Pošto
se posetioci ovog bloga baš i ne upinju da komentarišu priče,
odlučio sam da "uvezem" komentare sa nekih drugih foruma,
sa nadom da me autori istih neće napucati pri prvom sledećem
susretu. Možda to ohrabri čitaoce da ovde ostave neki trag...
KOMENTARI NA PRIČU
"SRCE VATRE"
KOMENTAR
Svidelo mi se što
je ovde priča ispričana jezikom epske
fantastike, pomalo arhaičnim ali koji u ovoj priči ima smisao.
Bogata je detaljima koji tvore jednu mračnu sliku, drevnog,
iskonskog. Tama, krv, bol, usud.
KOMENTAR
Okej, ovo je eksperiment,
pa je od koristi i što je neuspeo; pri kraju je jedan pasus u futuru
ali sa normalnim redom reči i to već zvuči mnogo pristojnije. Ova
krv-sneg-vatra estetika super je za konanovce, meni, eto, ne leži,
svakako da će se drugima mnogo više dopasti.
KOMENTAR
Ovde mi samo poslednje dve
rečenice nekako besmisleno stoje. Sve ostalo mi se dopada, naracija,
tok radnje, lik. Promena je doživljena u toku priče, ali je
krvoločni ratnik, na kraju ostao krvoločni ratnik, koji u
poslednjim momentima pomalo i sažaljeva protivnike.
KOMENTAR
Prorokova priča o
kosmičkoj pravdi, koja stiže lošeg junaka. O preispitivanju svojih
postupaka i griži savesti. Fale dinamika, promena atmosfere i
preokret.
KOMENTAR
Jako lepo napisano.
Zamerka: često obrađivani motiv, iz istog ugla (surovog ratnika) i
sa istim zaključkom: srce vatre se hrani surovošću i krvlju
prolivenom u borbi oko njega.
KOMENTAR
лик се променио
од бездушног ратника, постао је сличан
својим старим жртвама које су на крају
дошле по своје...Срце ватре. Допадљиво
написано.
KOMENTAR
Ovu priču
sam sa velikom pažnjom čitala i to nekoliko puta. Iako ne volim
proročko pripovedanje, ovde mi je to leglo. Ima finih rečenica
tipa: „Senoviti tepih šuštavog lišća po kome kestenje skupljaš
progutaće mrak...“, ili „...niti ćeš sumnjičavo odmicati
zavesu kada pseto zalaje u ponoć.“ Sve su to slike koje su mi
stajale pred očima dok sam gledala u slova. E sad, slično
nerazumevanje imam kao i u prethodnoj priči, karakter i delovanje
suprotno njemu, a prihvatljivo nama. Pojma nemam, doživela sam ga
nešto u varijanti ’sve se vraća – sve se plaća’; plaćanje
grehova i pravljenje istih i opet vreme naplate i tako u krug.
Prilično mračno. I neminovno?
KOMENTAR
Ah, stigosmo i do ovog
epskog čeda svog autora/ke. Elem, ova priča zaslužila je mesto na
kom se našla. Dinamična je, zanimljiva i slikovita. Pomalo su
patetične odvojene rečenice, ne mnogo, ali dovoljno. Ono što se
meni ovde uopšte ne dopada - obraćanje junaku od strane višeg
naratora. Ne zvuči mi logično, ni opravdano. Osim toga, pojačava
patetiku. Priča bi mnogo bolje funkcionisala iz trećeg lica. Ali
pohvaljujem sve pokušaje izlaska u nepoznato i neistraženo.
KOMENTAR
Opet inverzije!
Shvatam da autor pokušava da izgura to kao stil, ali je često
nezgrapno izvedeno, nezgodno je za čitanje. Da bi se forsirao takav
stil izvedba mora biti daleko veštija. Upadajući u zamku koju je
sam sebi postavio nametnutim inverzijama, pisac ostavlja za sobom
mnoge nepočišćene rečenice. Recimo:
„Bacićeš pogled na Srce Vatre, čudesni predmet što vekovima
prirodi prkosi.” Čudesni predmet je ovde potpuno nepotrebna
sintagma. Pogotovo što i sledeća rečenica dalje definiše srce.
Plitko je i nedovoljno. Poslednje dve rečenice potpuno suvišne.
Šmekaju na opšte mesto i pathos i kvare kraj. Možda nešto drugo.
Možda samo bez njih. Mali plus za pokušaj iz drugog lica. Veliki
minus za neuspešnu izvedbu.
KOMENTAR
Lep eksperiment, delimično
uspeo. Pojedine rečenice su skroz bez veze, a neke me izbijaju iz
frizure od miline. Zaista, težak način pripovedanja, treba tu dosta
umeća da se savlada.
KOMENTAR
Da, kad uništimo ono što
smo gradili, od niti sećanja, slabašnih i krutih, pravićemo mrežu
novog Uspona ka nebesima. Srce vatre, Iskra života, to će biti
nešto iz prošlosti, nešto o čemu samo stari znaju, oni koji su to
od svojih starih čuli. Perpetuum mobile kao ciklična večnost
Stvaranja i Uništenja, kao borba svesti protv besmisla. Sa jasnom
porukom: ne saživljavaj se sa materijalnim stvarima, jer su
prolazne, ne trpaj u sebe, već gradi sebe. A Život, nama nedokučiv,
teći će i bez nas, jer njega ne možemo prevariti, njemu se ne
možemo umiliti. Ono što je bilo moje, biće njegovo, njegovo će
postati ko zna čije. Na kraju – ničije. Srce vatre. Iskra života.
Mi je ne možemo ugasiti, ona nas može utopliti, nahraniti, opeći
čak, ali će nam ipak, uvek ostati nedokučiva i daleka. I ma koliko
se upinjali da je rasplamsamo, ona će biti postojana, uvek ista, za
nas, tek malo više od užarenog ugljevlja. Zbog te iskre vredi
umreti. Žrtvovati se. Možda se tako postaje deo nje? Izgaranjem
sebe, spaljivanjem svega?
Ritam ove priče
nije dobar, tok se prekida stalnim ubacivanjem – Srce vatre... što
daje epski prizvuk, dramatičnost, ali na ovako ograničenom prostoru
smeta.
KOMENTARI NA PRIČU
"SVETLANA"
KOMENTAR
A znaš li ti koja
tvoja priča mi stalno pada na pamet kad se
sjetim tebe. A sjetim te se:)….Ona znaš, Svetlanaaa,,,,dolazim,
čekaj me!!!….
e a….što bi rekli mi
dalmatinci…s njom si me osvojio!
KOMENTAR
Brrrr...Međutim
i ta jeza koja nadolazi lagano i kulminira nepoznatom, nagovještenom
reakcijom...je istovremeno i jeza onog samonaslađujućeg osmjeha kad
pjesnik uspije dotaći u nama "plavu nit"...kulminacija
ljubavi i ljubomore, mračni um osvete naslađuje se u isćekivanju
svog mračnog plana...ili je ljubav na kraju svega spremna
opraštati....na čitaocima da zaključe...
KOMENTAR
Ova ponavljanja doprinose
napetosti, kao kad gromovi udaraju sve blize i blize i blize...
a gorcina skoro da moze
prstima da se dodirne.
KOMENTAR
U ovoj priči
se oseti neki duh ravnice, duh večitih lutalica, patnje i sete.
KOMENTARI NA PRIČU
"KOSOVKA DEVOJKA"
KOMENTAR
Ne razumem....zašto
si morao da upropastiš sjajno napisanu priču
ovakvim "novokomponovanim" krajem?
Mislim da je njena fabula
mitološkog predanja,bukvalno oskrnavljena završnicom,parafraziranom
bestijalnom "trgovinom organima"(nju su mogli da počine
samo neljudi...zveri u ljudskom koži).
Ovakva užasna stvarnost
je nastala posle više od šest vekova nakon Kosovske epopeje i one
medjusobno nemaju nikakvu nit koja bi mogla da ih dovede u vezu.
Pohvalim kada nešto
izazove moja osećanja,suprotstavim se nečemu što se kosi sa mojim
stavovima.
Sve što je izmedju
ostavlja me ravnodušnom,pa ne komentarišem.
U ovom slučaju,moj stav
je da se istorijski dogadjaji koji po svim ljudskim merilima ima
časni,moralni i uzvišeni dignitet,ne mogu i ne
smeju"prljati"...makar se to tumačilo i kao"ograničavanje"
slobode pisca.
Ne tražim da prepraviš
kraj priče,jer na to niti imam prava niti je to primereno reći...ali
mislim da ona sa ovakvim završetkom gubi na svojoj vrednosti.
Bez obzira na gore
izrečeno,moj pozitivan sud o tvom pisanju sam već izrekla u
komentarima na skoro svakom tvom tekstu.
ODGOVOR
U stvari, nekako sam i
ciljao sa ovom pričom upravo na ovakvu reakciju.
Itekako imaju veze te dve
naizgled nespojive stvari. Seti se "žute kuće" o kojoj se
nedavno pričalo po medijima.
Seti se trgovine organima
izvađenim iz "nestalih" i kako je cela ta priča
jednostavno zataškana, pa zatim ponovo razmisli o ovoj priči,
Kosovskoj epopeji, Evropskim integracijama i o trenutku u kome se
nalazimo.
Sve je banalizovano,
svedeno na mizernu trgovinu. Ništa više nije sveto.
Čak ni Kosovka Devojka.
Ako "Tatkovi na narod" mogu biti realpolitik nastrojeni,
zašto to ne bih mogao ja?
Surovo, a istinito.
KOMENTAR
I dalje ne razumem
vezu izmedju kosovskog boja i "žute kuće"...
Mislim da objašnjenje
koje si dao jednostavno nema osnovu,samim rim ni validitet za
postavljanje bilo kakve relacije,odnosno paralele izmedju ova dva
dogadjaja.
Jasno je da je ulazak u
"evrointegraciju" uslovljen klasičnim ucenama...političari
su transparentna bića.
Mene politika ne zanima
(godinama ne pratim vesti,zaista!),pa ću se na takvoj konstataciji (
tragikomici oko ulaska u EU) zadržati...to nije moj fah,niti moje
opredeljenje...toliko!
Dakle slažem se da je
došlo zlo doba...nastupila su "vunena vremena" (tako ih
nazva pesnik Gojko Djogo).
A u takvim vremenima ne
postoje više ni ljudske ni moralne vrednosti.
Kada ništa više nije
sveto,onda je svaka,pa i nezamisliva (u odnosu na civilizovanost)
trgovina i moguća.
Takvu trgovinu obavljaju
nečasni ljudi..
Časni ljudi se ogradjuju
i dižu svoj glas protesta.
Trgovina sa slavnom
prošlošću kakva je Kosovska bitka (i mitska Kosovka devojka u
njoj) predstavlja nešto od herojski autentične prošlosti jednog
naroda....mog,srpskog naroda.
I niko nema prava da to
skrnavi!
To se ne naziva umetničkom
slobodom...to ima drugo ime.
Ali,tome nije mesto
ovde....ima toliko foruma kojima treba baciti takvu kost.
Gozba će biti nevidjena!
KOMENTARI NA PRIČU
"DAŽD"
KOMENTAR
Odlaganje smeca u
proslost, pljusak nerazumljivih artefakata po glavama zbunjenog
zivlja, koji malo bezi, malo prikuplja; svestenstvo koje se - Carpe
Diem! - trudi da 'objasni'.. Dopadljivo mi bilo. Neko rece da ideja
nije nova, ne znam, meni jeste, ili mi, bar, ne zvoni na prvu loptu.
Ok, postoji rupa; nosac aviona bacen u Juru bi, sva je prilika,
zgazio ponekog leptira, te, konsekventno, ostavio posledice i na
vesele djubretare. No, ako se prizove Multiverse Theory, moze se i
logika naci.
KOMENTAR
Dažd - Oh, Stipane,
kakvo iznenađenje! Odlična ti je ideja,
mada neiskorišćena u punom potencijalu. Lepo pripovedanje, mada se
tvoja konfuzija vidi u svemu, pa i u pisanju. Ti dobro vidiš stvari,
ali ih nekako ne provlačiš kroz intelekt do kraja. Kao da nemaš
vremena ili volje da utiske o spoljnom svetu obrađuješ dubinski.
Zato je ova priča pomalo nedorečena.
Simpatičan početak, ali
preširok. Bolje je da si broj karaktera ostavio za upečatljiviji
kraj. Dobra ideja, ne sasvim originalna, ali šta danas jeste?
Zabavna priča. Imala je
mnogo veći potencijal, razmahni se slobodno drugi put, vodeći
računa o rečenicama (kako si to uradio ovog puta). Sjajna poslednja
rečenica!
Ovo je originalna priča u
smislu spajanja mitova i sf elemenata. Pogotovo mi je blizak taj sf
deo, pa sam se osećala komotno dok sam je čitala.
Prvi (dijaloški) deo je
komičan i vrcav. Solidna karakterizacija kroz dijalog i reakcije
glavnih aktera. Jedina zamerka na rečenicu "Tiomil pažljivo
osmotri poderanu odeću ispod koje..." - čiju odeću?
Saputnikovu, naravno; ali naglasi to odmah umesto u sledećem delu
rečenice ("saputnikovu ogromnu trbušinu").
Pripazi na zareze i
korišćenje tri (dve?) tačkice.
Staromodan stil pisanja,
koji preovladava u prvom delu priče, tu i pripada. Ali zato mi se
čini da je u drugom delu (dva čistača) možda trebalo koristiti
moderniji izraz, baš zbog naglašavanja razlike između dva vremena
i njihovih savremenika.
Najveći problem priče je
gubitak na tempu i zbrzavanje radnje. Kako je punchline donekle
predvidiv zbog opširnog opisivanja zbivanja u prvom delu, možda je
skraćivanje prvog dela, a produžavanje drugog bilo bolje rešenje.
Priči bih, međutim,
zamerila korišćenje relativno nepoznatih motiva, pogotovo ako ih
autor nije objasnio već je pretpostavljao znanje kod svojih
čitalaca.
Kraj vadi Svetovidov
prelaz od idealizma ka materijalizmu. To nosi dobru pouku.
Drago mi je što si
skratio rečenicu, obratio pažnju na čitljivost i tečnost.
Preporučila bih ti da ne
zbrzavaš radnju, da ostaneš koncentrisan do kraja, da obratiš
pažnju na tempo i ritam.
Dobra priča.
KOMENTAR
Ako Stipan nije čitao
slične priče, to ne znači da one ne postoje, ne znači ni da je
tema potrošena, ali sigurno znači da "rimejk" znači da
mora da bude na dostignutom ili višem nivou. U ovoj priči ima
konzistentnih rečenica, ali ima i nekonzistentnih. Od početka do
kraja neko događanje nas zaustavlja i zbunjuje i nikako nismo
sigurni da čitamo istu priču. Samo jedan primer: Koji se, dovraga,
konji propinju pred kraj? ?ašto konji? Da bi bilo konja?
ODGOVOR
Ako nisam imao dovoljno
umeća da bar donekle razjasnim da je mesto zbivanja (u prošlosti)
Srbija u prethrišćanskom periodu i da su akteri stari Sloveni, onda
sada to moram da kažem.
Konj je po mnogim izvorima
povezan sa Svetovidovom kultom i sveštenici su ga koristili za
davanje proročanstava, tako što bi ga navodili da preskače koplje
(ili koplja)
Eto odakle taj zlehudi
konj u mojoj priči.
KOMENTAR
Vukota i Tiomil, kolski
put, „Ko je još čuo da se samo jedan Bog slavi?“, Bugari, Grci,
ratne sprave, banova vojska – ovo su natuknice koje treba da
pozicioniraju vreme kad se priča događa. U nekoj alternativnoj
magli to bio mogao da bude IV-V vek. Ja ne volim alternativne magle
koje me ostavljaju izvan događanja, kao čitalac volim da budem u
priči. U to vreme nisu razlikovali Bugare i Grke (postoje druge
populacije), kolski putevi su misaona imenica, moje znanje je da su
Panteoni bogova izvedeni savremenim analizama, u dato vreme svaki
kraj je imao svog boga. Šta populacija u zabitima zna o ratnim
spravama? To ne pije vodu. I, na kraju banova vojska? Kakvi banovi u
tim krajevima? Da si pomenuo sevastokratore, despote ili, samo
gospodara, manje bi pogrešio. Dakle, pozornica ne postoji. EF na
bilo koji način nije za zezanje. Odakle to naše verovanje da je
pisanje EF – lakše?
KOMENTAR
Kamenjari i vrbe kao
stanište vila? Zar je potrebna neka posebna mudrost znati da smo u
stanju videti vile bilo gde? Neko je na forumu prezentirao rad o
vilama svoje žene. Bar da je to pročitano. Zlehudi konji i
preskakanje kopalja? Za prorokovanje sa konjima i skakanjem preko
kopalja će da se potrudiš da citiraš izvor. Znaš li koliko je
konja bilo na raspolaganju ljudima u to vreme? Da li znaš da su Grci
za prve konjanike koje su videli verovali da su – kentauri? Ne može
bioskopska informacija o mnoštvu konja u stara vremena da bude
izvor. Skoro do kraja Srednjeg veka je vitez-najamnik sa konjem bio
daleko vredniji od onog bez konja. Kod nas su obični ljudi bili
srećni kad imaju taljige da se u njih sami upregnu. Templari su
jahali po dvojica na jednom konju. Šta misliš zašto? Nervira me
kad naši EF-ovci misle da je konja bilo za bacanje. Sveštenik? Nije
bio pop, a tadašnji naseljenici su imali naziv za svoje vrače i
žrece (ja trenutno ne mogu da se setim više, a nemam nameru da
tražim umesto tebe).
KOMENTAR
Naguravajući,
nožurde (zašto svi imaju nožurde, pa još izbačene?), a onda
bariton. Ovo je samo nekoliko upotrebljenih reči koje smatram
neprimerenim.
Uprkos upozorenjima, ova
kratka priča ima čak tri pozornice i tri različite postavke
protagonista. Da li su važila samo za neke druge?
Stipane, od svega
potrebnog za pisanje trenutno imaš dobru volju i koliko-toliko dobar
tempo koji omogućava da se od početka stigne do kraja. Nije mnogo,
ali nije ni ništa.
Zlehudi konji i
preskakanje kopalja[/b]? Za prorokovanje sa konjima i skakanjem preko
kopalja će da se potrudiš da citiraš izvor.
ODGOVOR
Za religiju Istocnih
Slovena najznacajniji i najstariji izvor jeste
takozvana Nestorova
hronika, nastala u prvoj polovini 12. veka, u kojoj se
navode imena bogova
postovanih u Kijevu. Manje su pouzdani podaci sadrzani u
spevu Slovo o polku
Igorovu (kraj 12. veka), kao i u homelijama i polemickim
spisima nastalim izmedju
11. i 17. veka. Podaci arapskih putopisaca ne samo
da su odvec fantasticni
vec je neizvesno da li se odnose na Slovene ili
Normane.
Što se tiče Južnih
Slovena nisam uspeo da nađem nikakve podatke, pa sam koristio
literaturu koja se poziva na ove izvore - dakle o religiji Istočnih
Slovena.
KOMENTAR
Ја сам разумео
да је рекао да у 4. и 5. веку нису разликовали
Грке и Бугаре. Сад, да су Бугари "преплавили"
Рашку, тешко, јер нису они вршили
колонизацију. Али према Порфирогениту
граница Срба и Бугара у 9. веку јесте
била град Рас. Ја бих волео да наставиш
да пишеш о том периоду, очигледно га
готивиш, има ту штошта занимљиво.
ODGOVOR
U pravu si,
upotrebio sam pogrešan izraz. To nije bilo
preplavljivanje nego pokolj. Postoje tvrdnje da je Časlav pri
dolasku na vlast zatekao svega 500 stanovnika rasutih u zbegovima po
šumama.
KOMENTAR
Да, цар Коста
наводи да је Часлав при повратку из
Бугарске нашао свега 50 људи (без жена)
који су се бавили ловом. Елем, да не ширим
причу где јој место није, навијам да
пишеш о преднемањићким Србима. За критике
у писању, мислим да су стручнији рекли
своје.
Нема коментара:
Постави коментар