Mi dižemo čelo,
kročimo smelo
i čvrsto stežemo
pest!
Niko
se od žitelja varošice sa potpunom preciznošću
ne može
prisetiti trenutka kada se to gospođa Karamarković tako nenadano
prozlila.
Nikada se niko nije
zapitao šta se to promenilo u njenome životu.
Detinjstvo
je provela u prosečnoj Jugoslovenskoj porodici koja letuje u
Sutomorskom sindikalnom odmaralištu, a zime
provodi
u toploj sobi časteći se sa bogato postavljenog stola. Na
crno-belom televizoru gledali bi Čkalju, pozorište u kući i
Sandokana, a tata bi pratio sport, bistrio politiku i radio od šest
do dva.
Nekada...
Malo
ko zna da je kršteno ime gospođe Karamarković Zvezdana i da ga je
nasledila od pokojne babe. Nije,
naravno, Zvezdana oduvek bila gospođa Karamarković.
Kao
mala volela je priče o naočitosti svoga dede Jovana.
Onoga
dede Jovana koji je nosio oluju u očima...
U
njenoj mašti, deda Jovan i dalje maršira po bespućima Sutjeske...
Jer
:
Deda
je netragom nestao jedne olujne noći usred bitke.
I
nikada Zvezdana nije poverovala da je deda mrtav.
Veruje
da je on negde zalutao i da će se kad-tad nenadano, kao bljesak
munje, pojaviti u nekoj besanoj noći.
Vremena
su se promenila.
Nema
više Čkalje i Sandokana. Nema Sutomora i Jugoslavije. Nema više
tatinih priča - pa ni tate samog.
Jedne olujne noći muža je, nedelju dana pošto je dobio otkaz,
našla u špajzu. Uredno obrijan i očešljan, visio je između
uredno poređanih tegli krastavaca i pekmeza. Njegovo poplavelo lice
i isplaženi jezik su odudarali od opšte sređenosti stana, i to je
prvo što je Zvezdana primetila.
Lično ga je skinula
i odvezla u bolnicu.
Uzalud.
Gospođa
Karamarković nikada nije bila zaposlena. Do nedavno je smatrala da
to tako i treba da bude. Obijanje pragova sumnjivih preduzeća, po
kojima se susreće
sa nasmešenom dečurlijom, koja ponekad i saslušaju
njeno moljakanje, ni najmanjejoj
ne
prija.
Verovatnoća
nalaženja zaposlenja za nekoga poput nje podjednako je izgledno
koliko i mogućnost da postane majka.
Nikakva...
Sa 49 godina, koliko
je proletos napunila, njeno je vreme za stvaranje potomstva
nepovratno prošlo.
Gospođa
Karamarković nikada nije rađala.
Kazna je bila
strašna.
Ostala je sama na
svetu.
Još
ima
nešto vremena do trenutka kada će se i poslednji novčić zlehude
ušteđevine istopiti poput snega na suncu. Noćima plače
misleći o neminovnoj velikoj rasprodaji kukavne imovine.
A i to će biti tek
kratkotrajni predah pre potpune propasti...
Pa
ipak, hrabro
kroči gospođa
Karamarković
opustošenim gradom svog detinjstva
ne
prepoznajući ga. Muka
joj je
od sveopšteg raspada.
Ko zna šta je tera
da krene tim pravcem. Da zastane baš na tome mestu. Pa to je tek još
jedna ruševina.
Pa ipak : vrlo
posebna ruševina.
Onako zablenutu,
gotovo je obara biciklista i preneraženi čovek beži, uzalud
pokušavajući da izgovori izvinjenje koje sve vreme nastoji da
procedi. Osokoljena trijumfom Karamarkovićeva pobednički napušta
bojište i čini par koraka ka cilju svoga hodočašća.
Mrzi
ruševinu pred kojom se zaustavlja.
Narodno
pozorište - simbol sveta koji više ne postoji.
Nepostojeće mesto
do koga ju je tata dovodio. Mesto čarolije...
Mesto svečanih
haljina i crvenih tepiha...
Mesto uzbuđenih
došaptavanja...
Mesto maski i
kostima - nekada...
Sada - mesto
sumornih ruševina.
Ruševina njene
mladosti.
Zastaje.
Sred
razvalina, na koje se nevoljko svikla, nešto
je
neobično.
Stubovi su mogli
biti premešteni sa nekadašnjeg pročelja pozorišne zgrade. Ipak...
Objekat
pred sobom ne poznaje.
Uzdiže
se naglo – sjajno, živopisno zdanje, nešto poput plameno crvene
kapije oivičene korintskim stubovima - kapije koja neodoljivo mami
da se kroz nju prođe.
Kapije koja je
zarobila čaroliju.
Jače
je
od nje
Prolazi
kroz monumentalna vrata. Odmah po ulasku tlo se strmo obrušava
tvoreći dugački, propadajući i jarko osvetljeni tunel. Sredinom
prolaza huje moderne pokretne stepenice i Zvezdana, se prepušta
njihovom vođstvu, a da ni
ne
pokušava
da shvati kako su se one našle pod njenim stopalima.
Čula je o tunelu
što gostima treba da obezbedi lagodan prolaz od parkirališta do
pozorišne zgrade, ali ne zna da su ga završili. Čak ni da su
započeli gradnju.
I
dok se vozi tim stepenicama čini
joj se da čuje balalajke.
Predugo!
Na
kojoj je
dubini prolaz? Kao da spuštanje traje
beskonačno!
Neobično
je što sem nje nikoga nema. Nikoga...
Osim...
Sa
njene desne strane, još uvek daleko, nalazi se visoki mladić. Jasno
iz daljine opaža čudno odevanje. Sav u koži - mantil, čizme,
kačket - i sve je to nekako anahrono, zastarelo.
Ako
je odeća na njemu demodirana, ono što čini nije ništa
neuobičajeno. Karamarkovićka
se oštri da ga izruži, jer ne voli vandale. Mladić prska boju po
zidu novogradnje ostavljajući purpurno „ZV“ na njemu.
Odmiče
ka njemu i sprema se za svađu. Istovremeno njegovo delo se razvija u
„ZVEZDA“ i sve više pobuđuje interesovanje. Slova se i dalje
ređaju i kad dolazi do mesta zlodela, natpis čini njeno ime. Mladić
joj je i dalje okrenut leđima, ali začudo - odnekud joj je poznat.
-
Ko si ti? Zašto si napisao moje ime? - Ko je taj mladić? Okreće se
ka njoj. Gusti brkovi igraju dok progovara.
-
Ja sam Jovan, Zvezdana... Čekao sam te... - Njegove reči prati
melodija „Podmoskovskih večeri“. U očima mu besni oluja.
Deda!
Vratio se! Vratio se baš sada kada ga najviše treba! Tunela i
stepeništa više nema. Dokle god pogled doseže postoji samo siva
ravan - prekinuta tek purpurom njenog imena.
Kroz
sivu tminu vodi put (dakako purprni) koji naglo izranja iz sivila i
Zvezdana je snažnija no ikad. Vreme
više ne postoji,
a ona
je Zvezdana - ova
koja jeste i mnogo drugih.
Drugih
koji
se zovu Zvezdana
i oni koji se tako ne zovu.
Oni
što lutaju po besmislu.
Sada
je sigurna
da put ima kraj.
Možda je to oduvek
znala samo nije verovala.
Osim
juče postoji i sutra...
Jovan
joj pruža
ruku i oseća
topli dodir na podlaktici.
Prostor
nestaje
i balalajke setno
zveče. Zakoračuju
preko purpurne staze. Spušta
pogled i shvata
da sivilo nestaje.
Marseljeza odjekuje.
A
daleko ispod nje...
Brigade
marširaju,
na barikadama se
vijore crvene zastave. Dim se uzdiže
iz fabričkih dimnjaka, mladi proleteri na biciklima hitaju
na posao. Duž urednih polja krstare
Fergusoni i
raspevana radnička klasa prikuplja
zlatno klasje.
Oseća
dah proleća i diže
pogled na oluju.
Na
dedine
oči.
Najednom
postaje
svesna da su munje i
u
njenim očima.
I
zna:
Oduvek su i bile
tamo.
***
Pozornik
Pavle Jovanović (za prijatelje Paja) diže pogled na olujonosne
oblake. Vreme se muti i bilo bi dobro da doktor stigne pre nego što
nevreme počne.
Ne
vidi tragove nasilja i pretpostavlja da bi uzrok smrti mogli biti
srčani udar ili moždana kap. Nije nadležan za davanje dijagnoze,
ali po njegovom iskustvu ovo je jedna od najčistijih prirodnih smrti
koje je ikada video na uviđajima. Pomalo ga zbunjuje široki osmeh
na licu pokojnice. Video je Paja mnogo mrtvaca u svojoj karijeri, ali
ovakav izraz apsolutne sreće retko se viđa i na mnogo življima od
pokojnog bakutanera.
Svedok,
zbog čijeg zadržavanja se svakog trenutka sve više kaje,
neprestano se vrpolji i premešta bicikl na koji se oslanja.
I
brblja, brblja...
-
Znate, samo se derala, a ondak je k'o blesava krenila ovamo i nije
napravila ni pet koraka pa se strovalila k'o klada, znate, pa sam vas
ondak poz'vo... - Matori ga strahovito nervira.
Ali
to ipak nije pravi uzrok dubokog nemira koji Paja oseća.
Možda
na njegove živce utiče preteće nebo ili vesti o jutrošnjim
nemirima u prestonici..
Ili
oni neobjašnjivi prekidi na komunikacijama?
Ne...
U
stvari Paja zna šta ga plaši, samo to pokušava da potisne. Ova
gomila besposlenih radoznalaca što bleji u nesvakidašnji
prizor. Nije Paja kukavica, susretao se on već sa gomilom, ali sada
je drugačije.
Među
njima je neki kolovođa, neko ko neprestano izmiče Pajinom pogledu.
Visoki
mladić gustih brkova, u kožnome mantilu, čizmama visokih sara i sa
staromodnim kožnim kačketom na glavi.
Jeza
koju oseća ne potiče od prizora mrtve žene zbog koje je pozvan
Ne...
Ne...
Možda
je to, ipak, samo zbog oluje.
Oluje
koja neumitno dolazi...
Нема коментара:
Постави коментар