Autor: Radmilo Anđelković
Prečesto smo se
suočavali sa Stipanovim pisanjem i mišljenja su krajnje različita.
Uprkos kritikama on je uspeo, tamo i ovamo, da bude prisutan u
sigurno preko dvadeset štampanih i online zbirki proze i poezije.
Pošto se to ne može zanemariti, hajde da pokušam da sve to
sumiram, koliko god ja to umeo.
Budući da je
neopredeljen između poezije i proze, Stipanova proza je opterećena
njegovim viđenjem poetike, što čitaoci, uglavnom, vide kao
patetiku i preteranu upotrebu prideva. Odgovorno tvrdim da je Stipan,
vremenom, značajno suzio upotrebu prideva, ali, ono što je
preostalo, sad bode oči svojim intenzitetom. Preteški su Stipanovi
pridevi, pokatkad.
Povučen ko zna kojim
razlozima, a moje sumnje bolje da ne iznosim, Stipan je svoju poetiku
sklon da predstavlja rečenicama kod kojih se glagol vuče kao rep.
To ni pas s maslom ne bi kusao, da ne govorim o prosečno nadarenom
čitaocu. Kad se oslobodi i te loše stečene navike, moguće je da
ćemo Stipana dobiti u nekom konačno prihvatljivom obliku.
Kad sam već lanuo o
sumnjama, Stipan je sklon mimikriji. Nešto što bude zapaženo u
nečijem ispisu postaje deo njegovog spisateljskog alata. Tu bismo
mogli da denemo i Dvoržakovu humoresku. Nikad nisam napisao da sam
protivnik prihvatljive doze pretencioznosti, ali jesam da je izlišna
pretencioznost štetna po pisca. Koliko sam samo dobio po prstima kad
sam jednom pomenuo perigej, da ne pominjem neka svoja druga
pametovanja na Radionici, a i naokolo. Jednostavno, pisac mora da
vodi računa o prihvatljivosti pretencioznosti, jer čitalac ne voli
da mu se soli pamet.
Meni posebno smeta
Stipanova nevoljnost da pripremi svoju priču. On toliko mnogo piše
da uopšte nije svestan ponavljanja svojih motiva, tako da meni
većina njegovih priča liči na pretabavanje već iskorišćenih
motiva. On najbolje zna na šta mislim. Kao što bi rekao Džon Ford,
najbolji auto je nov auto, odnosno, najbolja priča je nova priča.
Kad bi se bar jednom pripremio za priču, garantujem da bi to bila
dobra priča.
O veštini pisanja nemam
šta da kažem. Stipan je izuzetno vešt da izvede svoju priču od
početka do kraja. Mislim da zbog toga i ima izuzetnu prolaznost na
lokalnim konkursima. Drugi razlog za uspešnost je njegova sposobnost
da izgradi dobru atmosferu u priči.
Na kraju, još samo o
Stipanovoj nevoljnosti da sarađuje. Iako kontinuirano, po sistemu
čap-drp, usvaja elemente iz tuđeg pisanja, on i dalje veruje da
dobijeni saveti njega ne obavezuju. Imam prijatelja koji na slične
savete reaguje rečenicom koja glasi otprilike ovako: "Na većinu
tvojih saveta se nisam oglušio." Kad ja stavljam primedbe, onda
među njima nikada nisu sve koje bih mogao dati. Primedbe su samo one
na koje se ne može oglušiti. Trudim da se da što manje poremetim
osnovni rukopis.
Napomena: Mišljenje je izneto na Radionici ZS
Нема коментара:
Постави коментар