Autor: Pavle Teofilović
Stevan Šarčević spada u one
autore fantastike koji vole da se poigravaju zamišljanjem
alternativnih budućnosti. Toga su svedoci svi koji su čitali
njegove predhodne romane: “Sam ispod šljive”, “Dan posle
kraja” itd. Logičan nastavak bio bi i poslednji roman tog serijala
“Šejtanove senke”.
Novina u pomenutom delu je što
se pisac poigrao i onom, ne baš retko pominjanom varijantom mogućeg
futurizma po kojoj su gotovo ceo kontinent preuzeli radikalni
islamisti. Na prvi pogled to izgleda nemoguće, a da li je? I Iran
je nekad bio poprilično moderna država koja je obećavala. Bake su
nosile šarene i kratke suknje, za razliku od njihovih unuka koje ne
smeju bez zara. Šarčević razrađuje opciju u kojoj demokratija i
ljudska prava maksimalno degradiraju, što se nekoliko puta tokom
istorije i dešavalo. Stari kontinent trenutno je u ideologiji
tolerancije, poštovanja multi kulturalnih razlika. Mnoge države
primaju na desetine hiljada stanovnika iz trećeg sveta prvenstveno
razmišljajući da im je potrebna radna snaga. Na pitanje kako će se
broj tolikih migranata odraziti na promenu kulture, mnogi zapadnjački
režimi odgovaraju da će se novajlije ako ne pre, a onda kasnije, u
drugij ili trećoj generaciji, prilagoditi sredini u koju su došli i
asimilizovati u nju.
Autor “Šejtanovih senki”
pak obrađuje suprotan scenario. Onaj po kome se novajlije nisu
prilagođavale već su rešile da prostor u koji su stigli prilagode
sebi.
Uz izuzetak Rusije koja u
toj realnosti povraća formu carevine i Tevtonske Unije koju čine
Nemačka sa skandinavskim zemljama, ostatak kontinenta ili spada u
proširenu Tursku Imperiju ili u Zapadni Kalifat sa sedištem u
Parizu. Da bi se nove muslimanske tvorevine obezbedile od revanšizma
hrišćana koji žive u odeljenim četvrtima, režimi su počeli da
forsiraju upravo one najtvrdje islamske struje.
Konstanta koje se Stevan
Šarčević drži i njegov lični potpis je da stvarnost koju je
zamislio ne umiva. Kao i u predhodnim delima, on se odlučio da ogoli
čak i najniže porive ljudskih bića, a ljudi kao ljudi, uglavnom su
najsuroviji kad dobiju veliku moć ili vlast nad drugima. Moćnici se
u tom slučaju retko libe od seksualnog iživljavanja i nad onima
koji ih ne žele. Sve uz primese sadizma. Ako neko preti da
relativizuje ili ugrozi nečiju moć, ne preza se od nanošenja
najstrašnijih bolova.
Najsvetliji junaci, oni u
kojima ljudskosti ipak ima, su Aleksa i Ana. Oni kao glavni junaci
(ne samo ovog romana) imaju i neke više ideje i ciljeve, a nalik
superherojima poseduju i određene moći.
Veštom metodom detektivske
indukcije pisac nam postepeno otkriva ko su u stvari njih dvoje i iza
čega stoje. Aleksa deluje kao pasivniji, ali obazriviji dok je Ana
koordinator većine akcija. Roman ne samo da ruši tabue braka,
biseksualnosti (oba glavna junaka su biseksualna) već i tabu incesta
jer iza velike moći koje imaju oboje stoji to da ovaj zaljubljeni i
seksualni par čine brat i sestra i to blizanci. Od majke velike
čarobnice.
Neke od ideja koje nam se
nameću dok čitamo su i te da su religije zlo, da guše svaku
ljudsku slobodu i individualnost. Zato će, kad dobiju moć putovanja
kroz vreme, glavni likovi iskoristiti hod po vremensko-prostojnoj osi
i unište zametke svih religija u prošlosti. Ipak, kada vidimo
varijantu i bez religija, (što i danas možemo primetiti u smislu da
ateistička Severna Koreja nema nimalo manju diktaturu ni kršenje
ljudskih prava od teokratskih zemalja), shvatamo da čovek može da
bude surov u svim varijantama bitisanja i da će moćnici uvek naći
izgovor da muče običan puk ako to žele i da se surovo
razračunavaju sa neistomišljenicima ma šta oni predstavljali.
Uprkos sličnostima Alekse i
Ane, čini se da sam kreator svemira koga će Aleksa sresti na kraju,
a koji odbija da se nazove bogom, imati više poverenja njega nego u
Anu sklonu akcijama pa se čini da će roman imati i nastavak i to
takav da će on Aleksa biti razumniji lik na bitnijem zadatku.
Da je roman obavljen u
Americi i umiven od previše horora, perverzija i tabua, lako bi
mogao biti filmovan i uvršten u još jednu storiju o superherojima.
Ipak autor bira da je autentičan, pa surove ljudske psihe često
daleko gore od divljih zveri, ne želi da prebojava u ružičaste
nijanse i time zaliči na more sličnih knjiških ili filsmkih dela.
I oni koji ne vole šokove u tolikoj dozi, morali bi da priznaju da
je Stevan Šarčević redak maher u osmišljavanju istih, a
majstorstvo mu ne manjka i u kreiranju odličnih prideva, bogatih
poredjenja i metafora i sklapanju dinamičnih i vrcavih dijaloga.
Нема коментара:
Постави коментар