Svet opisan u romanu „Balkanski mol“
izuzetno je surov. Teror je u njemu legitimno sredstvo vladavine, što
je sasvim normalno, ako se ima u vidu da je ličnost oko koje se vrti
radnja Vlad Drakula, na zapadu do te mere ozloglašeni
Transilvanijski velikaš, da je od strane Brema Stokera proglašen za
vrhunskog vampira, oličenja zla samog. Međutim, kroz radnju romana
saznajemo da ni druge evropske velmože nisu bile mnogo nežnije, a o
Turcima da se i ne priča. Kao što autor sam na jednom mestu kaže:
pravi plemić mora imati i pravednu kaznu za one što ne slušaju.
Istorijski podaci o zlodelima Vlada
Drakule, ali i drugih plemića, brutalno su i detaljno predočeni,
bez mnogo romantiziranja. Pa opet, sav taj užas sa kojima se grupica
hodočasnika susreće u prvom poglavlju romana, tek je deo spletki i
tadašnjih političkih prilika na Balkanu, toj predstraži
hrišćanskih zemalja prema širenju Otomanske Imperije. Sasvim
slučajno brat Jakov, monah na hodočašću po Transilvaniji, glavni
protagonista prvog poglavlja, duboko će se uplesti u intrige koje
prethode turskoj najezdi, a laž koju će on preneti je prva naznaka
da nešto u ovoj priči nije u skladu sa opšteprihvaćenim viđenjem
Vlada Cepeša.
Tokom pripovesti savezi se stvaraju i
raskidaju, vlastodršci su u savezu čas sa jednima, čas sa drugima,
a pravednost i opravdanost pokolja je neprestano na nesigurnoj
klackalici moralnosti i humanosti sa jedne strane i političkih
potreba i praktičnosti sa druge. Ovakva postavka i način
pripovedanja uveliko nalikuju „Pesmama leda i vatre“ G.R.R.
Martina, jer Tihomir Stevanović, autor ovog dela odbija da morališe,
nego dozvoljava svojim junacima da se lično pravdaju i sami se
predstave. Redovnici falsifikuju i podmeću, velikaši spletkare i
kolju, a humanost i ljudskost tek povremeno zalutaju u pripovest,
više kao posledica straha ili obesti nego kao nečije ubeđenje. Šta
su, dakle, sličnosti sa Martinovom sagom? Kao prvo, predočeni svet
je izuzetno surov, jezive muke su opisane realno, bez imalo
ulepšavanja. Drugo, velikaši su uglavnom dvoličnjaci skloni
intrigama i podmetanjima, sve u cilju očuvanja ili širenja vlasti.
Kao treće, ali ne i najmanje važno, najčešće žrtve su obični
ljudi, seljaci, trgovci i putnici, dakle podanici vlastele koja se
neprestano bori oko vlasti i uticaja. Nema tu ni zmajeva ni
natprirodnih pojava, ali je atmosfera obe pripovesti vrlo slična,
posebno kad se ima u vidu srednjovekovna surovost, sa sve balkanskim
specijalitetima, kao što je nabijanje na kolac.
Knjiga je podeljena na nekoliko
poglavlja u kojima se svaki put menja ličnost čijim očima vidimo
zbivanja. Ovo je zanimljiv postupak stoga što na taj način imamo
priliku da posmatramo događaje kroz utiske pripadnika
suprotstavljenih strana. Začudo, Drakula tokom pripovesti izrasta u
pozitivnu ličnost, što je u skladu sa Rumunskim stavom, a u
suprotnosti sa predstavom zapadnjaka o ovoj istorijskoj ličnosti.
Roman se završava neočekivano,
pripovedanje je sigurno i napeto, a poglavlje za poglavljem se prosto
gutaju. Tihomir Stevanović je pisac koji po mojoj proceni ima
ozbiljne šanse za uspeh.
3 коментара:
Svaka čast na komentaru, ali nisam skorije čitao veću glupost od ove knjige. Nije mi jasno šta ima ovde zanimljivo?
Ako znaš o čemu je reč, onda si knjigu pročitao. Valjda je postojao neki razlog za nabavku publikacije, pretpostavljam...
Dobio na poklon.
Постави коментар