Počelo je na fakultetu. Svi su
brucoši besplatno dobijali komplete ulaznica za “Omladinu '80”,
veliki festival o kome su najednom svi pričali. U
stvari, festival su još šesdesetih pokrenuli matori Kovač i
Jančikin, ali sam ga uglavnom doživljavao kao nekakvu reviju
šlagera, više na nekom Jugoslovenskom nivou, znate ono TV, radio,
gomila stranaca u varoši. Međutim, sad se najednom isti taj
festival najavljivao kao neka revolucija, kao veliki preokret prema
modernijim zvucima.
Kako
se “Omladina” bližila, podela ulaznica se širila kao požar.
Delili su ih po disko klubovima, preduzećima, po kafićima, a pred
sam početak festivala bi te spopadali i na ulici. Ni sam ne znam
koliko sam takvih kompleta nakupio. Kako god, bio je to događaj kome
sam jednostavno morao prisustvovati.
I
tako je ta “Omladina '80” održana od 26. do 28. novembra te
čudesne godine.
Prvo
veče je bilo delimično razočarenje. Bila je to nekakva
retrospektiva dve decenije festivala i pesme o Titu. Doduše, bilo je
tu velikih zvezda koje su prve korake načinili baš tu: Bisera
Veletanlić, Kemal Monteno, Tomaž Domicelj, Lutajuća srca. Miladin
Šobić, Jadranka Stojaković, Leb i sol, Boomerang i Srđan
Marjanović, ali to nije bilo ono što sam očekivao i što je bilo
obećano. Gotovo da sam odustao od daljnjeg praćenja programa, ali
mi se nije išlo kući, pa sam pošao kuda i ostalo stado.
I
nisam zažalio.
Stampedo
je vodio do male sale Narodnog pozorišta gde su se održavale
takozvane večeri slobodnih formi. Ono što se tamo desilo za mene je
predstavljalo pravi šok.
Pozorište
više nije ličilo na sebe. Delovalo je kao da je tamo bomba pala.
Neko je uklonio sedišta, pa se sedelo na podu između letvi s kojih
su odvaljena. Gomila pankera se već pozicionirala po sali, cigarete
su se gasile o tapison, a pivo i votka su tekli u potocima. Sedoh i
ja tako dole čim sam našao malo prostora i počeh da buljim u one
blistave Maršale i bubnjeve na pozornici. Za nekog poput mene to je
bilo kao Vudstok.
Na
scenu su izašli tipovi sa gitarama u nekakvim srednjovekovnim
kostimima i predstavili se kao grupa Galija iz Niša, pa zaprašili
rock'n'rol i zaglušili me. Ako sam mislio da sam nešto video, već
sledeća grupa, nekakvo Atomsko Sklonište, me je razuverila. Zvuk im
je bio još žešći, a za frontmena su izbacili nekakvog
poblesavelog patuljka koji je jurcao po sceni, skakao i valjao se,
dok su me gitarski rifovi udarali ravno u stomak. Posle su se pred
mojim zadivljenim očima stali ređati Pekinška patka, Mizar, Šarlo
akrobata, Idoli, Film, sve jedan bešnji od drugoga.
Nisam
uspevao da popamtim sve neobične nazive izvođača koji su izlazili
na pozornicu, ali sam upijao njihovu žestinu. Ne znam zašto, ali
sve mi je to delovalo kao nekakva pobuna. Nisam razumeo protiv koga
ili čega, ali onaj urlik nikad neću zaboraviti. Godina
1980 je bila trijumf Novog talasa.
Već idućeg dana tamičarsko je
veče donelo još luđe doživljaje. Zapamtio sam onaj masovni upad
publike na binu u toku nastupa grupe Film. U stvari, cela je
scenografija bila podređena TV prenosu, sa previše sijalica i žica
što je zahtevalo minimum kretanja na bini, ali to baš i nisu svi
ispoštovali. Nastup grupe Elektrićni Orgazam se završio kobno po
scenski dekor. Pevač je srušio mikrofon, a bubnjar je raspalio
činelu tako da je ona pala i rasturila sve lampice i svetiljke. Već
samo ime tog benda nosilo je u sebi problem. Kako u štampi tako i u
programu, grupa se vodila kao El. Org. Nije to reč koja se
izgovarala u javnosti tek tako, pa je to bio razlog više da je sva
publika zajedno sa mnom oduševljeno skandirala OR-GA-ZAM !!!
Sećam
se da se u konkursnoj večeri našlo 24 kompozicije. Žiri je bio
jednoglasan u izboru pobednika. To je bio Jura Stublić sa
kompozicijom “Neprilagođen” koju je izvela grupa Film, a drugo
mesto je zauzela grupa Šarlo akrobata i Milan Mladenović sa
kompozicijom „Ona se budi“
2 коментара:
Voleo bih opet da se desi takva promena. Orgazam, idoli, sarlo, pa negde iste godine i azra. Recenica: kurvini sinovi, krokodili dolaze, retko te vidjam, nebo... Jebote odjednom!
To se dešava jednom u životu.
Постави коментар