Veoma
je tanka granica između izazovnih avantura duše i vihora života,
jer se u krug prepliću, mrse i (ponekad) konačno razrešavaju.
Koren i početak svih nedaća je ljudska taština. Roman Stevana
Šarčevića i Darka Savića majstorski prekraja tkivo mašte,
prikazujući jedan zamišljeni svet; zapodenuti rat među svetovima i
vrstama, viteštvo, legende i (prividna) magija, intrige, ljubav,
monstruozne scene i još gore tipologije ljudi, tim slikama
otkrivajući nešto što je dublje u nama, ono sa čim se uvek oholo
borimo - ranjivost tela i nepostojanost duše, uz bitno prisustvo
mračnih sila prirode i još mračnije ljudskosti.
Ovaj
romansirani vidikovac se kreće u izbrušenom okviru nelinearnog
pripovedanja, pritom ni trena ne gubeći na dinamičnosti, uz pregršt
likova koji, pored fiktivnog vremenskog okvira radnje, govore
razumljivim jezikom, noseći jasnu poruku o cikličnoj prolaznosti
svega, gde se uvek vraćamo u kolevku, na početak.
Desya
Lovorov
***
„Knjiga
na jedan dah“ – tako bih ja opisala roman „Kolevkine hronike“
i to bi bio najbolji i najprecizniji opis ove knjige.
Za
ovo delo se mora odvojiti vreme i skloniti negde u stranu, da bi se
mogli na miru uneti u svet kroz koji vas detaljno sprovode autori. Uz
obilje bogatih i maštovitih opisa, nemoguće je ne osetiti se delom
priče. A ona teče kroz više likova, koji delaju istovremeno.
Radnja, iako je smeštena u budućnost, hiljadama godina posle
nuklearne katastrofe, kroz čitanje ponekad navodi da pomislite kako
se nalazite u srednjem veku. Civilizacija nije napredovala, već
naprotiv... Nož, mač, luk i strela su glavno oružje naših junaka.
U
ovom romanu svega ima: od brutalnosti
i nasilja pa sve do erotike. Svet kao svet koji mi poznajemo više ne
postoji. Ovde vladaju neka nova pravila i samo će najsnalaživljiji
opstati.
Heroja
priče ima dosta, i svako je poseban na svoj način. Teodor –
neustrašivi gorostas, sa velikim osećajem za samilost i pravdu.
Sunčica je lepa i odvažna planinka, kradljivica po opredeljenju.
Ana, princeza koja se odrekla svega radi ljubavi sa Teom, plemićem
nižeg roda. Juk, hrabri dečak koji je ostao sam na svetu...
Ima
mnogo zanimljivih likova koje ćete i sami upoznati ako zaronite u
ovaj svet mašte i fantazije.
Autori
nas na sjajan način, uz obilje opisa i detalja, primoravaju da
ostanemo prikovani uz ovo delo, jer sve te sitnice, a ima ih dosta,
povezane su u veliku celinu. Ako ste pomislili da možete da bacite
samo jedno oko na knjigu – prevarili ste se. Ako ste mislili da je
možete pročitati onako odokativno – ne možete. Ona vas uvlači u
sebe, ne dozvoljavajući da se otrgnete.
Dinamika
romana je neverovatna. Scena za scenom se toliko brzo smenjuju, da
nećete ni osetiti, a već ste na konju i bežite od potere uz jednog
heroja, dok ste drugog ostavili u nekoj staroj krčmi. Drama je ono
što drži čitaoce stalno u pripravnosti. Ovaj roman se ne čita
nego guta, i samo čekate šta će se sledeće dogoditi. Nemoguće je
ne vezati se za likove. Neki će vam biti mrski, dok ćete druge jako
zavoleti, ali jedno je sigurno: uz ovaj roman nečete ostati
ravnodušni.
Ako
nemate mašte, ova priča nije za vas.
Marina
Sabo
***
Svet
je nakon nuklearnog holokausta doslovno vraćen u srednji vek, ali
pre uništenja zemaljske civilizacije, više generacijskih svemirskih
brodova otposlato je u nepoznato.
Roman
otvara suočavanje hiljadugodišnjeg feudalnog carstva sastavljenog
od trinaest kraljevstava sa mračnim vremenima i nagoveštajima
ispunjenja drevnog proročanstva iz „Knjige Predaka“ o njegovoj
potpunoj propasti. Najstrašnija najezda varvara koju je Carstvo
ikada doživelo, upravo je u toku na severu, ali to nije najveći
izazov s kojim se suočavaju vladari. Unutar samog Carstva, mrtvi
ustaju i kreću u lov na ljude, a sveopšti haos na ruku ide onima
koji odavno planiraju prevrat.
I
dok na Zemlji i u hiljadugodišnjem Carstvu traje bespoštedni rat,
tehnološki napredni pripadnici ljudske vrste čiji su preci
napustili planetu uoči nuklearnog rata, pronalaze način da svoje
duše pošalju na Zemlju (odnosno, Kolevku, kako je oni sami
nazivaju) i na taj način upletu se u tamošnja dešavanja. Ipak, i
pored toga što su tehnološki napredovali gotovo do savršenstva,
pripadnici ljudskog roda i dalje nisu imuni na zavere, tajne
operacije i zakulisne radnje.
Art
Anima
***
„Knjiga
Predaka. Proročanstvo toliko staro da je preraslo u legendu, a
legenda u priču za malu decu. Ta bajka o sablastima
što dolaze
iz nepojamne daljine,
o muškarcu koji
nije onaj koga vide i
koji će ukrasti svetlo, pokoriti Vanuke, proći kroz vatru i
pokloniti ga ljudima, o detetu što će izjednačiti vrste što
hodaju uspravno...“
Da
li će se proročanstvo obistiniti ili će napori inteligentnih bića
da spasu Zemlju, Kolevku – genetskog materijala iz kojeg su nastali
nakon kolonizacije udaljenih planeta, propasti?
„Kolevkine
hronike“, koautorsko delo Stevana Šarčevića i Darka Savića,
roman je u kojem se prepliću fantastika i naučna fantastika. Kao i
u prethodnom Šarčevićevom delu „Dolazak tame“, fantastika je
bazirana na bićima iz srpske i slovenske mitologije (rusalke,
samovile, krvopije, vanuci – vukodlaci...,), ovog puta
predstavljeni kao nova vrsta nastala genetskom mutacijom nakon
nuklearne katastrofe na Kolevci. S druge strane, interplanetarni
komunikacioni i transportni kanali, telepatija, telekineza, empatički
štitovi i danas sveprisutni avatari, elementi su naučne fantastike.
Zajedno, odlike su dualizma koji se proteže kroz čitav roman.
Dualizam
je iskazan kroz težnju jednog dela inteligentnih bića da primitivne
stanovnike Kolevke pretvore u „ovce za klanje ... stado za vukove
što putuju među zvezdama“, dok se drugi bore za spas matične
zemlje s koje su potekli. Ogoljenim i surovim opisima scena nasilja,
požude i krvoločnosti („Čak su joj i sa lica odrali kožu i
njene ogromne plave oči su u Sunčicu zurile sa amorfne krvave
lopte...“), kojima se autori poigravaju s granicama čitaočeve
trpeljivosti, suprotstavljeni su lirski momenti („Sve je bilo puno
jarkih boja, mirisa cveća, života... Život. Jahala bi belu
ždrebicu, zatvorila oči i raširila ruke, pustila da je vetar
miluje, mrsi kosu, lice... Život“). Mržnja, zloba i želja za
vlašću, nasuprot ljubavi, herojstvu i požrtvovanosti. Čak je i
jedan od glavnih likova predstavljen kao oličenje dualizma, vukodlak
– čovek zver.
Roman
odlikuju upečatljivi karakterni likovi, kojima je dodeljeno tačno
vreme i mesto za odigravanje krucijalne uloge: car Erik, pred kojim
bi kada hoda „...izvan palate i kamena ... čudovišta nekako
obarala poglede ... i klanjala se“, carica Olena, sveprisutna senka
svih događaja, trinaest kraljeva „... skup od trinaest budala,
obučenih u somot i svilu, koji sede u prestonoj dvorani i danima
brbljaju i kokodaču o nečemu važnom“, dezerter Teodor, koji
doživljava transformaciju u zver – vanuka, zadržavajući svoju
ljudsku stranu, dečak Jukov, kojeg i pored svega preživljenog krasi
„... veseo smeh, iskren i lišen briga“ koji su kao dar Bogovi
„podarili deci kako bi prebolela, zaboravila i preživela
uspomene“, dva generala, dva Burebista, jedan iz prošlosti –
jedan iz budućnosti, i oba spremna da se žrtvuju za uspostavljanje
ravnoteže na Kolevci. Naravno, kakva bi to bajka bila kada ne bi
bilo odbegle princeze i zametka ključa sudbine – nerođenog deteta
koje će postojeći svet izvesti iz tame.
Slike
se nižu jedna za drugom, kao odsečci filmske trake. Njihovim
ubrzanim smenjivanjem, naizgled nepovezane i zaokružene, celine
počinju da se transformišu u film koji se odvija pred očima
čitaoca – film nabijen energijom koja ne dozvoljava predah u toku
misli. Ubrzanjem, likovi i mesta dolaze na svoju poziciju, slažu se
kao kockice i dobijaju smisao. Zarotirani kao na vrtešci, neki
likovi netragom nestaju, a priča se ogoljava na svom putu do velikog
finala.
„ ...opšta
nuklearna katastrofa je razorila planetu, a preživeli su se vratili
u divljaštvo i istorija je krenula od nulte tačke.“
Sklapajući
poslednju stranicu romana, ostaje utisak prepoznatljivosti opisanih
geografskih odrednica i tvoraca promena društvenih zbivanja prošlih
vremena. Da li se istorija ponavlja?
Danijela
Milosavljević
***
Stevan
Šarčević rođen je u Subotici 1962. godine gde živi i radi.
Zastupljen je u brojnim zbirkama priča, štampanim i elektronskim
časopisima. Sarađivao je sa Milivojem Anđelkovićem na projektu
„Naseljavanje Viz@ntije“, autor je zbirke poezije „Na tragu
svetlosti“ (2013), ko-autor je romana „Sam, ispod šljive“
(2013), autor romana „Kaurinova kletva“ (2013) i zbirke priča
„Dolazak tame“ (2014).
Darko
Savić je rođen 1984. godine u Zvorniku. Od rane mladosti, ljubitelj
je dela Isaka Asimova, Artura Klarka, Filipa K. Dika i drugih
velikana naučne fantastike. Prve literarne korake načinio je u
okviru književne radionice Znak Sagite. Njegov književni opus čine
uglavnom kratke priče. Roman „Kolevkine hronike“ njegov je
prvenac i čini krunu dosadašnjeg rada.
Нема коментара:
Постави коментар