dar cara, pa će taj čin spasiti narod sigurnog uništenja, te na
taj način pisac opravdava izdaju Batona Bate Breučkog, jer zaista i
ne mora da bude sve onako kako nam se čini da jeste.
Meni jako interesantan detalj u priči
je da se nekoliko puta ponavlja motiv pokopavanja mrtvih Ilira/Srba
ispod kućnih pragova, pa u vezi sa tim običajem moram da napomenem
da kod Srba, kao i kod filistinskih sveštenika boga Dagona, postoji
verovanje da ne valja stojati na kućnom odnosno hramovskom pragu.
*Da bih izbegao bilo kakve nepotrebne
rasprave o ovoj tvrdnji, uputiću neverne tome i tomice, koji veruju
u vatikanskim podrumima naštelovanom Porfirogenitu i zabludama koje
su iz tog štelovanja proizašle, na samo nekoliko od stotine
dostupnih i proverljivih istorijskih podataka:
- Grk Jovan Zonara, iz trećeg veka
stare ere, državu Iliriju kralja Argona naziva Srbskom imperijom.
(Joanis Zonarae: Historica Annalum,
Patrologiae, Migne, Paris 1864. T ,134, p 690 )
- Strabon, u prvom veku stare ere,
pominje Srbe kao narod Ilirije od Jadranskog mora do Panonije.
- Plinije Stariji, 12. godine nove ere,
tri godine nakon sloma Ilirskog tj. Srbskog ustanka, daje spisak
regruta iz Ilirskih odnosno Srbskih plemena u kome se nalazi 27
plemena (Mezeji, Ditioni, Desniati, Neretvljani, Sartiri, Sarbeati,
Glindići, Dukljani, Dindari, Dermastije, Cerani, Devrnje, Melčumani,
Sikulote, Vardi, Daverci, Deretići, Likini, Stulpini, Burnice,
Olbljani, Labeati, Senadi, Dende, Sašelji, Rudinjani i Grabljani),
od kojih polovina postoji i dan danas.
- Dion Kasijus, iz drugog veka nove
ere, pisac rimske istorije i upravnik Ilirije, u svom delu Dio `s
Roman History (Tom II) cara Ilirije Argona naziva carem Srba, a
njegove podanike naziva Srbima.
("Dio `s Roman History",Tom
II.p.32,Wiliam Heinemann,London-The Macmillan,New York,1914)
- Ime Ilir je bilo sinonim za Srbe sve
do početka 20. veka, pa je tako na Bečkom dvoru, Srbska
kancelarija, sve do početka prvog svetskog rata, nazivana Ilirskom
kancelarijom.
7. Neobični događaji u Gradištanskom
manastiru
Odlična misterijska priča u kojoj se
dešava sudar ostataka jeretičke crkve bosanske sa rimokatolicima, i
kao takva ima istorijsku, kao i religijsku pozadinu koja kaže da su
krstjani Bosne imali veće simpatije ka Turcima nego katolicima,
prema kojima su osećali prezir, što je apsolutno tačno i što se
može videti i na istorijskom primeru kada kneginja Milica, nakon
bitke na Kosovu 1389. godine, sklapa savez sa sultanom Bajazitom, a
ne sa rimokatoličkim vladarima.
Radnja priče pomalo podseća na roman
Ime ruže Umberta Eka, ali za razliku od Ekovog romana u kome je
junak simpatični, mudri i snalažljivi franjevac Vilijam od
Baskervila, kod Šarčevića su pripadnici franjevačkog reda žrtve
osvete koja se u samostanu u Gradiški sprovodi brutalnim ubistvima
male braće.
Likvidacije franjevačkih redovnika su
izvedene na različite zverske načine: rasporivanjem stomaka,
davljenjem izvađenim crevima, mrskanjem lobanje velikim zidnim
drvenim krstom, spaljivanjem na lomači, a uz svako ubistvo ide
određena poruka, od one napisane krvlju žrtve do najupečatljivije,
povezane sa dvojicom franjevačkih krvnika, Ciprijanom i Marinom,
prvim inkvizitorima nad krstjanima crkve bosanske, koje je 1291.
godine u Bosnu poslao papa Nikola Četvrti.
Autor je mislio bukvalno na sve, pa je
"negativca" i fizički izdvojio iz gomile franjevačkih
zadriglih krmaka, a uz to su obrti na kraju priče apsolutno na nivou
kvaliteta priče, što znači - odlični.
8. Kosovka devojka
Jedna od najboljih mračnih i morbidnih
domaćih kraćih priča, u kojoj se na svo krvavilište Kosova polja,
po kome leži nepregledno mnoštvo leševa i ranjenika nakon Kosovske
bitke, spušta senka jedne potpuno drugačije Kosovke devojke od one
koje smo imali prilike da upoznamo u epskoj narodnoj pesmi.
Priča Kosovka devojka na svom početku,
preko motiva veridbe, prati istoimenu epsku pesmu kosovskog ciklusa,
zatim se nastavlja motivom junaštva i herojske pogibije, ali je sam
kraj priče potpuno šokantan, zato što se ispostavlja da Kosovka
devojka nije nikakva verna ljuba koja, u potrazi za svojim verenikom
Toplicom Milanom, pomaže teško ranjenim junacima umivajući ih
vodom, pričešćujući ih vinom, zalažući ih hlebom i vidajući im
rane, već putnica kroz vreme koja se bavi vađenjem i trgovinom
unutrašnjim organima.
Sve pohvale Šarčeviću za priču
Kosovka devojka, i zbog poigravanja sa kosovskim mitom opevanim kroz
hiperbole u narodnoj pesmi, ali i zbog toga što je ova priča
aktuelna kao podsetnik o vađenju i trgovini unutrašnjim organima
Srba sa Kosova i Metohije.
9. Mračnije od mraka
Od samog početka pa skoro do samog
kraja priča Mračnije od mraka je ispričana u starinskom maniru,
kojim su izuzetno jezovito opisana dešavanja u selu koje kopni i
odumire jer mu nešto zastrašujuće tamani žitelje.
Takav stil je obećavao odličnu
vampirsku ili vukodlačku završnicu, ali se umesto toga na kraju
dešava iznenađujući obrt koji nam prikazuje neku vrstu Alien vs.
Predator finalnog obračuna, što potpuno preobražava priču i čini
je uspešnim spojem ruralnog i modernog, dok pisca čitaocima
predstavlja i kao krajnje nepredvidljivog.
10. Dažd
Dvojica zlosrećnih staroveraca, Vukota
i Tiomil, kraj Morave pljačkaju napušteno i razoreno selo,
postradalo ne od neprijatelja, već od smeća koje su ljudi
budućnosti izbacili koristeći vremeplov.
Priča bi mogla poslužiti za
povlačenje paralele između dalekih predaka koji su živeli u skladu
okruženi prirodom, i njihovih dalekih potomaka koji žive u neskladu
okruženi svakavim đubretom.
I u ovoj priči se iskazuju prezir i
neverica prema hrišćanskom bogu, a takođe je spomenut i čuveni
ritual proricanja koji je pomoću konja i kopalja izvodio Svetovidov
sveštenik.
11. Osvajači
Epsko-fantastična priča o Urlihu
Osvajaču, surovom vođi svog naroda koji živi na brodu, pustoši
nastambine na kopnu i trguje robljem.
Psihološki profil Urliha Kasapina je
dobro obrađen, pa verno ocrtava zašto od mirnog seljaka nastaje
nemilostivi pljačkaš, i kako od običnog čoveka posvećenog
porodici postaje nemilosrdni manijak.
12. Zidovi
Kvalitetna priča mračne fantastike,
veoma morbidna i vrlo bizarna, prosto stvorena za epizodu iz Zone
sumraka, gde psihonauti iz druge dimenzije, putem međudimenzionalnih
prolaza koji se nalaze između zidova kuće, uvlače iz našeg sveta
u svoj svet hipersenzitivnu devojčicu, koju u drugoj stvarnosti
koriste kao cirkusku nakazu, dok je u našoj realnosti doktor leči
od navodno raznoraznih poremećaja i tobože do tada neviđene vrste
autizma, sve vreme šarlatanski nagađajući o kakvim bolestima se
radi, i u potpunosti ignorišući pravo poreklo obeleženosti i rana
koje se pojavljuju na devojčicinom telu.
Motiv međudimenzionalnih prolaza koji
su smešteni između zidova kuće u kojoj živi devojčica dobija
svoj pravi smisao onog trenutka kada se ispostavi da psihonauti iz
druge dimenzije ne pripadaju čovečijoj rasi, već rasi
inteligentnih džinovskih pacova, a dobro je poznata činjenica da su
baš kućni zidovi jedno od mesta u našem svetu između kojih se
kreću i obitavaju ove štetočine.
Takođe je pisac fino razradio
otuđenost i nedostatak ljubavi kod devojčice, potpunu nemoć,
dizanje ruku i predaju sudbini njene majke, kao i apsolutnu
nestručnost i aroganciju njenog lekara.
Zbog svih ovih stvari koje sam istakao,
mogu sa sigurnošću da kažem da priča Zidovi spada među
Šarčevićeve najbolje napisane priče, i da dodam da, osim određene
sličnosti u nazivu, ova priča nema veze sa Lavkraftovom pričom
Pacovi u zidovima.
13. Kad gradova nestane
Psiho-paćenička ispovest, ispričana
u februarskoj ledenoj noći svetog Trivuna od strane kafanskog
alkosa, koji pije da bi zaboravio na svoju staru ljubav, da bi umirio
svoju nečistu savest i da bi oprao svoje prljave ruke, za koje se u
pančlajnu ispostavlja da su okrvavljene upravo krvlju njegove davne
ljubavi.
14. Zauvek mlad
Odlična priča nadrealne fantastike o
bageristi koji propadne u drevni lagum, u kome pronalazi polovinu
prastare narukvice, nakon čega upoznaje ženu, caricu, vešticu,
čiji se lik upravo nalazi na pronađenoj grivni iz laguma, a koja ga
tokom burno provedene zajedničke noći zarazi sidom, što ga dovodi
u stanje dugotrajne, bolne i raspadajuće telesne agonije, iz koje
jedini izlaz vidi u samoubistvu, koje izvršava sečenjem vena, dok
njegova krv kulja i natapa stari nakit.
Ali, tu nikako nije kraj, jer se
bagerista nakon smrti nađe u mitološkom zelenom raju u kome se
podmlađuje; no, raj za njega postaje pakao onog trenutka kada u
njemu ugleda ženu, caricu, vešticu koja ga je zarazila, a svoju
zlehudu sudbinu, koja će ovoga puta trajati večno, on saznaje u
času kada se desi čin spajanja obe polovine magičnog artefakta, i
onda kada narukvica postane celovita - na njoj je do detalja opisana
njegova zla kob koju mu je namenila žena sa nadprirodnim moćima
mračne boginje.
15. Vilinska krv
Prevarantkinja zvana Rada Kuja, vođena
porivom za brzom i lakom zaradom, kuca na vrata ruralnog paorskog
bračnog para, proizvođača vina nazvanog Vilinska krv, u želji da
sazna i preproda informaciju o tajnom sastojku koji to legendarno
vino čini mnogo boljom vinskom sortom od svih drugih.
Rada Kuja koristi sve svoje raspoložive
ženske atribute, i bez obzira na to što se u početku čini da je
bračni drug najslabija karika, a zatim da je bračna drugarica još
slabija karika, paorski bračni par je posvećen isključivo očuvanju
tajne kvaliteta svog vina.
Međutim, na njeno uporno insistiranje,
bračni drugovi najzad pristanu da joj otkriju tajnu koju sakrivenu
iza visokootpornih čeličnih vrata čuvaju u svom podrumu, samo što
tajna vina zvanog Vilinska krv ima neuporedivo višu cenu od one koju
je Rada Kuja bila spremna da im za njeno otkriće ponudi.
16. Doba Sabljozuba
Severnoamerička močvara, puna magle i
isparenja, poprište je noćne potere koja sustiže crnca,
osumnjičenog da je počinio straobalna ubistva.
U novonastaloj atmosferi linča dešava
se iznenadno pojavljivanje izumrelih zveri iz praistorije, koje u
borbi što usledi izmasakriraju crnčeve progonitelje, dok same
postradaju od oštrice njegove mačete, a nakon što se prikažu prvi
znaci svitanja zore - njihova mrtva zverska tela iščeznu iz našeg
sveta.
Treba napomenuti da je priča Doba
Sabljozuba ispričana od strane nepouzdanog pripovedača, tako da se
posle čitanja javlja i ostaje nedoumica da li se Sabljozubi zaista
materijalizuju ili je crnac taj koji, u svom sumanutom strahu i pod
naletom adrenalina, iskasapi poteru na komade, ubeđen da ubija
praistorijske zveri?
Još jedna napomena - priča Doba
Sabljozuba je morala da bude smeštena na američki kontinent, jer su
Severna i Južna Amerika bile postojbine ovih zveri.
17. Dolazak tame
Odlična mračna sf priča koja se
dešava u vozu koji putuje u zaštićenu zonu, a u kome se, među
šestoro putnika u skučenom kupeu, nalazi i zaraženi veteran iz
rata ljudi protiv Noćnika, produkta naučnog eksperimenta koji ili
proždiru ili inficiraju i preobražavaju ljude u bića slična sebi,
pretvarajući na taj način svet u ratište.
Likovi koji se nalaze u kupeu su onakvi
kakve smo imali prilike da viđamo u prenatrpanim vozovima koji su
saobraćali na našim prugama tokom trajanja ničim izazvanih
sankcija i tokom cele poslednje decenije prošlog veka, pa samim tim
u njihovim odnosima ima komike, akcije, nasilja, strasti, lažne
ljubavi i odricanja od iste, straha, požude, kolebanja...
Iz priče bih istakao i dobro urađene
fleševe koji nam pokazuju sav lični i porodični gubitak koji je
veteran pretrpeo, kao i sporedan tok kojim se opisuje odnos
starosedelaca i Armije prema izbeglicama koji bekstvom spasavaju živu
glavu pred armadom Noćnih lovaca, što je još jedan od načina na
koji pisac podseća čitaoce na ratna dešavanja koja su se krajem
prošlog milenijuma zbila u našoj zemlji i okruženju.
Dopunski plus priča Dolazak tame
dobija zbog toga jer mi se jako dopadaju priče koje su smeštene u
zatvorene, male, uske i telima ispunjene prostore, iz razloga što
takav ambijent prilikom čitanja daje izvestan klaustrofobičan
osećaj koji pojačava efekat same radnje, tako da ova priča ne bi
bila efektna da je ispričana na bilo kom drugom mestu osim voznog
kupea.
18. Baba Mara
Futuristička priča o pohlepnoj mladoj
poslovnoj ženi, dovedenoj do bankrota i prosjačkog štapa, koja
pada u ruke, na milost odnosno nemilost, svojoj matoroj komšinici,
za koju niko nikada ne bi rekao da je sadistička mučiteljica koja
svu sopstvenu ušteđevinu ulaže u svoju jedinu zadovoljštinu.
19. Lepa Jelena
Brago, pripadnik rase inteligentnih
vukodlaka sa planete Likan, predstavlja jedinog preživelog od svoje
vrste na kolonizovanoj planeti Sar Gorum, to jest Zemlji.
Osetivši da mu se kraj života
neumitno bliži, Brago dobija poriv za produženjem sopstvene sorte,
i odluči da se pari sa Kha-Norkom, odnosno pripadnicom ljudske rase,
koja Likancima inače služi za ishranu, pa tako susreće prelepu
studentkinju Jelenu...
Priča Lepa Jelena je odlična moderna
sf verzija bajke o Crvenkapi i zlom vuku, u koju je pisac ubacio
Stokholmski sindrom, opisujući kako odnos Braga i Jelene od
robovskog postaje pun ljubavi, sa neizostavnim scenama seksa tri puta
dnevno.
Lik vukodlaka Braga je jako
interesantan, pa ako se zanemari činjenica da je reč o nekome ko se
hrani homo sapiensima, njegovi stavovi deluju više ljudski od
stavova mnogih modernih ljudi, dok je lik lepe Jelene prikazan na
način koji potvrđuje onu Njegoševu da je ćud ženska-smešna
rabota, zato što ona, bez obzira na svoju inteligenciju i fizičku
savršenost, ispada jako povodljiva i nesavršena.
Takođe, Šarčević se u ovoj priči
na zanimljiv način poigrao i za 180 stepeni izokrenuo mit o
likantropiji, što bi značilo da likantropi uopšte nisu ljudi koji
se preobražavaju u vukodlake, već su to inteligentni vukodlaci sa
druge planete koji imaju sposobnost da na određeno vreme preuzmu i
zadrže ljudski oblik, nakon čega se vraćaju u svoju izvornu
likantropsku formu.
Što se tiče završetka priče Lepa
Jelena - u njoj nema srećnog kraja, a pančlajn nam nagoveštava i
novu stravu koja tek treba da dođe na ovaj svet...
20. Ponoćna zvona
Vrhunska vampirska priča koja se
odvija na žurci što se organizuje povodom dočeka Nove godine u
Zamku pored groblja, na kojoj mladi i naivni brucoš iz provincije,
koji se nalazi na studijama u velegradu, postaje glavna igračka za
zabavu i glavno posluženje za gozbu prisutnim zvanicama.
Od samog početka priče nas prati jeza
izazvana ambijentom koji okružuje brucoša na putu do Zamka, a nakon
što on pristigne na žurku - početna jeza, produbljena gnusnim
opisom nameštaja (za koji će se ispostaviti da je načinjen od
ljudske kože), počinje da se meša sa erotičnim opisom utegnutih i
napucanih gošći sa novogodišnje zabave, pa tako izmešane jeza i
erotičnost prave predigru koja eskalira u sadističko orgijanje nad
nesrećnim brucošem, koje se okončava čoporativnim sisanjem
njegove krvi, te naposletku izbacivanjem njegovih ostataka napolje sa
žurke, među sve ostale robove koji su, poput njega, poslužili
vlasteli iz Zamka samo za provod i hranu.
Prava je šteta što je priča Ponoćna
zvona potpuno nepravedno i neopravdano zapostavljena i skrajnuta,
iako predstavlja jednu od najbolje napisanih domaćih modernih
urbanih vampirskih priča, u kojoj pisac zimsku novogodišnju
atmosferu dovodi do usijanja, i u kojoj prizori iživljavanja nad
žrtvom ostaju urezani u pamćenju godinama nakon čitanja.
Za nezaborav iz ove priče ostaje i lik
pogubljenog brucoša koji, zbog zaslepljenosti
erotizovano-glamuroznim dočekom Nove godine i zbog polaskanosti
mišlju da se nalazi u visokom društvu, uopšte ne prepoznaje pravu
prirodu svoje poznanice (koja ga je pozvala na žurku) i njenih
dekadentnih prijateljica, pa se prepušta njihovoj bestijalnoj igri u
kojoj tragično okončava.
Na kraju, vezano za priču Ponoćna
zvona, mogu da dodam da je ta priča (uz priču Frekvencija koju je
takođe napisao isti autor) najbolji i najkvalitetniji komad koji je
ikad objavljen u svim elektronskim tematskim novogodišnjim Nešto
diše u mojoj torti horor zbirkama.
21. Iza pansiona
Vampirsko-erotična priča koja govori
kako se požuda i strast za ženskim štiklama pretvaraju u morsku
vrelu letnju šemu koja muškarca, zajedno sa krvoločicom, odvodi ne
samo u pansion, već i iza pansiona, pa i još dalje od toga.
22. Lejla
Krimi rad sa elementima horora, odnosno
odlična priča u kojoj fatalna žena angažuje privatnog detektiva
da pronađe primerak basnoslovno vrednog nakita.
Međutim, kako priča odmiče, tako se
detektiv upliće u sve neverovatnije događaje sa istorijskom,
pseudoistorijskom i okultnom pozadinom.
Sva ta dešavanja prate ubistva
izvršena na svirepe i monstruozne načine kao što su dranje i
kuvanje naživo, ali i brutalnosti poput nabijanja na kolac (nakon
Andrića još neko da posegne za tom metodom), te drobljenja
sopstvenih kolena i lomljenja sopstvenih kostiju udarcima čekićem,
dok viševekovni sukob familija Bartuš i Cepeš biva okončan u
sadomazohističkom pančlajn finalu preko leđa, to jest preko
zadnjice, privatnog njuškala Radomira.
Priča Lejla je efektno razrađena i
još efektnije vođena od početka do kraja, svi likovi u njoj su
upečatljivi, iskorišćen je motiv urokljivih očiju koji je
precizno doziran i upotrebljen tačno gde treba, opisan je memljiv i
teskoban tajni prolaz koji vodi duboko ispod površine grada, a
dodatni plus predstavlja pletenje u priču poslednjeg srbskog cara
Jovana Nenada, čiji spomenik ponosito krasi Šarčevićev rodni grad
Suboticu, u kojoj se i odigrava ova priča.
23. Poslednja Lunova avantura
Poslednja Lunova avantura je jedina
novela u zbirci Dolazak tame; napisana je na 60 stranica i
svojevremeno je osvojila treće mesto na konkursu koji je na temu o
Lunu, kralju ponoći raspisalo sf društvo Terra.
Za veliku većinu generacije kojoj
pripada Stevan Šarčević, kao i nešto mlađima i starijama od
njega, kralj ponoći je predstavljao kult, tako da se pisac u ovoj
noveli držao atmosfere iz originalnih Lunovih romana koje je pisao
Mitar Milošević alias Frederik Ešton, pa je čitaocima isporučio
jednu vrlo uzbudljivu, akcionu, krimi, avanturističku, napetu,
kompleksnu, ali i žanrovski orijentisanu priču punu preokreta o
Donaldu Sikertu, to jest Lunu, kralju ponoći.
U noveli Stevana Šarčevića je Lun,
nakon trideset godina mirovanja, sada već mator, ali zajedno sa
svojim starim prijateljima mornarom Semom (sada debelim i tromim),
novinarom Arturom i svojom ljubavi Džejn (sa kojom je sada oženjen),
kreće u poslednju avanturu, zbog koje po prvi put dolazi u naše
krajeve, odnosno na Kosovo, jer su njegovi arhineprijatelji (šefovi
podzemlja, zločinačka trojka, sindikat zločina, njegovi poočimi
iliti ujaci kako ih je nekada nazivao) Braun, Majnard i Falkon opet u
igri.
No, ako je Lun omatorio, Braun,
Majnarad i Falkon bi morali da imaju blizu 90 godina, i morali bi da
budu potpuno odrtaveli, međutim - oni to ipak nisu, i izgledaju
skoro pa duplo mlađe nego što bi po svojim godinama trebalo da
izgledaju. Zbog toga nastaje jedan od podzapleta ove priče, jer je
očigledno da šefovi podzemlja svoje podmlađivanje duguju nekoj
vrsti eliksira mladosti, za koji se kasnije otrkiva da se zove
nosferatus, i da je u pitanju serum, pronalazak doktora Vilhelma
Štrausa, koji reaguje samo u kombinaciji sa ispijanjem krvi direktno
iz krvotoka nasmrt uplašene i seksualno uzbuđene žrtve...
Zločinačka trojka je, u ovoj priči,
okružena različitim saveznicima, od kojih je najinteresantnije
okultno i mračno Sestrinstvo, koje predvodi još jedna korisnica
nosferatusa Gloria Ešton, nekadašnja sadistička prostitutka
opsednuta okultizmom, koja se uzdigla do nivoa liderke mračnog
kulta.
Sestrinstvo svake godine na
Valpurgijsku noć, koja pada 30. aprila na 1. maj, izvodi bogohulni
sadistički ritual, sa ciljem da potvrdi dejstvo nosferatusa.
Ono što bi čitalac koji se prvi put
sreće sa Lunom trebalo da zna jeste činjenica da je u originalnom
Miloševićevom/Eštonovom kralju ponoći bilo dosta seksa, dok
Šarčević prati tu nit, ali seks menja sadizmom, nasilnom kružnom
masturbacijom i sisanjem krvi, pa opis rituala u Poslednjoj Lunovoj
avanturi predstavlja unapređenog Markiz de Sada i 120 dana Sodome,
tako da prvi deo rituala, u kome je namera što više seksualno
uzbuditi žensku žrtvu, vodi najstarija iz Sestrinstva, dok drugi
deo rituala, sa ciljem da se žrtva što više ponizi, nasmrt uplaši
i na kraju spali, predvodi Gloria Ešton.
U ritualu učestvuju i muškarci koji
su naterani da se samozadovoljavaju, a ceo ritual posmatraju, sedeći
na stolicama, vrlo važne osobe iz svetskog džet seta, sve sami
korisnici seruma nosferatus, koji u krilima drže svako svoju
odabranu žrtvu kojoj piju krv...
Kao što sam već spomenuo, Poslednja
Lunova avantura je jako kompleksna priča, pa osim potrage za
eliksirom mladosti tj. nosferatusom, sadrži još podzapleta, poput
lokalnih sukoba između Južnjaka i Severnjaka (kako je Šarčević
nazvao Šiptare i Srbe), zatim misterioznih dešavanja hotelu
Iskušenje, kao i zbivanja u izbegličkom kampu, koji je pod nadzorom
međunarodnih vojnih snaga, a iz koga se regrutuju seksualne robinje
i robovi, tako da cela stvar dolazi do Pentagona, u kome se
sukobljavaju dve suprotstavljene struje.
Takođe, u priči se pojavljuje vampir,
koga pod ključem i pod svojom kontrolom drži sindikat zločina, a
veoma bitnu ulogu igra i već pomenuti pronalazač seruma nosferatus
doktor Štraus, koji je Lunu poznat i od ranije, kada je bio umešan
u aferu u kojoj su mu, kao načelniku mentalne ustanove,
dvadesetogodišnji pacijenti umirali od starosti.
Svi podzapleti vode u jednu jedinu
tačku, u veliko akciono finale koje se odigrava u Valpurgijskoj
noći, tokom opisanog rituala koje izvodi Sestrinstvo...
Lun, kralj ponoći koga potpisuje
Stevan Šarčević svakako ne zaostaje za originalnim Lunom koji je
pisao Mitar Milošević/Frederik Ešton, pa svako ko je voleo
prvobitnog kralja ponoći, voleće i Šarčevićevu matoru drtinu od
Donalda Sikerta alias Luna, a ko se prvi put sreće sa Lunom,
verovatno će potražiti i originalne romane da bi saznao kako je
kralj ponoći izgledao kad je bio u punoj snazi i kad se nalazio u
cvetu mladosti.
Originalni Lun, kralj ponoći koga je
pisao Milošević/ Ešton je bio i roman poznat po tome što je u
tehnološkom smislu išao ispred svog vremena, pa je tadašnji kralj
ponoći koristio vrlo napredne spravice, ali ni Šarčević u tom
pravcu ne zaostaje i oprema svog Luna sa ometačem svih frekvencija i
spravom koja daruje nevidljivost.
Što se tiče borbe prsa u prsa, Lun je
majstor nekoliko borilačkih veština, međutim starost uzima danak,
pa je dosta fizički slabiji nego ranije, ali se i dalje odlično
služi hipnotičkom sugestijom.
U Poslednjoj Lunovoj avanturi je
prisutno detaljisanje koje je krasilo originalne priče, pa čitalac
stiče utisak da se kao posmatrač nalazi na licu mesta svih opisanih
dešavanja.
Jedina zamerka koju imam u priči može
biti ta što se na par mesta pominje da se u noći rituala,
Valpurgijskoj noći 30. aprila na 1. maj, prinosi žrtva bogu
Svarogu, što nikako ne može da bude tačno.
Naime, Valpurgijska noć je krađa i
prerada slovenske mitologije (mada su Sloveni naziv koje se koristi u
poslednjih odprilike 1000 godina /doduše i to je diskutabilno/, i
izmišljeno je da bi njime zamenilo ime Srbi), kao što je i praznik
Samhajn, koji pada u noći 31. oktobra na 1. novembar, takođe krađa
i prerada iz naše mitologije.
Konkretno, 30. aprila na 1. maj je
Valesova noć, kada su vrata Nava (podzemnog sveta) do prvih petlova,
do cika zore, širom otvorena ka Javu (našem svetu), dok 31. oktobra
na 1. novembar je takođe Valesova noć, ali i noć boginje Mare, i
takođe su vrata Nava, do prvih petlova i cika zore, otvorena ka
Javu.
Prema tome, nikakva žrtva se u noći
30. aprila na 1. maj ne može prinositi Svarogu već Valesu.
O prinošenju žrtve Svarogu, u noveli
Poslednja Lunova avantura, konkretno govori samo sadistička veštica
Gloria Ešton, pa se njeno pozivanje na žrtvovanje Svarogu može
shvatiti i kao pogrešno tumačenje starih spisa.
Svaroga pominje i jedan od Severnjaka,
i na osnovu njegove priče Lunova supruga Džejn dolazi do zaključka
da se Svarogu prinosi žrtva, međutim i taj deo može da se pobije
nesporazumom jer se Severnjak ne služi engleskim jezikom, a uz to -
šta zna Džejn, omatorela i nagluva doktorka biologije o našoj
mitologiji? :))
Obzirom da je pisac ostavio kraj
otvorenim, jer su Braun, Majnard i Falkon, zajedno sa vampirom,
pobegli od privođenja pravdi, a istoga dana 30. aprila sledeće
godine Lun dobija hitan poziv na koji reaguje spremno za pokret i
akciju, mogao bi Šarčević da napiše i nastavak ove priče u kome
bi razjasnio kako ove detalje sa žrtvovanjem Valpurgijskoj odnosno
Valesovoj noći, tako i sudbinu ujaka, vampira, Pentagona, pa i
čitavog sveta, jer novi vek je po mračnjaštvu i zlu prevazišao
sva Lunova i Semova očekivanja...
Нема коментара:
Постави коментар