Sobičak je sumoran
i zagušljiv. Otvorivši umušene prozore, Siniša ulazi u kupatilo.
Naravno, tople vode nema. Šta je drugo i očekivao?
Svejedno. Trlja telo, uporno i bolno. Oblači čistu odeću. Već
sutra će opet kopati kanale i pevati od sreće što ima posao.
Spušta se u olinjali
naslonjač i duboko uzdiše. Trenutak potom odjeknu sirena. Dolaze.
Hoće li nastaviti ka jugu ili će ovde istovariti smrt? Pre ili
kasnije nešto se mora desiti, ali to nije sada. Ne u ovom
besmislenom i bezizglednom danu. Glad je negde dole, još potmula,
ali sve jasnija. Sklapa oči.
Kasnije, ustaje, proteže
se, pali svetlo. Zaspao je. Raspoznaje predmet na stolu. Da li je taj
koverat bio tu, ili ga je gazdarica unela kad je usnio?
Baba ga ne voli. Trpi ga
tek zbog novca za stanarinu. Pa opet, teško bi kome izdala ovaj
ćumez. Čak i kad bi joj to nekim čudom pošlo za rukom, ko bi bio
pogodniji od njega za skrivanje pred kontrolama? Koliko god se baba
trudila da sakrije podstanara, on se trostruko brižnije sklanjao od
pozivara. Ne ide mu se u rat. Ne u ovaj unapred izgubljeni rat.
Uzima koverat i
prepoznaje bratov rukopis. Neočekivano. Odavno mu se nije javljao.
Doduše, ni on nije preterano revnostan u kontaktima. Nešto zbog
skrivanja, a još više zbog nezainteresovanosti. Pa ipak, neka ga
zebnja prožima. Zašto bi mu se javljao? Nervoznim pokretom otvara
kovertu i čuđenje se udvostručuje. U koverti je još jedna
koverta. Čvrsta, napola presavijena. Avionska pošta. Kako li je
stigla preko neba prepunog bombardera? Ili je došla ranije, dok su
još nebesa bila pitoma? Ko zna. Adresirano je na njegovo ime. Stara
adresa. Mesto na kojem nije smeo da se zadržava. Pažljivije zagleda
pečate na luksuznoj hartiji. Italija! Pismo je stiglo iz Italije.
Milano! Da li je moguće?
Nada ga prožima. Našli
su prolaz kroz sankcije! Njegova stipendija će ponovo stizati!
Vratiće se studijama! Drhtavim rukama okreće kovertu. Pogled spušta
na kitnjasti rukopis i stomak mu se grči u bodljikavo klupko:
Giovanna Terzo!
Koverat mu ispada iz ruke i noge ga izdaju. Ona! Spušta se na
stolicu. Divlje uspomene ga preplavljuju. Snažno, bolno,
nemilosrdno. Ta đavolska žena, ista ona koja je isterala iz njega
svaku pomisao na stid i naučila ga da je tek deo prirode. Ona koja
ga je imala, a zatim odbacila i vratila u tmurno sivilo svakodnevice!
Sećanja naviru.
Nepregledna pusta kukuruzišta, samo njih troje i sloboda. Sloboda da
juri, oseća vrelinu Sunca
na koži, da ga prati njen zaštitnički pogled... Pa onda hotelska
soba. Dodiri i milovanja, poljupci i strahovanja...
Beše to još zlatno doba
danas nepostojeće države, epoha mrtvog predsednika, umirućeg
samoupravljanja i besplatnih ulaznica. Period zlatan kao vrelo Sunce
nad beskrajnim poljima, nepouzdan kao toskansko vino i uzbudljiv kao
miris žene. Duboko potisnuta sećanja se stadoše vraćati. Uspomene
s razlogom zakopane i izbegavane.
Đovana!
Nisu mu roditelji bili
sirotinja. Ne tada. Niko u ta vremena to nije bio. A što su mu za
svaki školski raspust nalazili posao bilo je stoga što su želeli
da stekne radne navike.
Kad malo bolje razmisli
sve je počelo od Antuna. Beše to poslednje leto pre polaska na
fakultet. Planirao je mesec dana prikupljanja novca, pa pravac
rivijera. Popodne, sasvim obično. Plac, bezazleno očijukanje sa
curama. Onda je došao Antun sa tim predlogom. Laka zarada, nikakav
napor. Posao se satojao u pomaganju stranim lovcima . Lovačko
udruženje plaća. Delovalo je lagano, da lakše nije moglo biti.
Nikad pre toga nije čuo
za afričku grlicu. Malena, topla, mekana i strašljiva. Ko zna zašto
su se jata tih ptica skupljala nad bačkim poljima, a ne negde u
sunčanoj Lombardiji. Da li su znale za neutaživ apetit ondašnjih
gurmana i za gorljivu strast italijanskih lovaca?
Prva tri dana bio
je dodeljen dvojici matoraca koji su češće promašivali no
pogađali. Kad bi pogodili i plen se strovalio negde u poljima,
viknuli bi „trovare” i
njegovo je bilo da pronađe plen. U početku je bio neuspešan, a
onda je shvatio da mora reagovati još dok ptica pada. Ustremiti se
poput munje. Jer lovačkim udruženjima bio je potreban novac koji su
tako lagodno razbacivali italijanski lovci. A za to se tražilo
požrtvovanje i odanost. Nijedna mu ptica više nije izmakla. Donosio
ih je još drhtave i lepetave i posmatrao kako im zavrću šije. Na
kraju dana nagrađivali bi ga šuštavim novčanicama, mnogo bogatije
od onoga što bi dobio za dirinčenje sa zidarima. Nekoliko puta
menjao je ekipu, a ušteđevina je postajala sve obilnija. Mogao je
prestati, ali hteo je više. Više je i dobio.
Đovanu je prvi put video
jednog vedrog letnjeg jutra. Desetak junoša tiskalo se pred hotelom,
pazeći da se ničim ne zamere bać' Josi, koji je nadmoćno stajao
pred njima. Jer. koga bi čika Joso izgrdio, taj para više ne bi
omirisao. Nikad za lov nije bilo potrebno više od polovine
okupljenih i svemoćni predstavnik lovačkog udruženja je to vešto
koristio za zavođenje discipline. Pa ipak, Siniša je bio siguran u
sebe. Visok, dugonog i mišićav, bio je savršeni krvoslednik.
Impresivna žena,
krupnog stasa, snažne čeljusti, visokog čela i čulnih usana
pojavila se poput otelotvorenja Artemide, ponosito uzdignute glave i
gospodstvenog držanja. Pogled krupnih očiju ispitivački je kružio
preko okupljenih i najzad se zaustavio na Siniši. Krupna Italijanka
pokaza na njega, a čika Joso se udvorički
nasmeši. Da je samo bolje otvorio
oči, video bi koliko je ta žena opasna. Bio je premlad, bio je
zelen i naivan.
Stresa glavom
pokušavajući da odagna misli, ali one kao da imaju sopstvenu volju.
Ne može ih se osloboditi.
Većina Italijana vozilo
je gradske aute, u najboljem slučaju fijatove kampanjole, ali ne i
ona. Upravljala je velikim lendrover difenderom, posebno uređenim za
lov, sa svega dva sedišta odvojena od zadnjeg dela snažnom
rešetkom. Sedišta zauzimaše Đovana i Antonio, koji joj je bio
muž, ili možda tek ljubavnik. Nikada to Siniša nije razabrao.
Sinišino mesto bilo je u tovarnom delu, neudobno stešnjeno među
zavežljajima. Ipak, sve bi bilo tek ustaljena rutina da nije bilo
dve stvari.
Njegove mladosti i
Đovanine privlačnosti.
Zašto bi mu ona pisala?
Kad je odlazila ni osvrnula se nije. Neodlučno otvara koverat. U
njemu gomila presavijenih hartija. Cimnu i pred njega ispadoše
fotografije. To ga iznenadi, pa odloži hartije na sto. Prikuplja
rasute slike. Na prvoj je zgrada nejasnih razmera. Sva je u nivoima i
kolonadama, a oko nje se prostiru travnjaci i park. Ne nalazi ništa
zanimljivo, pa prelazi na iduću. Dah mu zastaje. Na terasi iste
zgrade sedi Đovana, neformalno odevena. Farmerice, majica, kaubojski
šešir. Telo joj je i dalje raskošno. Najviše ga zaokuplja njen
pogled. Onakav kakvim ga je zauvek okovala! Pogled predatora. Usne
joj se smeše, ali u očima blista neka vatra, gotovo pretnja.
Fotograf joj je dušu uhvatio. Sklapa oči i priseća se prvog lova s
njom. Kao da se ponovo zaustavlja kraj Antonija kome o ramenu vise
dve puške i čuje tresak vrata automobila za sobom. Đovana uzima
jednu od pušaka i kreće ka poljima. Gotovo da i nije bio svestan
kako mu se pogled prikovao za njenu stražnjicu. Neko vreme su
hodali, a on je postajao sve svesniji da ga anatomija izdaje,
Odvraćao je pogled, pokušavao da misli na druge stvari. Zalud.
Uzbuđenje je svakim trenom postajalo sve jače i sve očitije. Onda
se desilo neizbežno; Đovana se okrenula. Lice joj ozari osmeh i to
beše sve, ali on je znao da je otkriven. Vatra stida razli mu se
obrazima, i ženin osmeh postade širi. Par grlica uzlete.
Zaprepašćujućom brzinom ona podiže pušku i okinu. Smrtonosno.
Jedna od ptica se strovali u kukuruze. Progonjen osećajem krivice,
jurnu brže no ikada. Željan dokazivanja gotovo da i nije osetio
kako ga oštri listovi kukuruza povređuju. Grlica se bacakala
nedaleko. Siniša je hitro dograbi i zaždi natrag. Đovana je čekala
uzdignute glave i izbačenih grudi. Puška joj je počivala u pregibu
ruke, a pogled joj beše usmeren ka njemu. Siniša joj pruži pticu.
Nehajno ju je dokrajčila i ubacila u torbu, sve vreme zureći u
njega pogledom mračnim kao noć. Izraz lica joj beše nešto između
čuđenja i detinje radosti. Najzad podiže ruku i prevuče mu prstom
preko čela, pa odšeta do kukuruzišta. Prevukla je ponovo prstom
preko ivice jednog krvavog lista i mračno se osmehnula. Vraćajući
se izvukla je iz džepa novčanik. Novčanica koju mu je pružila
imala je tri nule.
Uzeo ju je.
Otvara oči, oseća se
nelagodno. Fotografija je i dalje pred njim i najednom shvata
veličinu zdanja na prethodnoj slici. Poredi ih i shvata da se na
zgradi nalaze bezbrojni prozori i vrata. Ono što je u prvi mah
smatrao žbunjem, u stvari je egzotično drveće, a naizgled stazica
je zapravo široko asfaltirani kolski prilaz. Iznenada shvata koliko
je to luksuzno zdanje. I još nešto. Zna zbog čega je fotografija
priložena. To je Đovanin dom. Priseća se noći posle prvog
susreta. Noći vlažnih snova. Prvog posezanja za sobom. Odbacuje te
misli i uzima sledeću fotografiju. Snimana je unutra, verovatno u
istoj kući. Prostrana soba, sva u drvetu i duborezu. Na zidovima su
umetničke slike i lovački trofeji. Sred tavanice je kristalni
luster. Ogroman. Uokolo se nazire antikvarni nameštaj, a centar
slike su šank i Đovana. Odevena je u večernju haljinu, zavodljivo
prekrštenih bucmastih nogu. Sedi uspravnih leđa na barskoj stolici,
a teške grudi naziru se kroz duboki dekolte. Gusta kosa pokupljena
je u punđu povrh glave, a nekoliko nestašnih pramičaka padaju joj
preko lica. Podseća ga na prvu sedmicu njihovog poznanstva. Tada je
imala sličnu frizuru. Poslednji dani pred oluju. Iako ga je
strankinja uzbuđivala nepromenjenom žestinom, neprijatne scene se
nisu ponavljale. Svake večeri ga je odvozila kući i bogato darivala
napojnicama.
Pažljivije zagleda
Đovanino lice. Gleda ravno u objektiv, ali kao da to nije ona. U
njenom pogledu su brige. Zavodljivost poze deluje neprirodno. Kao da
je tek ciljano, s namerama o kojima može tek da nagađa. Podseća na
lavicu što negde posred savane vreba plen. O, bože, kako je to
uopšte i počelo?
Tog dana Sunce beše
ubistveno, a potraga za grlicama napornija nego obično. Nije bio pri
apetitu, pa nije doručkovao. Kad mu je oko podneva Antonio rekao
„bere” i
ponudio flašu, primio je to lagodno. Posle toga vino sa ukusom juga
pružano mu je ponovo i ponovo, a on je pio. Neoprezno, žedno,
zahvalno. Prijalo je. Svakim trenom raspoloženje beše sve bolje, a
noge sve hitrije. Dan je proticao prepun svetlih događaja. Sve dok
vino nije udarilo.
Posle toga vrtoglavica i
slabost, Đovanin promukli smeh, truckanje u tovarnom delu vozila.
Poslednje čega se jasno sećao bila je ogromna kutija, do vrha
ispunjena, gde među mrtva telašca ubacuju još grlica, pa hotelski
službenik koji ga izvlači iz auta i pomaže mu da se uspne uz
stepenice...
Odlaže fotografije i
prebira po hartijama zatečenim u koverti. Zvaničnog su izgleda,
uredno overeni gomilom štambilja. „Permesso di soggiorno“,
„certificato di residenza“. Na svakom od tih papira prepoznaje
svoje i Đovanino ime. Poslednji je list ružičaste hartije što
miriše po čempresu i ruzmarinu. Baš kao što je i ona mirisala.
I dan danas se oštro
seća bola i mamurluka koji su ga mučili dok se budio u praskozorje
na travi pred sopstvenom kapijom . Podigao se, potražio ključ i
tegobno se zateturao. Svi su spavali. Dugo je potom povraćao. Čas u
dvorištu, čas nad klozetom. Sećanja na prethodne događaje behu
varljiva i nesigurna. U magnovenju se prisećao poljubaca. Onih
mekanih, toplih i željenih, ali i onih drugih. Bol je govorio da je
učinjeno nešto neprirodno. Nešto bludno i izvitopereno, nešto što
je bolje zaboraviti. Kad bi legao soba se vrtela, mučnina ga je
podizala, terala da povrati. Iznova i iznova...
Tekst je otkucan pisaćom
mašinom, na srpskom. Do đavola! Pa Đovana ne govori srpski! Podiđe
ga nelagoda od pomisli da je reči, njemu upućene, neko prevodio i
bezlično otipkao. Istini za volju, to i nije bilo mnogo. Ništa
intimnije od dokumenata italijanske vlade.
„ Dragi cucciolo.
Potreban si mi.
Sve sam pripremila za tvoj
bezbedni dolazak. Dokumenti su priloženi.
Za probleme koje možeš
imati obrati se g. Branislavu Ćosiću na tel. 064/55-43-86
Ljubim.
G.“
Priseća se kako je
idućeg dana bolovao. Stomak mu je bio u grlu, telo bolno, a misli u
haosu. Otac i mati su rano izjutra otišli na posao, a brat je po
običaju nestao. Kuća beše pusta i tiha. U svesnim trenucima bio je
čas ogorčen, čas prepun kajanja. Uglavnom je spavao. Sledećih
dana jednostavno nije otišao na posao.
Uznemiren tim mislima
ustaje i nervozno šeta po sobičku. Poseže za fotografijama, pa
trza ruku. Ne može ga tek tako pozvati deset godina kasnije! Ne!
Dohvata jaknu, trpa hartije u džep, navlači patike i izlazi.
Prolećni vazduh prepun je polena i vlage. Ubila ga je, a život mu
nije oduzela. Zastaje i oslanja se o topolu kraj pločnika. Uspomene
nastavljaju svoj crni ples.
Po njega je najpre došao
Antun. Odbio je da se vrati. Potom je prošlo još tri dana, a onda
se pojavio gospo'n Joso. Pričao je kao da se znaju godinama. Tek
kasnije spomenu da bi dobijao trostruke dnevnice, samo da se vrati na
posao. Siniša nije prepoznavao moć koja ga je grabila. Nije shvatao
šta se od njega traži, niti je prihvatao da je Đovana toliko
moćna. Ucenjivala je, pretila, podmićivala. A njegov odgovor je
ostao isti. Nije mogao ni da pomisli na ponovni susret sa njom. Potom
su dani prolazili kao u bunilu. Pokušavao je da izlazi, da se druži,
da nastavi tamo gde je stao. Nije išlo. Imao je osećaj da mu je sve
ispisano na čelu. U svakoj reči sagovornika nalazio je podsmeh i
izrugivanje. Potom se povukao u svoju sobu.
- Marke?
Podiže pogled na
brutalno lice nalik buldogu. Sitni muvator. Šibicar. Ozbiljni igrači
su u sumračnim kancelarijama i po mondenskim letovalištima. U
vilama po Lombardiji. Kakvi su mu uopšte ovde izgledi? Koja
budućnost ikoga čeka u ovom čmaru civilizacije? Redovi za šećer,
benzin iz kanti, hiperinflacija, smrt na ratištima, bombarderi nad
glavom. Legalizovana otimačina. Glad, propast, smrt.
Odmahuje glavom i
zaobilazi krupnog muškarca.
Onog dana kad je
stigao poziv iz advokatske kancelarije Miličević, otac se doterao
kao za venčanje i odazvao se zlih slutnji i teška koraka. Oduvek je
bio težak čovek, ali slom posle onih zaduživanja pretvorio ga je u
senku. Isto veče u Sinišinu sobu majka je ušla sva ozarena.
Fondacija „Benevolenza” iz
Milana mu je dodelila stipendiju! Trebalo je samo da priloži potvrdu
o upisu. Za trenutak je poverovao u čuda, a onda mu majka saopšti i
uslov dodeljivanja. Tri meseca posla za italijanske lovce. Istog
trena znao je ko stoji iza „dobročinstva“. Kada je u prvi mah
odbio, majka je plakala, a otac je bio ozbiljan.
Telefonska govornica je
ruinirana, a slušalica otkinuta. Zid je prekriven grafitima među
kojima se ističe ogromna meta. Posao je sjajno odrađen i slika bi
dobro prošla u bilo kom muzeju moderne umetnosti. Vrlo popularan
simbol u poslednje vreme. Šta nagoni ljude da crtaju mete po
sopstvenim domovima? Bombe i noćni napadi nisu zafrkancija. Svako sa
imalo razuma skrivao bi se pred silom. A Mi? Crtajmo metu po
sopstvenim telima, dežuramo po mostovima, pevamo... Jedini narod na
svetu koji proslavlja sopstveni poraz. Jebalo ih Kosovo! Nastavlja
prema zgradi pošte.
Kroz glavu mu prolete
jutro posle predaje pred rasplakanim roditeljima.. Gizdavi lovci su
dolazili, birali, odlazili. Pojavila se i Đovana i gracioznim
korakom se zaputila ravno ka njemu. Zastade nasmešena, a onda ga
ošamari nadlanicom. Čika Joso skrenu pogled, mrmor utihnu, a momci
oko njega se odmakoše. Tišina postade nestvarna. Bol u korenu nosa
bio je oštar. Đovana se okrenu i bez reči krenu ka lendroveru.
Otvorila mu je prtljažna vrata i on je znao šta mu je činiti.
Poslednji put se osvrte. Tek toliko da vidi da nikog ne zanima.
U pošti, red se otegao.
Probi se kroz gomilu nadrndanih penzionera, ignorišući besna
dobacivanja. Službenica ga nezainteresovano odmeri i uputi na
"kabinu 2". Pompezan naziv za telefonski aparat sakriven
tek prozirnim plastičnim oknima. Vadi papire, izdvaja Đovanino
pismo. Fotografije se rasipaju po patosu. Kupi ih i u magnovenju
primećuje jednu koja je sve do tada ostala skrivena. Na njoj je
dete. U pozadini je more, nalazi se na palubi nekakve brodice. Kupaći
kostim je žut sa uzorkom ananasa. Okvir smešnih tamnih naočara
takođe je žut, a usne su napućene u nekarakteristično prezriv
izraz za devojčicu od desetak godina. Zašto je ova fotografija tu?
To je Đovanina kćer? Nebitno. Trpa fotografije u džep. Potom ga
naglo obuzima grozničavost. Osećaj da je poslednja prilika da
pobegne odavde. Ako sada ne okrene taj broj, nikad se više neće
usuditi. Utipkava cifre. Čeka. Predugo. Najzad se javlja duboki
samouvereni glas.
- Ćosić,
ministarstvo...
- Rečeno mi je da
nazovem ovaj broj.- sa druge strane nastade pauza.
- Ko vam je rekao?
- glas sagovornika postaje oprezan..
- Đovana Terco -
reče
- Oh... Vi ste onda
sigurno... - pauza. Čiča iz reda bestidno pilji u njega i najednom
se oseća razgolićenim. Poznat osećaj. Imao ga je jedne od onih
večeri kad ga je Đovana prikazivala društvu i kad su pili
Trebbiano d'Abruzzo i jeli gambore na buzaru. Ignorišući iritantni
dodir kicoške odeće na depiliranoj koži, sedeo je ćutke u društvu
desetak lovaca. Ništa novo. Onda je u društvo zabasao uštogljeni
predsednik opštine. Nije govorio Italijanski. Uz njega sede i
prevodilac. Žena. Poznavao ju je. Njihova treća komšinica. Cele
večeri nije skidala pogleda s njega. Đovana bi ga povremeno
pogladila po obrazu, tek da pokaže ko gospodari dušama. Posle ga je
odvela u sobu, gde ga je Antonio uzeo dva puta. Đovana je
posmatrala...
- Siniša
Marković... Zar ne? - prenu ga glas iz slušalice.
- Da.
- Pa gde ste dosad?
Odavno sam očekivao vaš poziv.
- Ja...
- Nije važno. Vidite, mogu vam obezbediti
pasoš i prevoz do granice već sutra. Službeno vozilo, neće biti
kontrole. Mađari će biti obavešteni. Odvešće vas do aerodroma.
Avionsku kartu imate, zar ne?
- Imam.
- Kad stignete morate se prijaviti lokalnoj
policiji. Oni će vam overiti boravišnu dozvolu i pobrinuće se da
gospođa Terco bude obaveštena. Odgovara vam sutra?
- Da.
- U redu. Subotica, zar ne?
- Da.- opet nastade pauza. "Kod hotela
„Patria“ u 18.30. Imamo vašu fotografiju, vozač će vas
prepoznati. Budite tačni.
- Hoću.
-I ne zovite nikad više ovaj broj. - veza se
prekide.
***
Budi se vlažan.
Znoj i seme razliveno po čaršavu. Sanjao je. San koji mu odavno
nije dolazio. Stresa se od otrovno jasnih slika. Vrata prtljažnika
se otvaraju i nad njim se nadnosi Đovana. Glas joj je kao iz
Felinijevih filmova. On skače poput čigre i izleće iz auta. Ona
ponavlja: „scendere, scendere”.
Ništa ne razume. Ni njeni nervozni pokreti ne pomažu. Onda počinje
da mu povlači majicu i najednom shvata - hoće ga golog! Otrže se i
počinje da uzmiče. Antonio ga otpozadi dohvata za ruke. Đovanino
koleno mu se zariva u prepone, jednom, pa još jednom. Prodorni bol
ga savija i nema snage da se opire. Šutiraju ga. Zatim, uz glasan
smeh, svlače sa njega sve do poslednje krpice. Skvrčen je na
bockavoj travi. Onda postaje svestan tišine. Podiže pogled. Ono
dvoje lagano odmiču preko polja. Preplavljuje ga strah. Đovana i
Antonio su daleko, odeća je kod njih, a on go golcat leži u nečijoj
njivi. Ustaje, juri. sustiže ih, cvili, moli. Oni kao da ga ne
primećuju. Odmereno napreduju, sve dok najednom grlica ne prhnu.
Đovana puca, ptica pada, a Antonio viče: „trovare!”.
Zastaje zbunjeno, a Antonio ga plješće po
stražnjici i ponavlja „trovare!”.
Osmeh na Đovaninom licu deluje
ohrabrujuće. Lov se nastavlja kao da se ništa nije promenilo.
Postiđenost se pretvara u blagu nelagodu.
San. Sve je to sada tek
san. Čitavo to prokleto leto. Ustaje i baca pogled na sat. Prespavao
je čitavo prepodne. Taman ima vremena da posvršava poslove. Jednom
za svagda. Ne uspeva da se otrese uspomena što ga progone kroz
snove. Bilo je to prvi put. Jedini put kad je osetio stid. Potom je
postao nestrpljiv poput ždrebeta i sam je zbacivao odeću još u
prtljažniku lendrovera. Čeznuo je da oseti travu pod stopalima.
Doduše, kukuruz ga je i nadalje povređivao, prcov mu se zabijao u
bosa stopala, ali sve je to spadalo u cenu ljubavi. Voleo ju je.
Ruča u ekspres
restoranu. Na trenutak pomišlja da se javi bratu, pa odustaje. Niti
su bliski, niti zna šta bi mu rekao. Nije ga video još od očeve
sahrane. Od svih prijatelja na koje je matori sav imetak spiskao,
niko se nije pojavio da ga isprati na večni počinak. Progonjen tim
mislima stiže do stana. Baba samo što se nije šlogirala kad joj je
isplatio kompletan dug za stanarinu i otkazao stan. Ulazi u sobu i
prebira po stvarima. Pribor za higijenu, sitnice, novac. Drugo mu i
ne treba. Višak ostaje gazdarici. Možda nešto od toga unovči. Sa
dna ormara uzima nešto predugo zapostavljeno. Odeću kakvu nikad ne
bi odabrao da ju je sam kupovao. Bele pantalone, espadrile, havajska
košulja. Priseti se kućerine okružene parkom, prostorije uređene
poput lekarske ordinacije i čikice u vrećastim čakširama i
komotnoj košulji. Znao ga je iz bolnice, ali tamo je nosio beli
mantil. Đovana se udobno zavalila u naslonjač i zapalila je
cigaretu, a čiča mu reče:
- Svuci se, dečko.
- pa, bolje ga osmotrivši, promrmlja: - o bože.
- Kako su te rane
nastale? - pitao je lekar navlačeći medicinske rukavice.
- Kukuruz. Granje.
Trnje. - procedio je Siniša. Doktor je dohvatio lavor i stao mu
brisati telo, a miris medicinskog sapuna zapahnuo mu je nozdrve.
Zatim je posegao za skalpelom.
-Rane su se
zaprljale. Moram ih očistiti.-, rekao je, pa počeo da struže.
Dugo, predugo. Bolelo je. Namazao ga je nečim što je zaudaralo na
medicinu i peklo kao đavo. Najzad je uzeo zavoje i počeo je da ih
odmotava.
- Non! - Đovanin
glas odjeknuo je poput pucnja. Doktor zastade.
- Infekcija...-
započe starac, ali žena ga grubo prekide: - Non!
Na to je čiča dohvatio
prljavu odeću i pružio ju je prema njoj. Ona ustade bez reči i
napusti prostoriju. Doktor uzdahnu, prekri ga čaršavom, pa i sam
izađe. Začuo je potom paljenje kola i tihe šumove po kući. U neko
doba vrata se otvoriše. Đovana je nosila šarene kese iz kojih je
izvadila novu odeću. Upravo ovu koju je sve ove godine čuvao.
-
Pazi se dečače. - reče čiča tiho. Uto Đovana dade matorom šaku
novčanica, na šta se ovaj udvorički nasmeši.
Sećanja su sve jasnija,
ali trudi se da ih odbaci. Pokušava da skrene misli. Pogledom
obuhvata sobičak u kome je proveo poslednje godine života.
Dom!
Prljav, teskoban,
privremen.
Baš kao i njegova duša.
Sat otkucava brzo, brže,
najbrže.
Vreme je.
Ustaje, polazi, ne osvrće
se.
Zatvara za sobom vrata sa
osećajem cepanja u grudima. Zadah truleži i raspadanja iz obližnjeg
kontejnera je nepodnošljiv i prati ga čak i kad ga je već poodavno
ostavio za sobom. Mučnina mu tera želudac u grlo i produžava
korak. Ne osvrće se, hoda poput automata. Boji se da će, ako
zastane ili se osvrne, sve nestati. Stiže na dogovoreno mesto.
Neobrijani čovek, u prljavoj uniformi praznih nogavica, svira
violinu. Dvoržakova humoreska bi trebalo da je veseo komad, ali sad
zvuči tužno. Očajno. Tera mu suze na oči. Vadi svežanj novčanica
i odvaja jednu. Zatim još jednu. Crni auto službenih tablica
uspinje se na trotoar. Prednjim točkom udara u prosjakovu kutiju,
rasipa sitniš na sve strane i zaustavlja se tik uz Sinišu.
Struganje gudala prestaje, prolaznici ubrzavaju korak i skreću
pogled, a Sinišu kao da je oštrica preko grudi zasekla. Zatamnjeno
staklo se spušta.
- Siniša Marković?
- čuje svoje ime dok posmatra očaj u pogledu čoveka koji se
oprašta od svoje zarade. Naglim pokretom trpa u prosjakovu ruku sav
svoj novac. Tamo gde ide neće mu trebati. Ne čeka reakciju, već
ulazi u kola. Polaze. Sve vreme puta zuri u ćelavo vozačevo teme i
nema osećaj da se kola kreću. U glavi mu odjekuju čemerni zvuci
violine, stomak mu se grči i čvrsto pritišće šake o butine.
Vreme je postalo nevažno, misli nestaju. Tek mnogo kasnije oseća da
se vozilo zaustavilo.
- Mađarski kolega
vas čeka. - suvo izgovori šofer. Siniša klecavo izlazi iz vozila,
noseći u dve plastične kese svu svoju ubogu imovinu. Osvrće se oko
sebe. I ispred i iza njih preprečeni su policijski auti. Policija ga
je oduvek činila nervoznim. Sad je nepodnošljivo. Sa obe strane
otegle su se beskrajne kolone. Oštri zvuci sirena zaglušuju misli i
čini se da će mu glava eksplodirati. Vozila kraj njega su gotovo
identična, razlikuju ih samo tablice i to što na onome u koje ulazi
blješti rotaciono svetlo. Zauzima mesto, a srce mu u slepoočnicama
bije. Kreću, silaze u polje i obilaze kolonu. Zatim bez
zaustavljanja prolaze kraj carinarskih
objekata i nastavljaju širokim
autoputem. Pokušava da obuzda drhtavicu dok posmatra kako prolaze
čas kroz polja, čas kraj živopisnih kućica. Krajolik potpuno
drugačiji od svega što poznaje. Najzad ulaze u grad i prolaze
jednoličnim sivim ulicama, sumornim poput njegovih misli. Onda se
zaustavljaju.
- Varunk egy
piciket. - reče šofer pa izađe iz kola i zapali cigaretu. S leve
strane je park, sa desne trg i šetalište. Grlo mu je suvo. Unaokolo
se uzdižu secenionističke fasade. Kroz otvoreni prozor mešaju se
miris proleća, vonj pečenih kobasica i aroma svežeg peciva. Trg je
uredan. Pred jednom od zgrada postavljene su baštenske garniture.
Vidi utegnute parove i nekolicinu roditelja sa decom. Neko vreme
pogled mu rastreseno počiva na prizoru, a onda primećuje velikog
olinjalog psa koji nesigurno prilazi bašti. To ga na trenutak umiri.
Devojčica što sedi sa materom pruža ručicu ka psu, na šta se rep
živahno pokrene. Majka se okrete namrgođena, pa siknu:
- Randa kutya! -
Devojčica podiže pogled, izraz joj se menja i udara psa. Odvratno
pseto, prevede u sebi Siniša. Odvratno
pseto! Oči mu sevnuše. Misao se sklapa i sada zna šta je toliko
strano i neobično na Đovaninoj fotografiji. Majčin pogled!
Minibus sa oznakama
„Alitalia“ zaustavlja se i uniformisani vozač prilazi, pa
uslužno otvara vrata sa njegove strane.
- Tessek uram -
obraća mu se ljubazno.
Siniša podiže glavu i čvrstim korakom polazi ka minibusu.
Нема коментара:
Постави коментар