Autor: VELIBOR MINAŠEVIĆ
''SAM, ISPOD ŠLJIVE''
Sigurno ste se nekada upitali kako
bi sve izgledalo da su se neke stvari u istoriji drugačije dogodile
ili da ste mogli izmeniti neki dogadjaj kao što je izbijanje rata.
Koliko će promena, makar neznatna naše prošlosti izmeniti našu
sadašnjost? Ova futuristička akcija govori baš o tome. Stevan
Šarčević i Lazar Janić (koji nas je, na žalost, prerano napustio
marta ove godine) vode nas u XXIII vek, u grad Belland (nastao
spajanjem Novog Sada, Beograda i Niša) u kome ljudska rasa živi
naizgled idealnim životom.
Aleksa Lakić, operativac vrhunske
klase ima zadatak da putuje kroz vreme i po potrebi menja prošlost
ili ispravlja greške nastale tim promenama. Jedna od tih promena
učinjena u dobroj nameri (izbegavanje rata u bivšoj Jugoslaviji)
dovela je do nesagledivih posledica. Jedan drugi operativac, Ana
Simonović, krade opremu za putovanje kroz vreme i ubija sve dostupne
pretke Alekse Lakića. Junaci iz prošlosti i budućnosti se
sukobljavaju i susreću na vremenski strateškim koordinatama. Na tom
putu u prošlost autori nas vode u različita vremena XIX, XX i XXI
veka. Dolazi do neobičnih susreta od kojih neki ostaju zapisani
(proročanstva).
Ako ste očekivali stvaranje
virtuelnih realnosti (kao kod ''Hronika Ambera'') ili istovremene
različite dogadaje sa istim likovima u nekim drugim dimenzijama,
toga ovde nema. Zbog čega su nastali operativci vrhunske klase, koje
motive imaju gospodari da menjaju dogadjaje , ko su dopelgengeri
(rasa robova) i kako je uopšte nastalo takvo društvo saznaćete ako
knjigu pročitate do kraja.
Radnja je brza i direktna, bez dugih
uvoda i objašnjavanja (nešto morate i sami pretpostaviti kao u
svakom dobrom akcionom romanu!)
"DAN POSLE KRAJA "
Priča se nastavlja! Posle promena
nastalih u prvom delu "Sam ispod šljive " pratimo naše
junake u dva vremena, sredinom 21. veka, i u današnjoj Vojvodini u
godini 2316.
Ovog puta, daleko više direktne
akcije nego u prvom delu trilogije. Da se podsetimo, u toku je rat
izmedju Republike (današnja EU) i Unije (današnja Rusije) koji se
odvija na granicama. Blagodareći mogućnostima manipulacije vremenom
Republika je izbegla nuklearni rat koji su vodile Rusija i Amerika. U
želji da izmeni sadašnjost, borbeni superklon klase A, Ana, putuje
kroz vreme i ubija pretke Alekse Lakića, čoveka koji je svojim
naučnim radovima takva putovanja i omogućio.
Sada nas autori vode u Pariz pod
vlašću islamista u godinu 2042., godinu od koje je ta manipulacija
i postala moguća (jedan deo radnje) i u godinu 2316., koju pratimo u
dve paralelne radnje, Alekse u trećem licu, i inspektora Milivoja u
prvom licu. Da, autori su učesnici avanture!
Aleksina namera je da promeni
sadašnjost ali nema mnogo izgleda, operativci Republike ga jure, Ana
uspeva da ga ulovi. Da li će se njegova namera izjaloviti ili će mu
Ana postati saveznik?
Raspon i skala međusobno povezanih
manipulacija bila je neverovatna, pa su u nju bile uključene sve
naizgled nepovezane poluge sistema: počevši od farmacuetske
industrije, preko genetičkih manipulacija i neobičnih aditiva u
ishrani, čipovanja stanovništva, bankarskog sistema i globalnog
obrazovanja, pa sve do vojne i policijske države u večitom
globalnom konfliktu.
U stvari, sistem je uspostavljen
tako što je grupa ljudi sela za što i donela odluke. Od njih je
potekao generalni model koji je imao analogiju u paukovoj mreži."
Sama radnja je tanana, osetljiva,
ono što ćete saznati ostaviće vas bez daha: Šta povezuje Anu,
Aleksu i Besmrtnike i kakve promene nastaju, jer, nije sve baš odmah
vidljivo.
''ŠEJTANOVE SENKE''
U trećem delu trilogije (prva dva
dela ''Sam, ispod šljive'' i ''Dan posle kraja'' napisao je zajedno
sa pokojnim Lazarom Janićem) Stevan se još jednom poigrao sa
stvaranjem alternativne budućnosti.
Promene učinjene na kraju
prethodnog dela bacile su naše junake u sasvim drugačiju stvarnost.
Da podsetimo, u ''Danu posle kraja'' vodi se rat između saveza
država Unije (današnja EU) i Zakavkaske unije (Rusije). Promene su
takve da u Evropi postoje Turska Imperija, Zapadni Kalifat (današnja
Francuska), Tevtonska Unija (Nemačka i skandinavske države) i Ruska
Carevina. Ta budućnost nije tako daleka, nekih pola veka od
sadašnjeg vremena i autor nam daje moguću posledicu ogromnog
priliva migranata u zemlje Zapadne Evrope.
Oni koji su čitali prva dva dela
lako će prepoznati glavne ličnosti priče, Anu Sulejman (Anu
Desertić) suprugu turskog ambasadora u Parizu, Aleksu Kaurina
(Aleksu Lakića), mušku kurvu Aninog muža, sada njenog ljubavnika i
Aliju Jovanoglua (Milivoja Jovanovića) operativca tajne službe
Turske Imperije. Njihove uloge su otprilike iste kao u prethodnim
delovima a zaplet je jednostavan. Došlo je do krađe uređaja za
navođenje projektila, u potragu se uključuje više zainteresovanih
strana. Međutim, ono što Anu zanima je PVA (prostorno vremenski
adapter) koji omogućuje putovanje kroz vreme. Sama priča se dešava
u Parizu u kome je katedrala Notr Dam doživela sudbinu Aja Sofije i
jednim delom u Dar al Džihadu (Beogradu).
Anine motive je lako pogoditi.
Hrišćani žive kao robovi, bez ikakvih prava, mogu ih prodavati,
mučiti i ubijati. Sam mehanizam vlasti je daleko od sofisticiranog
poput onog u Uniji ali ništa manje surov. Autor nam vešto provlači
određenu dozu i horora i erotike, događaji se tako nižu da, u
stvari, i ne znamo ko će preživeti a ko ne.
Priča je dinamična i lako
čitljiva. Kako god menjali budućnost neće sve biti idealno
poručuje nam pisac.
''Nema više, priča je gotova.'',
kaže Stevan. Da li? Ima tu još materijala za moguće nastavke.
Нема коментара:
Постави коментар