среда, 14. август 2024.

OSVRT VELIBORA MINAŠEVIĆA NA ''PRETNJU IZ TAME''

Izdavač: Samostalno autorsko izdanje Beograd 2023.

Pun naziv knjige pred nama glasi: Zbirka priča ''Pretnja iz tame'' po liku nastalom iz pera Mitra Miloševića alias Frederika Eštona. Na prvi pogled, tematska zbirka, autori su, međutim, te priče već imali napisane, samo je trebalo izdati ih u zajedničkom izdanju.

Za Luna, Kralja Ponoći ste verovatno čuli, možda i čitali njegove avanture. Mitar Milošević, glavni urednik edicije krimi romana X-100 u jenom momentu nije imao na raspolaganju ni jedan prevedeni roman pa je napisao prvi u nizu pod nazivom ''Lun, kralj ponoći''. Do 1980 izašlo je 78 romana u ukupnom tiražu od 10000000 primeraka. Koliko je bio popularan govori u prilog činjenica da je Stevan Doronjski voleo romane o Lunu i čak se zauzeo protiv njihove zabrane u jednom momentu. Ukratko sam vam preneo osnovne činjenice o Lunu iz predgovora ovoj zbirci. Preporučujem vam da pročitate jedan od romana o Lunu ako već niste radi detaljnijeg upoznavanja. Neće vam oduzeti mnogo vremena, možda će vam se i dopasti.

Vratimo se ovoj zbirci. Ilija Bakić se predstavlja pričom ''Lun-Priča se nastavlja''. Radi se o kratkoj priči, Lun, Makferson i Džejn su dobrano zašli u godine i sve nam liči na filmove Red. Uz najbolju volju da pomognu zakonu, niko ih ne razume, niko ih ne prepoznaje, sve u prilog činjenici da je život prolazan. Priča nije gorka i patetična već prožeta humorom.

Tihomir Jovanović se predstavlja dvema pričama, ''Lun i tetovirano sidro'' i ''Lun protiv albina''. Tema je dobro poznata, putovanje kroz vreme. U prvoj se bavimo uticanjem događaja menjanjem prošlosti, u drugoj dobro nam poznatom ''Vremenskom mašinom'' Velsa uz poznate likove i okruženje. Autor svesno ulazi u poznata književna dela dodajući kao likove Luna i njegovu ekipu. Nema zamerki ni radnji koja se tiče originalnih dela, ni radnji koja se tiče Luna, sve je lepo uklopljeno.

Stevan Šarčević se predstavlja pričom ''Lunova poslednja avantura'' i ovde imamo Stevanov omiljeni žanr, horor uz temu vampirizma i eliksira večne mladosti. Lun je neko ko treba da reši slučaj i to čini u svom stilu.

Zajedničko svim autorima je što koriste uobičajne Lunove metode uz organizaciju dobro nam poznatu iz Eštonovih romana. Stil pisanja je takođe prepoznatljiv uz originalnu crtu autora. Izuzetno uspešna zbirka koja nas podseća na popularnog junaka iz pera domaćeg autora.