Prvi samostalno napisani roman pisca
Stevana Šarčevića, pod nazivom Kaurinova kletva,
donosi kombinaciju nastalu mešanjem fantastike sa trilerom, akcijom,
krimićem, sadizmom, morbidnošću, kao i sa tradicionalnim i
mitološkim motivima.
Takva kombinacija se ispostavlja više
nego dobitnom za pisca, stoga Kaurinova kletva
predstavlja veoma uspešan primer Šarčevićeve nesputane
imaginacije kojom čitaocima daje na uvid izopačeni svet moguće
bliske budućnosti koji je nadahnut sveprožimajućom mračnom
atmosferom današnjeg sveta i vremena, jer ne živimo u zlatnom dobu
već u tamnoj kaljuzi koju ovaj autor itekako dobro ume da prepozna i
nadgradi na žanrovski način.
Međutim, stvarni svet nije jedina
inspiracija ovog romana, jer poznato je da Šarčević često u
svojim radovima obrađuje tradicionalne i mitološke motive, što je
uradio i u delu Kaurinova kletva.
Obzirom da je Kaurinova kletva
roman o Srbiji budućnosti, a da je Srbija zemlja nadaleko poznatog
Kremanskog proročanstva, Šarčević je kao jednu od inspiracija za
svoje delo mogao imati upravo to proročanstvo, na osnovu koga je
stvorio arhaičnim stilom napisano efektno pseudoistorijsko
proročanstvo, oko koga je ispleo glavni zaplet i razrešenje, te
nagovestio sudbinsku povezanost troje glavnih junaka - Đorđa
Đorđevića, Jasmine Janković alias Jasmin Bećiri i Azre Bećiri.
Piscu je kao tradicionalna inspiracija
sigurno poslužila i legenda o Svetom Đorđu koji ubija aždaju, pa
je odlično obrađenu interpretaciju te legende ubacio kao sastavni
deo svog proročanstva.
Šarčević je pomoću mitoloških
motiva putenih veštica, veštičarenja i karakondžula stvorio
drevni veštičji kult Sestrinstvo koji zauzima veoma bitno mesto u
romanu, a takođe je iz epske narodne pesme Mali Radojica
iskoristio lik i delo Bećir-аginice,
kojim je upotpunio sliku o veštičjem kultu.
A gde su veštice - tu su Crkva i
inkvizicija, pa njihov tradicionalni sukob u Šarčevićevoj Srbiji
budućnosti dobija neočekivani epilog.
Roman Kaurinova kletva
Stevana Šarčevića je od prve do poslednje stranice šokantna i
brutalna knjiga o transformaciji društva i pojedinaca; o žrvnju
koji sabija sve junake knjige; o polaganom uspinjanju zla sve dok ne
pobedi svaki privid dobra.
Radnja romana Kaurinova kletva
je smeštena u Srbiju koja se nalazi u raljama multinacionalnih
kompanija i vremenski se odvija sredinom ovog veka.
Delimično se radnja odigrava po
Beogradu, a delimično po Vojvodini.
Šarčevićev Novi Beograd je nemoralom
unapređeni Beograd iz devedesetih godina prošlog veka, ali i iz
današnjih dana, pa je taj grad prikazan kao apsolutni grad greha - u
njemu su legalizovane javne kuće sa sadističkom i pedofilskom
ponudom; na njegovim ulicama su nasilje, kriminal i terorizam
dovedeni do krajnje granice usijanja, dok su ruševine zgrada
pretvorene u staništa po kojima žive beskućnici, revolucionarno
nastrojeni maloletnici, lažni rodoljubi, zavisnici od nove droge i
oboleli od smrtonosne laboratorijske bolesti.
Jedna od naizgled bezazlenijih scena iz
romana koja prikazuje život na tako svirepom mestu je pljačkanje
Jasmine od strane starice koja krade služeći se udarcem cigle u
glavu žrtve (što je dobro znana oćeš da kupiš
ciglu fora sa beogradskog asfalta), no biti opljačkan i
onesvešćen ciglom - to je zaista najbezazlenija stvar koja se
dešava po Novom Beogradu...
Ovakav Novi Beograd podseća na Novi
Beograd iz Kneževićeve novele Naselje sunca, ali je
Šarčević još suroviji u svojim opisima nakaradnog glavnog grada
iz koga neprestano izbija crnilo Starog sveta koje se transformiše u
sivilo Novog sveta Kaurinove kletve.
Međutim, greh ne stanuje samo u
prestonom gradu, već i van njega.
Po vojvođanskim divljinama obitavaju
ljudožderi, dok na Enklavi, na Bećar salašu - glavnom uporištu
Sestrinstva ne samo da stanuje greh već stoluje čistokrvno zlo u
ljudskom, tačnije rečeno ženskom obliku.
Bećar je igra reči od Bećiri, kako
glasi prezime vodeće familije Sestrinstva, mada kao vojvođanski
izraz ima i drugo značenje koje je potpuno različito od ustrojstva
Sestrinstva, pa naziv Bećar salaš postaje dvosmislen, zato
dešavanja na njemu ostaju skrivena od javnosti.
Šarčević je prvi put opisao
Sestrinstvo u svojoj noveli Poslednja Lunova avantura
(zbirka Dolazak Tame), ali je u romanu Kaurinova
kletva dao Sestrinstvu mnogo bitniju ulogu, pa je do tančina
razjasnio pojavljivanje Sestrinstva u srednjovekovnoj Srbiji, metode
rada i delovanja, saradnju sa turskim sultanima, unutrašnje sukobe,
pad i ponovni uspon.
Sestrinstvo je islamizirani
matrijarhalni drevni kult i čine ga incestuozno-biseksualno
izopačene žene - veštice i vidarke, na čijem čelu se nalazi
Bećir Aginica.
Šarčević je motiv za lik Bećir
Aginice pronašao u epskoj narodnoj pesmi Mali Radojica,
u kojoj Bećir-аginica kao monstrum u
ženskom obličju nalaže svirepa mučenja Malog Radojice.
Bećir-аginica
iz epske pesme je dominantnija u odnosu na svog supruga Bećir-аgu,
baš kao što je (skoro) svaka od pripadnica matrijarhalnog
Sestrinstva dominantnija u odnosu na svog muškarca.
Incestuozno-biseksualna matrijarhalna
devijantnost pripadnicama Sestrinstva predstavlja nasleđe koje se
genetskim putem prenosi sa kolena na koleno, ali i jednu vrstu
programa kome su izložene odmalena, pa tako devojčice iz
Sestrinstva bivaju upućivane u tajne veštičjeg
kulta uz pomoć iskusnih članica i njima je takav telesni
pristup jedini legitiman.
U jednoj od najozloglašenijih knjiga u
istoriji - inkvizitorskoj knjizi Malleus Maleficarum je
zapisano: Sva veštičarenja potiču iz
putene potrebe koja je kod žena
neutoljiva, pa su tom rečenicom najbolje opisani nezajažljivi
devijantni seksualni apetiti pripadnica Sestrinstva iz Kaurinove
kletve, jer svaka od članica ovog veštičjeg kulta uživa u
igri seksualno-sadističkog potčinjavanja i poživotinjavanja, što
se najbolje vidi na primerima seksualnog potčinjavanja Jasmine od
strane njene sestre Alide Bećiri; seksualnog i sadističkog
potčinjavanja Alidinog muža od strane njene majke;
seksualno-sadističkog poživotinjavanja Jasmine od strane Alidine
ćerke Azre, te na primerima Brankinih sadističkih iživljavanja nad
drogiranim devojkama i zarobljenim Đorđem.
U odnosu na Sestrinstvo iz Poslednje
Lunove avanture, Šarčević u Kaurinovoj kletvi
putenom veštičjem kultu pridodaje i na sadističko-morbidan način
nadgrađuje narodno
verovanje koje je pripisivalo vešticama moć da mogu ljude čarobnom
uzdom pretvarati u konje, na šta kalemi radnju jahanja ljudi
koja je karakteristična za mitološke demonske karakondžule.
Zbog toga vrhunac zla koje Sestrinstvo
čini predstavlja poživotinjavanje otetih devojaka i
mladića, koje se postiže prvo sakaćanjem - lomljenjem šaka i
čupanjem jezika, a zatim se kombinacijom sadizma, erotike, pesme i
hemijskih supstanci žrtve dovode do potpunog psihičkog sloma koji
se završava pretvaranjem u bezumne dvonožne kobile
i pastuve što služe vešticama za jahanje i trke, kao i za
perverznu zabavu političkih moćnika povezanih sa Sestrinstvom.
Završni stadijum procesa
poživotinjavanja predstavlja sat vremena bičevanja, gde se od već
bezumne žrtve zahteva da bičevanje istrpi bez puštenog glasa,
posle čega dolazi tretman u vidi soljenja živih rana, pa ako žrtva
pokorno pretrpi ova mučenja - onda je spremna za ergelu.
Šarčevićeva priča o Sestrinstvu u
romanu Kaurinova kletva je priča o pohotnim demonskim
gospodaricama željnim moći vladavine nad psihofizički degradiranim
i ruiniranim ljudskim bićima, pa je taj deo pun upečatljivih scena
koje se ističu svojom sadističkom morbidnošću i gnusnošću, kao
i izopačenom umetnošću u vidu blasfemičnih skulptura koje se
nalaze u kući Aginice i na kojima su prikazane žene sa repovima
koje trče sa rukama uz telo, dok sablasnosti močvarom okruženog
Bećar salaša doprinosi hipodrom na kome ima dvokolica, ali ne i
konja...
Doduše, ni Sestrinstvo nije imuno na
unutrašnje sukobe.
Raskoli unutar Sestrinstva su izazvani
zbog moći, prevlasti, borbe oko prstena Aginice, ali i zbog
kaurinove kletve kako islamizirane pripadnice ovog drevnog veštičjeg
kulta nazivaju Proročanstvo Ludog Ilije koje opisuje šesti pad i
sedmi uspon Sestrinstva.
Prvi sukob članica Sestrinstva u
romanu Kaurinova kletva nastaje kada Suadu, Jasmininu i
Katinu majku, kao i naslednicu prstena Aginice, zadavi njen muž, i
taj sukob je izazvan zbog straha od ispunjenja proročanstva koje
kaže da će Jasmin biti ubijena, da će se iz mrtvih uzdići, da će
susresti Azru, da će Sestrinstvo zbog toga propasti jer će Georgije
probosti Bećir Aginicu, ali i da će Jasmin sa Azrom ponovo uzdići
Čuvarke stada pod okriljem drevnog neprijatelja.
Drugi sukob izbija na relaciji familija
Bećiri i Kitaj kada Savet Sestrinstva odluči da na dvadeset godina
Aginica bude iz familije Kitaj a ne iz familije Bećiri, zbog toga
što Sestrinstvo smatra da je Alida Bećiri izdala principe kulta
udajući se za čoveka koga ne može da kontroliše.
Treći razlog sukoba je spor Kitaja i
Bećirija oko jedne poživotinjene devojke koju su Kitaji odbacili, a
Bećiri pronašli, što daje povoda za demonstraciju trenutne moći
Kitaja nad osiromašenom familijom Bećiri.
Sestrinstvo ima i svoju ispostavu u
Novom Beogradu - to je bordel Branke, sadističke madam koja navodno
pruža utočište mnogim izbeglim devojkama i devojčicama, dok u
stvari njena javna kuća predstavlja svratište perverzno-pedofilske
klijentele, kao i glavnu bazu za distribuciju i preprodaju opake
droge nazvane Plavi grom koju na Bećar salašu proizvodi
Sestrinstvo, čije članice jako dobro barataju hemijskim
supstancama.
U našoj stvarnosti je svima dobro
poznato da šiptarske narko-bande proizvode i trguju heroinom, pa u
toj činjenici Šarčević nalazi motiv, te Sestrinstvo čije su
glavne familije Bećiri i Kitaj šiptarskog porekla - pravi i na
narko tržište plasira Plavi grom.
Šarčević takođe koristi aferu
Hladnjača iz 1999. godine, kao i pojedine zločine nad
srpskim civilima na Kosovu iste te godine, pa te događaje pripisuje
Sestrinstvu koje je pre dolaska u Vojvodinu vekovima operisalo po
Kosovu, čime zaokružuje priču o ovom drevnom veštičjem kultu.
Izvesnu protivtežu Sestrinstvu u
romanu Kaurinova kletva predstavlja Crkva koja je
potpuno skrajnuta iz društvenog života, ali je jedina koja prati
delovanje veštičjeg kulta.
Crkva se za praćenje aktivnosti
Sestrinstva služi Janićijevim zapisom i Proročanstvom Ludog Ilije,
koje su u 15. i 17. veku pisali očevi otetih i poživotinjenih
devojaka, a oba dokumenta se nalaze u manastiru Trojstva, smeštenom
u teško pristupačnoj vojvođanskoj divljini.
U manastiru Trojstva je takođe oslikan
triptih koji je nastao po delovima iz Proročanstva Ludog Ilije i na
njemu su prikazane zaista fascinantne scene uspona, pada i vaskrsenja
Sestrinstva, od kojih bi izdvojio sliku na kojoj Sveti Đorđe ubija
aždaju sa licem i rukama žene, pa je prava šteta što roman ne
prate ilustracije sa ovim slikama, kao i prikazima već pomenutih
skulptura iz kuće Aginice.
Crkvu iznutra potresaju sukobi starih i
novih kadrova, ali osnovno je da marginalizovana Crkva želi vlast,
uz koju ide i moć.
Zato dolazi do udruživanja Crkve sa
delovima Vojske koja osmišljava državni udar, pa zajedničkim
snagama planiraju operaciju Iskon, koja za cilj ima ukidanje
Republike i uspostavu monarhije na čelu sa dinastijom Obrenović,
kao i obračun sa Sestrinstvom i političarima koji šuruju sa
vešticama.
Naziv Iskon koji je uzet za operaciju
državnog udara je vrlo zanimljiv, jer je reč o čisto srpskom
izrazu koji predstavlja prapočetak, pa kako taj izraz u današnje
vreme koriste najčešće crkvenjaci - termin je sasvim prikladan
situaciji opisanoj u romanu.
Operacija Iskon se odvija u dva pravca
- prvi udar započinje u Beogradu, gde se osim klasičnog oružja
koriste i sredstva visoke tehnologije kojima se reprogramiraju
kiborzi koji štite multinacionalne korporacije, a drugi udar se
dešava na Bećar salašu koji takođe obezbeđuju kiborzi.
Državni udar se okončava uspehom -
ukidanje republike, uspostava monarhije, likvidacije starijih članica
Sestrinstva i političara označavaju završetak Starog sveta i
začetak Novog sveta.
U Novom svetu je Crkva postala
najmoćnija i njeno novo glavešinstvo želi da mučenjem preživelih,
odnosno od likvidacije pošteđenih devojčica iz Sestrinstva dozna
njihove travarske i vidarske tajne.
Srbija je nakon pet godina od početka
Novog sveta doživela potpunu transformaciju kojom je pretvorena u
hrišćansku totalitarnu državu, u kojoj se bogobojažljivost, red,
rad i disciplina održavaju terorom koji crkvene oružane formacije
metodama inkvizicije sprovode nad narodom, čime je jasno stavljeno
do znanja da Novi svet ni po čemu nije bolji od Starog sveta.
Crkveni raskol izazvan sukobom
patrijarha sa jednim od episkopa donosi preokret koji je predskazan
Proročanstvom Ludog Ilije, što rezultira sedmim vozdizanjem
Sestrinstva koje se pod okriljem Crkve transformiše u Sveto
Majčinstvo, čije novo stado treba da sačinjavaju patrijarhovi
protivnici.
Kao što je takođe predskazano
Proročanstvom Ludog Ilije - u novom uzdizanju veštičjeg kulta
bitnu ulogu pored Azre Bećiri i Crkve ima i davno poživotinjena
Jasmina, koja služi kao pokazna životinja, pa manastir iz Novog
sveta u kome se odigravaju završne demonske scene jahanja Jasmine od
strane crkvenjaka predstavlja suštu suprotnost manastiru Trojstva iz
Starog sveta.
Šarčevićev morbidni i hororični
kraj Kaurinove kletve ne ostavlja nikakvu nadu u
spasenje, jer se zlo veštičjeg kulta spojilo sa zlom inkvizitorski
transformisane Crkve.
Crkvenjaci se zarad veštičjih znanja
o zauzdavanju ljudske duše združuju sa vešticama, te i sami
postaju vešci koji usled svojih demonskih radnji iz završnice
romana Kaurinova kletva sliče sveštenicima i kaluđerima koji zbog
đavoljeg dara čaranja odlaze na posela veštica i odriču se od
Boga i Hristove nauke, što je opisano u demonološkoj knjizi o
vešticama Flagellum haereticorum fascinariorum.
Ako bi pak završne scene iz romana
Kaurinova kletva bile simbolično prenete na stvarni
svet današnjice - time bi Šarčević opet pogodio u pravu metu, jer
crkvenjaci ne samo da jašu, već žive na grbači čitavog naroda.
U romanu Kaurinova kletva
ima dosta likova.
Nijedan od njih nije nebitan i suvišan,
već je svaki od likova svojim činjenjem upleten u ostvarivanje
Proročanstva Ludog Ilije, iako to proročanstvo poimence navodi samo
tri glavna lika.
Druga stvar zanimljiva za likove iz
romana je da skoro svako od njih završi tragično, a pojedinima
Šarčević daruje stravičnu sudbinu i još stravičniju, zversku
smrt.
Đorđe Đorđević - Glavni
lik, upoznat sa Proročanstvom Ludog Ilije po kome je on
reinkarnacija Svetog Đorđa, ali ga kroz
priču vodi ljubav prema Jasmini, a ne proročanstvo.
Đorđe je policajac koji je zbog
istrage koja se suviše približila Sestrinstvu ostao bez službe,
nakon čega je bio zaražen smrtonosnom boleštinom, te postao
alkoholičar, da bi doživeo drogiranje Plavim gromom i preživeo
sadističko mučenje koje po svojoj surovosti premašuje mučenje
Svetog Đorđa obavljeno po naredbi cara Dioklecijana i mučenje
Malog Radojice iz pomenute epske narodne pesme.
Polumrtav biva kiborgizovan na
Robokapovski način, što predstavlja primer fizičke
transformacije čoveka.
Tada po proročanstvu postaje dvostruko
jači nego ikada, pa kao reinkarnacija Svetog Đorđa ispunjava
proročanstvo probadajući aždaju koja ne predstavlja reptila
mnogoboštva već veštičje zlo oličeno u liku Aginice Alide
Bećiri.
U Novom svetu postaje ratni heroj, a
svoju prorečenu sudbinu zapečaćuje pod dejstvom alkohola,
halucinirajući o Jasmini.
Zbog svih muka na koje je Šarčević
stavio Đorđa - on spada u junake tragičare.
Jasmina Janković/Jasmin Bećiri -
Naslednica prstena Aginice, neupućena u svoje pravo poreklo i u
proročanstvo.
Sa sestrom Katom je odrastala kao
siroče jer je njihov otac ubio njihovu majku Suadu, a njih dve su
sakrivene u manastiru Trojstva, odakle su ih oduzele vlasti velike
države (kako Šarčević u romanu naziva SFRJ) i smestile u
sirotište.
Postala je učiteljica, službovala u
mestu blizu Enklave, gde je vodila razred u kome je nastavu pohađala
Azra Bećiri.
Zaljubljena je u Đorđa, ali je
kao i sve žene iz familije Bećiri puteno vrlo živa, što se
vidi kada stupa u lezbejsku vezu sa njoj nepoznatom sestrom od tetke,
Alidom.
Alidinom zaslugom dospeva u Brankin
bordel, gde postaje tražena roba za grupni seks, a zatim beži
odatle i završava u rukama sadističkog umetničkog bračnog para iz
Beograda koji je preprodaje lažnim patriotama i patriotkinjama, iz
čijih kandži biva oslobođena, ali se nesvesna svega vraća na
Enklavu jer od sudbine se ne može pobeći, i na Bećar salašu biva
poživotinjena.
Scene poživotinjavanja Jasmine od
strane Azre su mučne, ali ne i neukusne, jer je akcenat stavljen na
psihičku transformaciju u bezumnu osobu - životinju, pa je Šarčević
odlično opisao gubitak pamćenja i zaborav sopstvenog imena do koga
kod osakaćene Jasmine dolazi zbog kombinovanja sadizma, erotike,
pesme i hemije.
Poenta Jasmininog poživotinjavanja je
da ono nije izvedeno do samog kraja, sa završnim činom, ali Jasmina
ispunjava svoju prorečenu sudbinu - da poživotinjena sruši
Sestrinstvo i da se pomoću nje poživotinjene Sestrinstvo ponovo
uzdigne, jer ona novom patrijarhu udruženom sa vešticama
predstavlja dokaz da duša može biti zauzdana.
Karmički gledano, Jasmina kao
naslednica prstena plaća svojom sudbinom i životom, te na
sopstvenoj koži proživljava sva zverstva koja Sestrinstvo i njena
familija Bećiri sprovode vekovima.
Azra Bećiri - Devojčica sudbinski
povezana sa svojom učiteljicom i nepoznatom tetkom Jasminom, jer krv
traži krv.
Azra je u Starom svetu neupućena u
proročanstvo, te je za nju je Jasmina samo objekat požude za novom
životinjom.
Od svoje bake biva upućena u veštičje
tajne, pa se u romanu Kaurinova kletva dobro prati
njena transformacija iz devojčice u ženu i pravu vešticu.
Alida Bećiri - Jedina od članica
Sestrinstva koja je narušila princip vezan za kontrolu i dominaciju
svog muškarca, koji je prouzrokovo familiji Bećiri mnoge nevolje -
požar na salašu, bekstvo poživotinjenog stada, oduzimanje prstena
Aginice, gubljenje ugleda i osiromašenje porodice.
Na kraju Starog sveta Alida dobija
prsten za kojim žudi, ali se on na njenoj ruci zadrži vrlo kratko.
Baka - Primer krutog incestuoznog
matrijarhata, stub porodice Bećiri.
Umesto svoje ćerke Alide, ona zauzdava
njenog muža - svog zeta.
Priprema Azru i uvodi je u tajne
Sestrinstva.
Drži se proročanstva i veruje u
njega, zbog čega skapava od srčanog udara.
Anastazija Kitaj - Dat joj je prsten
Aginice nakon što je oduzet od familije Bećiri.
Anastazija se pojavljuje u nekoliko
scena u romanu: da bi se videla povezanost Sestrinstva sa političkim
moćnicima, da bi demonstrirala moć Kitaja nad Bećirijima, kao i
pri kraju, kad predaje prsten Aginice Alidi Bećiri.
Kristina Kitaj - Azrina vršnjakinja i
suparnica u Starom svetu
U Novom svetu je uz Azru jedina
preživela inkviziciju, pa doživljava transformaciju u Azrinu
najbližu saradnicu u uzdizanju Sestrinstva.
Branka - Sadistička madam, čiji je
lik donekle sličan liku Glorije Ešton iz Poslednje Lunove
avanture, samo što Branka za razliku od Glorije ne barata
okultnim, niti vodi rituale, već se zadovoljava distribucijom Plavog
groma i iživljavanjem nad nesrećnicama i nesrećnicima u svom
bordelu.
Advokat Milojković - stric Jasmine i
Kate.
Sakriva devojčice umesto da ih ubije,
da bi zbog izdaje Sestrinstva završio život na način koji je
sličan njegovom seksualnom opredeljenju.
Protojerej Arsenije - Tumač
proročanstva i jedini koji zaista veruje u njegovo
ostvarenje, pa zato Đorđa smatra reinkarnacijom svetog
Đorđa.
Arsenije umire, ili čak biva otrovan,
pre nego što vidi rezultate državnog udara u čijem je planiranju
učestvovao.
Pukovnik Atanacković - Vojni vođa
operacije Iskon, vojničina koja je za uspeh državnog udara spremna
da žrtvuje kiborgizovanog rođenog brata, a odranije poznat kao
čovek koji je ugušio dve sindikalističke pobune koje su izbile u
Srbiji.
Po njegovom naređenju su pobijeni svi
političari koji su šurovali sa Sestrinstvom, ali zbog naredbe novog
patrijarha Ignjatija štedi živote devojčicama iz Sestrinstva.
Atanacković postaje general u ratu za
nezavisnost koji usledi nakon državnog udara, no da bi se zataškala
Ignjatijeva povezanost sa Sestrinstvom, on postaje žrtva zavere, pa
zato biva ražalovan i javno spaljen na lomači.
Pre spaljivanja doživljava
transformaciju svesti jer spoznaje stvari onakve kakve zaista jesu.
Lik Velimira
Atanackovića je odličan književni primer kako revolucije jedu
svoju decu.
Jovica Bešlić - Dete Jovica, sporedan
lik, pojavljuje se lično samo na početku, kada sa školskom
drugaricom Azrom razmenjuje tajne, ali u operaciji Iskon njegov
izveštaj o dešavanjima na Enklavi postaje nezaobilazni deo
propagandnog rata.
Milena - Vođa jedne od revolucionarnih
grupa koje obitavaju po beogradskim ruševinama.
Spasava život Đorđu, a kasnije se
opet udružuje sa njim, kada zajedno napadaju Brankin bordel.
U drugom udruživanju sa Đorđem je
vođena motivom osvete rođene sestre, koja je na svirep način
okončala u bordelu.
Milena voli Đorđa, zatrudni sa njim,
rodi dete, ali se udaje za drugog čoveka, jer Đorđe voli Jasminu.
Njen lik doživljava transformaciju od
lopova do porodične žene i majke.
Protojerej/patrijarh Ignjatije -
Arsenijev naslednik, crkvenjak željan apsolutne moći, zaslužan za
uvođenje inkvizicije po Srbiji Novog sveta.
Po njegovoj naredbi su devojčice iz
Sestrinstva pošteđene u operaciji Iskon, jer je želeo da sazna
veštičje travarske i vidarske tajne.
Nakon sukoba sa episkopom Danilom,
Ignjatije sklapa pakt sa Azrom i Kristinom, stavlja ih pod zaštitu
Crkve, Azri vraća prsten Aginice, a sve iz razloga da bi se osvetio
i obračunao sa Danilom i njegovim pristalicama pomoću veštičjih
znanja o zauzdavanju ljudske duše poživotinjavanjem.
Zbog pojedinaca poput patrijarha
Ignjatija - Sestrinstvo živi milenijumima, jer veštičji kult je
oduvek bio uz moćne kojima je ispunjavao najperverznije želje u
zamenu za zaštitu i nesmetan rad.
Kralj Obrenović - Aminuje Ignjatijeve
namere da ukloni Atanackovića, i ne propušta da se pohvali
rodbinskim vezama sa vladarima sa zapada, čime Šarčević podseća
čitaoce da je kraljevima stalo samo do njihove krune...
Među likove u romanu spadaju i dve
poživotinjene devojke - Kata, Jasminina mlađa sestra, čije bekstvo
sa Enklave dovodi do početka policijske istrage za koju je zadužen
Đorđe, i Srnica - čija sudbina poživotinjene kobile predstavlja
pokazatelj odnosa gospodarica prema svojim stadima.
Roman Kaurinova kletva
Stevana Šarčevića je hardkor žanrovsko andergraund delo koje se
ne dodvorava ni publici ni kritici.
Šarčević se ne trudi da po svaku
cenu bude moderan i da prati glavni tok, što je postalo trend kod
domaćih žanrovskih autora, već piše na svoj način koji je
prepoznat kod istinskih žanrovskih poštovalaca i čitalaca.
Da ima nekih stvari koje bi u
eventualnom drugom izdanju Kaurinove kletve mogle da se
isprave - ima.
No, to nisu idejne greške autora koje
utiču na tok radnje i koje dovode do kontradiktornosti, već su to
sitnice poput tipfelera, kojih nema puno, ali je po meni nedopustivo
da se i pored lekture takve greške događaju, mada je to tipično za
našu žanrovsku književnost, jer u izdanjima drugih izdavača
tipfelera ima na tone.
Naravno, uvek će se naći neko da
nešto da zameri Kaurinovoj kletvi, jer džangrizavih je uvek
bilo i nije se rodio onaj ko je svetu i kolegama ugodio.
Srećom, Šarčević ne piše za
kolege, već je Kaurinova kletva kao biser domaće
fantastike 21. veka data na radost svih tvrdokornih ljubitelja žanra
koji shvataju da nisu izopačeni ni pisac ni njegovo delo, već svet
sadašnjice u kojem svi zajedno živimo.
Aksentije T2
Novaković
Нема коментара:
Постави коментар