Аутор:
Аксентије Т2 Новаковић
Постоји пета димензија
ван оне која је позната човеку....димензија
огромна као свемир, а вечна као
бесконачност. То је средњи простор
између светлости и сенке, између науке
и празноверја. Он лежи између понора
човекових страхова и врхунца његових
знања. То је димензија имагинације. То
је једно подручје које називамо Зона
сумрака.
Збирка прича Зона сумрака - приче из пете димензије је штампана 1988. године, у тиражу од 5.000 примерака.
Издавач је била Књижевна заједница Новог Сада.
Збирка прича Зона сумрака - приче из пете димензије је штампана 1988. године, у тиражу од 5.000 примерака.
Издавач је била Књижевна заједница Новог Сада.
Главни и одговорни
уредник је био Милорад Грујић, а преводилац
Гаврило Вучковић.
YU ISBN: 86-7331-065-2
Све што се налази у књизи (дванаест прича, један оригинални сценарио за серију, илустрације) је првобитно било објављено у Rod Serling's The Twilight Zone Magazine који је месечно излазио у периоду 1981-1989 и који је (поред текстова мемоарског карактера у којима се евоцира све што је било у вези са теве серијом и по једног оригиналног Серлинговог сценарија за серију) објављивао приче из пете димензије, са идејом да са штампаном речју настави тамо где је филмска прича престала.
У магазину је, као и у теве серији, прокламован принцип поштовања доброг укуса и интелектуалне зрелости читалаца; обећано је да то неће бити јефтина холивудска мелодрама у којој се океани крви надмећу са океанима жучи и у којој садизам и насиље служе буђењу најнижих људских инстиката.
Од писаца који су представљени у збирци Зона сумрака - приче из пете димензије имамо велике фаце и освајаче силних жанровских награда и почасних титула (Метисон, Бренан, Касл, Сарџент, Шекли, Хауард, Ричи, укључујући и Серлинга); од њих мање познате (Балфор, Фарен), али у овој збирци од њих ништа мање добре, чак напротив; те мени и у оно и у ово време потпуне непознанице (Рајзер, Фергусон, Гудмен) чије приче завређују сваку пажњу.
Што се самих прича тиче, оно шта читалац може да очекивати су:
Приче о неочекиваном, где све може да се деси...и обично се и дешава.
Приче које могу да буду истините, и приче које могу да не буду истините.
Приче које ће вас на пријатан начин престравити и испунити једном суптилном зебњом.
Приче које ће истраживати ваш унутрашњи и спољни свемир.
Приче лепршаве и хуморне, јер и у петој димензији постоји ведра страна ствари.
Укратко, тајанствене, провокативне, благо ужасавајуће приче које шире вашу имагинацију и помажу јој да досегне до ствари које као неки злодух вребају у потиљку ваше свести.
По мом мишљењу, цео концепт Зоне сумрака успешно почива на бизарности, односно на бизарним ликовима којима се дешавају бизарне ситуације, и такав концепт је пренет на све приче из ове збирке, тако да свака од прича, било са фантастичним, СФ, хорор или мистеријским преовлађујућим утицајем, пре свега у себи садржи већу или мању дозу препознатљиве бизарности из Зоне сумрака.
1. Роберт Шекли - Три упозоравајуће приче: Услужна рука, Мушкарац који је волео, Жеља
Збирку Зона сумрака са три своје минијатуре обједињене под називом Три упозоравајуће приче отвара носиоц почасне СФ титуле Author Emeritus.
У првој, емотивно скрхани муж након пуно неуспелих покушаја самоубиства добије неочекивану помоћ онда кад се томе најмање нада; у другој, отмичар отима девојку из љубави, али постаје и буквално жртва својих снова; у трећој, понајбољој, оклевање чудака опседнутог изучавањем магије да призваном демону затражи жељу на најбољи начин искористи окултистин кућни љубимац.
Трипут кратко, трипут ефикасно.
2. Ричард Метисон - А сада чекам
Велико име жанра, члан СФ Куће Славних, вишеструки добитник Брам Стокер и World Fantasy награде, човек чија су многа дела екранизована, писац класика Ја сам легенда, али и писац прича по којима су рађене телевизијске епизоде Зоне сумрака, од којих је сигурно најпознатија Кошмар на 20.000 стопа (ко се не сећа путника у авиону који на авионском крилу види гремлина?).
http://www.imdb.com/title/tt0734600/
Та епизода Зоне сумрака је доживела и свој римејк у омнибусу Twilight Zone: The Movie.
http://www.imdb.com/title/tt0086491/
Зато је било сасвим очекивано да Метисон у овој збирци буде свој на своме; и он то јесте.
Прича А сада чекам је олд скул Зона сумрака - развучена до крајњих граница суманутости и притиснута ашеровском атмосфером, она приказује породицу књижевника који оживљава ликове из својих књига, као и сву драму која проистиче из њихових замршених односа и интрига у којима се, до самог краја, не зна ко је жива, а ко изфантазирана особа.
По предлошку ове приче је 1960. године урађена епизода Зоне сумрака под називом A world of his Own, и она се разликује од приче А сада чекам објављене 1983. године.
http://www.imdb.com/title/tt0734553/
http://www.dailymotion.com/video/x3ks3bv
3. Морт Касл - Олтенмур, где пси плешу
У причи овог три пута Брам Стокер наградом овенчаног хорор писца се кроз емотивни однос слепог деде и његовог унука приказује пролазност живота.
Прича је може бити неко лично ауторово сећање на детињство, а плус јој представља што садржи извесну дозу нелагоде због свеприсутне смрти од које се не може побећи ни у измаштани свет.
Или можда може?
4. Брус Џ. Балфор - Последња прича о Адаму и Еви
Балфор је у време објављивања ове одличне кратке СФ приче био млади писац; како видим активан је и данас, а уз писање се бавио и дизајном компјутерских игрица (нпр. Неуромансер).
http://www.brucebalfour.com/bruce_balfour.html
Прича коју о најпознатијем љубавном пару прича Балфор је смештена у свемир и говори о астрофизичару Адаму и његовој жени Еви, који напуштају планету услед наступајућег смака света што се у сновима указује Адаму.
У причи су изражени и други мотиви из библијске приче о Адаму и Еви, па тако на Адамовом звезданом броду, који се зове Змија, команде за скенирање аутоматски обавља БОГ (Бродски Оперативни Гонич).
Површним и неупућенијим читаоцима ове кратке приче ће оштећење изазвано ударцем метеора о Змију које проузрокује престанак аутоматских скенирања која изводи БОГ и доводи до фаталних последица изгледати јако банално, на нивоу појединих бисера из Сиријуса, а речи које на самом крају приче изговара БОГ ће им звучати као виц у покушају.
Међутим, то је само варка, јер прича има неслућену дубину у којој ће упућенији читаоци видети чист гностицизам, па ће у ослепелом БОГу пронаћи слепог Демијурга, а у његовим завршним речима чисто демијуршко лудило и злобу, што све заједно ову причу чини мени лично јако интересантном.
Код нас је Последња прича о Адаму и Еви објављена још једном - у Политикином забавнику јануара 1990. године.
5. Роберт С. Рајзер - Један човек кружи около и записује имена
Врло добра и лако пријемчљива СФ прича (као створена за Најбоље светске СФ приче које су излазиле код нас средином осамдесетих); смештена је у постапокалиптични свет и прати службеника задуженог за пописивање живих душа у обављању његовог посла у ономе што је преостало од Лос Анђелеса.
Прича има врло занимљив почетак, у коме се упознајемо са екстремним климатским условима за живот који владају на Земљи, и донекле предвидљив, али имајући у виду све околности, једини могући крај.
6. Џозеф П. Бренан - Левитација
Бренан је у време писања ове приче словио за живу легенду жанра, награђиван је World Fantasy наградом, био је познат и као рани биограф Лавкрафтовог рада чији су поједини радови на тему Лавкрафта били раритети штампани у двоцифреном броју примерака, а занимљивост је и да Лиђоти истиче како се као клинац дописивао са њиме.
Лафкрафтијана и утицај Поа се осећају у овој одличној краткој причи надреалне фантастике у којој циркуска представа, која се изводи у изолованој горштачкој заједници, пође по злу од тренутка када наступ хипнотизера бива прекинут од стране несташног гледаоца који своје мангупирање плаћа вечном месмеризацијом, а антологијски су описи публике која за кратко време, након почетног шока за шоком, исказује своју хистерију, страву и ужас догађајима којима присуствује.
Левитација је доживела почаст и екранизована је у Tales of the Darkside серијалу, а сигурно да је ова кратка прича имала известан утицаја и на Сарајлијину причу Абракадабра.
http://www.imdb.com/title/tt0716956/
https://www.youtube.com/watch?v=VykoEdLpDLs
7. Брајан Фергусон - Критика
Ефектна кратка прича са суморном атмосфером која се дешава на часу ђачке практичне наставе на коме се ученици уче уништавању маште, и као таква представља пуноправну критику школског образовног програма који ученике програмира и шаблонизира.
Истакао бих одличан злобни обрт на самом крају, од кога емпатичарима следи сурово отрежњење у виду спознаје да онај ко је укалупљен не зна за ништа боље од калупа
8. Џек Ричи - Правила игре
Ричи је аутор мистеријских и детективских прича, добитник награде Едгар Алан По, хваљен за живота од стране Хичкока, а једно дело му је екранизовано.
Такав писац није омануо ни са овом краћом причом у којој верно дочарaва личност несигурног усамљеника коме патуљак, у знак захвалности за спашен живот, понуди заузврат испуњење три жеље; од којих прве две, свака у секунди, бивају проћердане на глупости, а о трећој се несамопоуздани асоцијалац, из њему јако битног разлога, размишља годинама.
9. Кларк Хауард - Специјалиста
Још један прослављени и Едгар Алан По наградом награђивани писац мистерија и једна веома добра и узбудљива прича у којој успешан човек жели да се отараси своје грамзиве жене, па као случајно упознаје професионалног убицу; док заплет настаје када се испостави да је профи-убица специјалиста за групне послове, те се тако у причу уплићу још три брачна пара која чине уважени пословни људи и њихове похлепне супруге.
Даблкрос и твист у причи присутни, јер кад неко продаје смрт - једино изненађење може бити цена.
10. Кенет Гудмен - Филмска звезда
Прича у којој се поставља питање: докле сте спреми да идете у трагању за реализмом - и колико сте спремни да платите за то?
То је сторија о реднеку, глави породице, који због немаштине и глади у којој му се обитељ нашла пристаје да глуми у декадентном и више него реалистичном филму.
Актуелно у добу ријалитија у ком тренутно живимо.
11. Мик Фарен - Осветник
Фарен је енглески писац и новинар који је љубитељима музике познат и као оснивач и певач гараж рнр (модерним речеником прото-панк) групе The Deviants.
Прича Осветник је испричана из угла једног од двојице инспектора који требају да реше случај убиства једва пунолетног учесника на Великом такмичењу за сличност са Елвис Прислијем, где на десетине осумњичених, међу којима и једна жена, изгледају скоро па исто.
Фарен се врхунски снашао у грађењу ликова Елвисових имитора, још боље је разјаснио њихове мотиве и добро је представио односе који владају међу свом том булументом Прислијевих копија.
То се од њега и очекивало јер је објављивао радове о Елвис Прислију, па претпостављам да је својим очима видео целу галерију извитоперених чудака опседнутих Елвисом, те да је неке од њих и описао у овој својој причи, а могуће је и да је присуствовао некој Елвис Присли фрикшоу манифестацији какву нам је и описао у Осветнику.
Крај је такође вредан пажње - таман кад се помисли да ће све бити решено уз малу помоћ полицијске бруталности, дешава се обрт базиран на урбаној легенди о немртвом (и јако љубоморном) краљу рокенрола.
Осветник је јако интересантна и динамична прича која заслужује одличну оцену и која и дан данас има прођу и потенцијал за екранизацију у некој новој Зони сумрака, без обзира што је мени лично наводни краљ у ствари представљао дворску луду намењену за забаву широких маса.
12. Памела Сарџент - Нечиста савест човечанства
Сарџентова је феминисткиња, СФ аутор и добитница је награде Небула.
У збирци нам се представила са (анти)утопијски и критички настројеном фантастичном причом која долази право из Зоне сумрака, и у чијем средишту се налази благо неуротична домаћица која једног дана спозна неку врсту једносмерног немуштог језика помоћу кога чује мисли своје мачке.
Међутим, није у томе једина, јер се иста ствар, у исто време, дешава и њеној најбољој пријатељици која чује мисли свог пса, њеном мужу који на послу чује мисли хрчка, као и читавом човечанству које почиње да чује мисли животиња, па оно што у почетку личи на личну психозу прераста у феномен којим је захваћен цели свет.
Или можда није у питању никакав феномен, већ масовна психоза изазвана нечистом савешћу комплетног човечанства које друга жива и осећајна бића третира као робове и предмете?
Сарџентова наступа са идеолошких позиција, па у овој провегетаријански/провегански настројеној причи износи критику људског друштва које почива на злоупотреби животиња у прехрамбеној индустрији, али и фармакологији, спорту, војсци...
Ауторка кроз своју причу исказује и своју критику религијског става о животињама (па тако са примером у коме људи схватају да животиње имају душу она критикује хришћанску доктрину Томе Аквинског који је изјавио: Божијим провиђењем је убијање животиња дозвољено јер животиње немају душу, а кроз пример неких људи који у појединим животињама препознају своје мртве рођаке и претке такође критикује разне реинкарнационе системе по којима је могућа реинкарнација човека у животињу), затим критику тадашњу трку у наоружавању (са примером председниковог саветника који предлаже обуку птица селица у сврху осматрања), као и критику расизма, који надграђује и претвара га у врстизам.
Прича се може посматрати и као пример критике упућене према посесивној љубави ка животињама од стране њихових власника који увек знају шта је најбоље за њихове љубимце, али да ли неко љубимце пита шта је заиста најбоље за њих, шта они мисле о томе и да ли би се њихово мишљење свидело њиховим власницима и људима уопште?
Овај део је кључан како за саму причу, тако и за нека даља размишљања на тему шта би се евентуално десило да људи на овом нивоу свести, на каквом се налазе данас, одједном стекну моћ телепатске комуникације?
По мом мишљењу, истребили би се и то јако брзо, а начин на који је Памела Сарџент описала човечанство наводи на закључак да и она по том питању слично размишља.
Нечиста савест човечанства је одлична и зрела прича са дубином и поруком, а код нас је још једном објављена, те исте 1988. године, и у Сиријусовом 146/147 двоброју.
На крају бих додао и то да је прича The Shrine, коју је Памела Сарџент такође објавила у Rod Serling's The Twilight Zone Magazine, доживела истоимену екранизацију у већ споменутом серијалу Tales of the Darkside.
http://www.imdb.com/title/tt0716998/
13. Род Серлинг - Једна за анђеле (сценарио)
Као што сам већ навео у уводу, у сваком од бројева Rod Serling's The Twilight Zone Magazine је штампан по један Серлингов сценарио на основу кога је снимана серијa, а у овој збирци се налази сценарио по коме је снимљена истоимена One for the Angels епизода Зоне Сумрака, емитована на телевизији 9. октобра 1959. године.
Да не бих препричавао сценарио - серијски класик је ту, а у њему је човек који је хтео да превари Смрт.
http://www.imdb.com/title/tt0734609
http://www.dailymotion.com/video/x35gc1v
YU ISBN: 86-7331-065-2
Све што се налази у књизи (дванаест прича, један оригинални сценарио за серију, илустрације) је првобитно било објављено у Rod Serling's The Twilight Zone Magazine који је месечно излазио у периоду 1981-1989 и који је (поред текстова мемоарског карактера у којима се евоцира све што је било у вези са теве серијом и по једног оригиналног Серлинговог сценарија за серију) објављивао приче из пете димензије, са идејом да са штампаном речју настави тамо где је филмска прича престала.
У магазину је, као и у теве серији, прокламован принцип поштовања доброг укуса и интелектуалне зрелости читалаца; обећано је да то неће бити јефтина холивудска мелодрама у којој се океани крви надмећу са океанима жучи и у којој садизам и насиље служе буђењу најнижих људских инстиката.
Од писаца који су представљени у збирци Зона сумрака - приче из пете димензије имамо велике фаце и освајаче силних жанровских награда и почасних титула (Метисон, Бренан, Касл, Сарџент, Шекли, Хауард, Ричи, укључујући и Серлинга); од њих мање познате (Балфор, Фарен), али у овој збирци од њих ништа мање добре, чак напротив; те мени и у оно и у ово време потпуне непознанице (Рајзер, Фергусон, Гудмен) чије приче завређују сваку пажњу.
Што се самих прича тиче, оно шта читалац може да очекивати су:
Приче о неочекиваном, где све може да се деси...и обично се и дешава.
Приче које могу да буду истините, и приче које могу да не буду истините.
Приче које ће вас на пријатан начин престравити и испунити једном суптилном зебњом.
Приче које ће истраживати ваш унутрашњи и спољни свемир.
Приче лепршаве и хуморне, јер и у петој димензији постоји ведра страна ствари.
Укратко, тајанствене, провокативне, благо ужасавајуће приче које шире вашу имагинацију и помажу јој да досегне до ствари које као неки злодух вребају у потиљку ваше свести.
По мом мишљењу, цео концепт Зоне сумрака успешно почива на бизарности, односно на бизарним ликовима којима се дешавају бизарне ситуације, и такав концепт је пренет на све приче из ове збирке, тако да свака од прича, било са фантастичним, СФ, хорор или мистеријским преовлађујућим утицајем, пре свега у себи садржи већу или мању дозу препознатљиве бизарности из Зоне сумрака.
1. Роберт Шекли - Три упозоравајуће приче: Услужна рука, Мушкарац који је волео, Жеља
Збирку Зона сумрака са три своје минијатуре обједињене под називом Три упозоравајуће приче отвара носиоц почасне СФ титуле Author Emeritus.
У првој, емотивно скрхани муж након пуно неуспелих покушаја самоубиства добије неочекивану помоћ онда кад се томе најмање нада; у другој, отмичар отима девојку из љубави, али постаје и буквално жртва својих снова; у трећој, понајбољој, оклевање чудака опседнутог изучавањем магије да призваном демону затражи жељу на најбољи начин искористи окултистин кућни љубимац.
Трипут кратко, трипут ефикасно.
2. Ричард Метисон - А сада чекам
Велико име жанра, члан СФ Куће Славних, вишеструки добитник Брам Стокер и World Fantasy награде, човек чија су многа дела екранизована, писац класика Ја сам легенда, али и писац прича по којима су рађене телевизијске епизоде Зоне сумрака, од којих је сигурно најпознатија Кошмар на 20.000 стопа (ко се не сећа путника у авиону који на авионском крилу види гремлина?).
http://www.imdb.com/title/tt0734600/
Та епизода Зоне сумрака је доживела и свој римејк у омнибусу Twilight Zone: The Movie.
http://www.imdb.com/title/tt0086491/
Зато је било сасвим очекивано да Метисон у овој збирци буде свој на своме; и он то јесте.
Прича А сада чекам је олд скул Зона сумрака - развучена до крајњих граница суманутости и притиснута ашеровском атмосфером, она приказује породицу књижевника који оживљава ликове из својих књига, као и сву драму која проистиче из њихових замршених односа и интрига у којима се, до самог краја, не зна ко је жива, а ко изфантазирана особа.
По предлошку ове приче је 1960. године урађена епизода Зоне сумрака под називом A world of his Own, и она се разликује од приче А сада чекам објављене 1983. године.
http://www.imdb.com/title/tt0734553/
http://www.dailymotion.com/video/x3ks3bv
3. Морт Касл - Олтенмур, где пси плешу
У причи овог три пута Брам Стокер наградом овенчаног хорор писца се кроз емотивни однос слепог деде и његовог унука приказује пролазност живота.
Прича је може бити неко лично ауторово сећање на детињство, а плус јој представља што садржи извесну дозу нелагоде због свеприсутне смрти од које се не може побећи ни у измаштани свет.
Или можда може?
4. Брус Џ. Балфор - Последња прича о Адаму и Еви
Балфор је у време објављивања ове одличне кратке СФ приче био млади писац; како видим активан је и данас, а уз писање се бавио и дизајном компјутерских игрица (нпр. Неуромансер).
http://www.brucebalfour.com/bruce_balfour.html
Прича коју о најпознатијем љубавном пару прича Балфор је смештена у свемир и говори о астрофизичару Адаму и његовој жени Еви, који напуштају планету услед наступајућег смака света што се у сновима указује Адаму.
У причи су изражени и други мотиви из библијске приче о Адаму и Еви, па тако на Адамовом звезданом броду, који се зове Змија, команде за скенирање аутоматски обавља БОГ (Бродски Оперативни Гонич).
Површним и неупућенијим читаоцима ове кратке приче ће оштећење изазвано ударцем метеора о Змију које проузрокује престанак аутоматских скенирања која изводи БОГ и доводи до фаталних последица изгледати јако банално, на нивоу појединих бисера из Сиријуса, а речи које на самом крају приче изговара БОГ ће им звучати као виц у покушају.
Међутим, то је само варка, јер прича има неслућену дубину у којој ће упућенији читаоци видети чист гностицизам, па ће у ослепелом БОГу пронаћи слепог Демијурга, а у његовим завршним речима чисто демијуршко лудило и злобу, што све заједно ову причу чини мени лично јако интересантном.
Код нас је Последња прича о Адаму и Еви објављена још једном - у Политикином забавнику јануара 1990. године.
5. Роберт С. Рајзер - Један човек кружи около и записује имена
Врло добра и лако пријемчљива СФ прича (као створена за Најбоље светске СФ приче које су излазиле код нас средином осамдесетих); смештена је у постапокалиптични свет и прати службеника задуженог за пописивање живих душа у обављању његовог посла у ономе што је преостало од Лос Анђелеса.
Прича има врло занимљив почетак, у коме се упознајемо са екстремним климатским условима за живот који владају на Земљи, и донекле предвидљив, али имајући у виду све околности, једини могући крај.
6. Џозеф П. Бренан - Левитација
Бренан је у време писања ове приче словио за живу легенду жанра, награђиван је World Fantasy наградом, био је познат и као рани биограф Лавкрафтовог рада чији су поједини радови на тему Лавкрафта били раритети штампани у двоцифреном броју примерака, а занимљивост је и да Лиђоти истиче како се као клинац дописивао са њиме.
Лафкрафтијана и утицај Поа се осећају у овој одличној краткој причи надреалне фантастике у којој циркуска представа, која се изводи у изолованој горштачкој заједници, пође по злу од тренутка када наступ хипнотизера бива прекинут од стране несташног гледаоца који своје мангупирање плаћа вечном месмеризацијом, а антологијски су описи публике која за кратко време, након почетног шока за шоком, исказује своју хистерију, страву и ужас догађајима којима присуствује.
Левитација је доживела почаст и екранизована је у Tales of the Darkside серијалу, а сигурно да је ова кратка прича имала известан утицаја и на Сарајлијину причу Абракадабра.
http://www.imdb.com/title/tt0716956/
https://www.youtube.com/watch?v=VykoEdLpDLs
7. Брајан Фергусон - Критика
Ефектна кратка прича са суморном атмосфером која се дешава на часу ђачке практичне наставе на коме се ученици уче уништавању маште, и као таква представља пуноправну критику школског образовног програма који ученике програмира и шаблонизира.
Истакао бих одличан злобни обрт на самом крају, од кога емпатичарима следи сурово отрежњење у виду спознаје да онај ко је укалупљен не зна за ништа боље од калупа
8. Џек Ричи - Правила игре
Ричи је аутор мистеријских и детективских прича, добитник награде Едгар Алан По, хваљен за живота од стране Хичкока, а једно дело му је екранизовано.
Такав писац није омануо ни са овом краћом причом у којој верно дочарaва личност несигурног усамљеника коме патуљак, у знак захвалности за спашен живот, понуди заузврат испуњење три жеље; од којих прве две, свака у секунди, бивају проћердане на глупости, а о трећој се несамопоуздани асоцијалац, из њему јако битног разлога, размишља годинама.
9. Кларк Хауард - Специјалиста
Још један прослављени и Едгар Алан По наградом награђивани писац мистерија и једна веома добра и узбудљива прича у којој успешан човек жели да се отараси своје грамзиве жене, па као случајно упознаје професионалног убицу; док заплет настаје када се испостави да је профи-убица специјалиста за групне послове, те се тако у причу уплићу још три брачна пара која чине уважени пословни људи и њихове похлепне супруге.
Даблкрос и твист у причи присутни, јер кад неко продаје смрт - једино изненађење може бити цена.
10. Кенет Гудмен - Филмска звезда
Прича у којој се поставља питање: докле сте спреми да идете у трагању за реализмом - и колико сте спремни да платите за то?
То је сторија о реднеку, глави породице, који због немаштине и глади у којој му се обитељ нашла пристаје да глуми у декадентном и више него реалистичном филму.
Актуелно у добу ријалитија у ком тренутно живимо.
11. Мик Фарен - Осветник
Фарен је енглески писац и новинар који је љубитељима музике познат и као оснивач и певач гараж рнр (модерним речеником прото-панк) групе The Deviants.
Прича Осветник је испричана из угла једног од двојице инспектора који требају да реше случај убиства једва пунолетног учесника на Великом такмичењу за сличност са Елвис Прислијем, где на десетине осумњичених, међу којима и једна жена, изгледају скоро па исто.
Фарен се врхунски снашао у грађењу ликова Елвисових имитора, још боље је разјаснио њихове мотиве и добро је представио односе који владају међу свом том булументом Прислијевих копија.
То се од њега и очекивало јер је објављивао радове о Елвис Прислију, па претпостављам да је својим очима видео целу галерију извитоперених чудака опседнутих Елвисом, те да је неке од њих и описао у овој својој причи, а могуће је и да је присуствовао некој Елвис Присли фрикшоу манифестацији какву нам је и описао у Осветнику.
Крај је такође вредан пажње - таман кад се помисли да ће све бити решено уз малу помоћ полицијске бруталности, дешава се обрт базиран на урбаној легенди о немртвом (и јако љубоморном) краљу рокенрола.
Осветник је јако интересантна и динамична прича која заслужује одличну оцену и која и дан данас има прођу и потенцијал за екранизацију у некој новој Зони сумрака, без обзира што је мени лично наводни краљ у ствари представљао дворску луду намењену за забаву широких маса.
12. Памела Сарџент - Нечиста савест човечанства
Сарџентова је феминисткиња, СФ аутор и добитница је награде Небула.
У збирци нам се представила са (анти)утопијски и критички настројеном фантастичном причом која долази право из Зоне сумрака, и у чијем средишту се налази благо неуротична домаћица која једног дана спозна неку врсту једносмерног немуштог језика помоћу кога чује мисли своје мачке.
Међутим, није у томе једина, јер се иста ствар, у исто време, дешава и њеној најбољој пријатељици која чује мисли свог пса, њеном мужу који на послу чује мисли хрчка, као и читавом човечанству које почиње да чује мисли животиња, па оно што у почетку личи на личну психозу прераста у феномен којим је захваћен цели свет.
Или можда није у питању никакав феномен, већ масовна психоза изазвана нечистом савешћу комплетног човечанства које друга жива и осећајна бића третира као робове и предмете?
Сарџентова наступа са идеолошких позиција, па у овој провегетаријански/провегански настројеној причи износи критику људског друштва које почива на злоупотреби животиња у прехрамбеној индустрији, али и фармакологији, спорту, војсци...
Ауторка кроз своју причу исказује и своју критику религијског става о животињама (па тако са примером у коме људи схватају да животиње имају душу она критикује хришћанску доктрину Томе Аквинског који је изјавио: Божијим провиђењем је убијање животиња дозвољено јер животиње немају душу, а кроз пример неких људи који у појединим животињама препознају своје мртве рођаке и претке такође критикује разне реинкарнационе системе по којима је могућа реинкарнација човека у животињу), затим критику тадашњу трку у наоружавању (са примером председниковог саветника који предлаже обуку птица селица у сврху осматрања), као и критику расизма, који надграђује и претвара га у врстизам.
Прича се може посматрати и као пример критике упућене према посесивној љубави ка животињама од стране њихових власника који увек знају шта је најбоље за њихове љубимце, али да ли неко љубимце пита шта је заиста најбоље за њих, шта они мисле о томе и да ли би се њихово мишљење свидело њиховим власницима и људима уопште?
Овај део је кључан како за саму причу, тако и за нека даља размишљања на тему шта би се евентуално десило да људи на овом нивоу свести, на каквом се налазе данас, одједном стекну моћ телепатске комуникације?
По мом мишљењу, истребили би се и то јако брзо, а начин на који је Памела Сарџент описала човечанство наводи на закључак да и она по том питању слично размишља.
Нечиста савест човечанства је одлична и зрела прича са дубином и поруком, а код нас је још једном објављена, те исте 1988. године, и у Сиријусовом 146/147 двоброју.
На крају бих додао и то да је прича The Shrine, коју је Памела Сарџент такође објавила у Rod Serling's The Twilight Zone Magazine, доживела истоимену екранизацију у већ споменутом серијалу Tales of the Darkside.
http://www.imdb.com/title/tt0716998/
13. Род Серлинг - Једна за анђеле (сценарио)
Као што сам већ навео у уводу, у сваком од бројева Rod Serling's The Twilight Zone Magazine је штампан по један Серлингов сценарио на основу кога је снимана серијa, а у овој збирци се налази сценарио по коме је снимљена истоимена One for the Angels епизода Зоне Сумрака, емитована на телевизији 9. октобра 1959. године.
Да не бих препричавао сценарио - серијски класик је ту, а у њему је човек који је хтео да превари Смрт.
http://www.imdb.com/title/tt0734609
http://www.dailymotion.com/video/x35gc1v
Нема коментара:
Постави коментар