Posle romana Sam,
ispod šljive iz 2013-te godine autorskog tandema Stevan
Šarčević - Lazar Janić na ovogodišnjem beogradskom sajmu knjiga
pojavio se i njegov nastavak pod nazivom Dan posle kraja, koji
predstavlja najnoviji deo serijala Oni su ovde sa nama započetog
romanima Kuća obrasla bršljanom i Veštičje ludilo.
Obzirom da je
kraj romana Sam, ispod šljive ostao otvoren, bilo je samo pitanje
vremena kada će autori odlučiti da napišu nastavak, te na taj
način dovršiti priču o Lakićima.
Međutim,
potencijalnim čitaocima romana Dan posle kraja mora biti jasno da
bez pročitanog dela Sam, ispod šljive neće uopšte moći da shvate
ovaj novi Šarčevićev i Janićev koautorski spisateljski poduhvat.
Zbog toga ću se u ovom prikazu ukratko dotaći i romana Sam, ispod
šljive.
Šljiva je
bila odličan antiutopijski SF roman, koji je u nekim svojim delovima
imao određene sličnosti sa Hakslijevim delom Vrli novi svet.
Konkretno, svet Šljive je sličan Vrlom novom svetu - Belland iz
2311. godine je pod kupolom, u njemu žive klonovi kojima se u
Jaslicama veštački određuje budućnost, a van kupole obitavaju
potomci Srba, koji su pandan divljacima iz Hakslijevog romana. Svetom
Republike, kojoj pripada Belland, upravljaju Besmrtnici, pandani
Svetskim upravljačima Vrlog novog sveta, koji su svoju neograničenu
moć stekli manipulacijom vremensko-prostornim linijama,
zloupotrebljavajući prostor-vremenske adaptere koje je u 21. veku
izumeo Aleksa Lakić Junior. Takođe je važno napomenuti da su u
Šljivi iskorišćena dva proročanstva - najbitniji je odlomak iz
Kremanskog proročanstva, ali bitan detalj predstavlja navodno
majansko proročanstvo o kraju vremena 21.12.2012. godine, koje su
pisci veoma vešto provukli kroz datum rođenja Alekse Lakića
Juniora, što za priču ima vrlo važan značaj jer otkriće Alekse
Juniora zaista dovodi do kraja vremena onakvog kakvog ga poznajemo.
Dan posle
kraja nastavlja tamo gde je Sam, ispod šljive stao. Radnja romana se
odigrava u bližoj budućnosti 2042/43. godine, i daljoj budućnosti
2316. godine.
2043. godine
je radnja smeštena u Dar al Džihad, što je istorijski turski naziv
za Beograd, koji je u romanu kao poturčeni grad postao sastavni deo
Alahovih zemalja, pošto su 2022. godine islamisti preuzeli vlast u
Evropi. Sama Evropa je podeljena na Zapadnoevropski kalifat u kome
vlada šerijat, nasuprot koga stoje Rusi, koji su u sukobu
vaporizovali Ukrajinu.
Ono što je
važno istaći je da pisci nisu neplanski odabrali 2043. godinu da se
u njoj odvija deo radnje romana Dan posle kraja. Naime, već je
istaknuto da Šarčević i Janić vole proročanstva, pa su u delu
Dan posle kraja veoma uspešno upotrebili proročanstvo bugarske
proročice Vange, koje glasi da će upravo 2043. godine biti dovršena
transformacija Evrope u Islamski kalifat, a Vangino predskazanje se
nadovezuje na Nostradamusovo proročanstvo o tome da će kamila piti
vodu iz Rajne.
Drugi deo
radnje je smešten u 2316. godinu, u kojoj se vodi rat između
Republike i Zakavkaske Unije. Republika je u tom ratu gotovo
poražena, Belland razrušen, a prostor vremenski-adapteri za
skakanje po vremenskim osama su svi, osim jednog, uništeni.
Mračan epilog
romana Dan posle kraja ne daje veru u bolju sutrašnjicu, i njime su
pisci istakli dilemu - da li je i po čemu za slobodni svet bolja
Republika, oličena u današnjoj Evropskoj Uniji, ili Alahove zemlje
oličene u današnjoj Islamskoj državi?
U romanu Dan
posle kraja se opet srećemo sa pojedinim likovima iz Sam, ispod
šljive.
Pre svih, tu
je Žan Luj Batista, jedan od Besmrtnika, koji aktivno učestvuje u
radnji, a pominju se i njegova polubraća - Džon, Mario, Luiđi i
Hans, koji je spomenut i u Šljivi. Šarčević i Janić su veoma
efektno predstavili poreklo Besmrtnika, za koje se ispostavlja da su
vanbračni sinovi Alekse Lakića Juniora, dobijeni sa
zapadnoevropskim prostitutkama. Njihova vladavina Republikom
predstavlja utopiju tehnokrata-Besmrtnika, koji su moćni telepatski
dar nasledili od svog oca, a besmrtnost ostvarili manipulisanjem
vremenskim osama.
Takođe,
otkriva se i Anino poreklo, te razlozi zašto i ona ima vizije i
šizofrenu neuravnoteženost, a ključ tih odgovora leži u Aleksi
Lakiću Junioru, i njegovom odnosu sa svojojm tetkom Magdalenom.
Ponovna
pojavljivanja u romanu Dan posle kraja imaju major Ostrogonac (klon A
klase, penzionisan još u Šljivi, a sada fizički oronuo jer
klonovi, kao i u Vrlom novom svetu, nakon kraja radnog veka ubrzano
propadaju) koji se ne miri sa svojom mirovinom, kao i pas Adolf,
ovoga puta prikazan kao Anin borbeni pas - borbid (dok je u Šljivi
bio napuljski mastif koji je ostao upamćen po bestijalnoj sceni sa
tadašnjim Aninim klonom).
Svoju ulogu
je još jednom odigralo i Bratstvo drveta, koje je od progonjenog
kulta (u kome se upražnjavaju ritualna odsecanja glava devojkama
koje čitaju odlomak iz Kremanskog proročanstva) preraslo u
visokopozicionirano bratstvo.
Sam odlomak
iz Kremanskog proročanstva se često ponavljao u Šljivi, da bi ga u
romanu Dan posle kraja autori savršeno uklopili u konačno rešenje
i objašnjenje čitave zavrzlame.
Čitaocima
treba još napomenuti da je u romanu Dan posle kraja u igri malo
drugačiji vremenski tok nego u Sam, ispod šljive, a ta promena je
izazvana već u samoj Šljivi - upadima i jurnjavom Aninog klona i
Juniorovih klonova po vremenskim linijama.
Najočigledniji
primer malo drugačijeg vremenskog toka se ogleda u tome što u
Šljivi Junior umire 2100. godine, dok na vremenskoj liniji romana
Dan posle kraja njegova smrt se dešava 2067. godine, ali su se pisci
vrhunski pobrinuli da ni ta godina ne bude tačna godina njegove
smrti.
Pomnim
pratiocima i poštovaocima rada Stevana Šarčevića svakako neće
promaći da se kroz Dan posle kraja provlače motivi iz njegovih
priča i novela: Groznica, Jedini siguran put, Oktobar, Zašto poštar
mrzi kišu, Poslednja Lunova avantura, Viva la Revolucion, Tropikana,
Noć kad sam se vratio.
Ono što bih
posebno izdvojio iz romana Dan posle kraja je činjenica da Šarčević
i Janić, prikazujući lik i ličnost Ane Simonović, daju odgovor na
česte primedbe da u SF nema jakih ženskih likova, niti dinamike
žensko-muških odnosa. Još u romanu Sam, ispod šljive klon Ane
Simonović predstavlja jak ženski lik, jer zahvaljujući njoj
Juniorov klon, a zatim i Milivoje Jovanović postaju preobraćenici,
svesni svog pravog porekla i pripadnosti. U delu Dan posle kraja ona
ponovo iskazuje snagu svoje ličnosti, i spremna je da zarad ljubavi
i višeg cilja istrpi ultimativno poniženje i mučenje od strane
članova Bratstva drveta. Takođe, pisci su delu Dan posle kraja
prikazali dinamiku odnosa između Aninog klona i Juniorovog klona,
koji od neprijateljstva, preko sado-mazohističkog odnosa, prerasta u
ljubavni odnos. Zbog svega navedenog, može se nepobitno konstatovati
da su Šarčević i Janić, stvarajući lik Ane Simonović, stvorili
jedan od najjačih i najupečatljivijih ženskih likova u domaćoj
fantastici.
Dan posle
kraja je distopijski SF roman, pisan u aktuelnom trenutku globalne
društvene i geo-političke situacije koja eskalira veštački
izazvanim islamizovanjem Evrope, kao i sukobom Rusije i Ukrajine, pa
kao takav - Dan posle kraja nosi duboku anti-NSP poruku. Dan posle
kraja je dinamično i napeto delo nabijeno akcijom, a pisci su
ispoštovali formu kratkih i brzo čitljivih poglavlja, kao u romanu
Sam, ispod šljive. Dijalozi u Danu posle kraja su kratki i jasni,
stil pisanja potpuno izgrađen i uglancan, a priča je majstorski
vođena i znalački dovedena do samog kraja.
Šarčević i Janić
su u delu Dan posle kraja znalački odgovorili na svako pitanje koje
je u Šljivi ostalo otvoreno (ili se činilo kao takvo), tako da ne
postoji nijedan jedini detalj koji nedostaje, ili koji je nelogičan
i ne uklapa se u širu priču. Ovim romanom će biti zadovoljni kako
čitaoci, tako i teoretičari, zato što Dan posle kraja ispunjava
osnovne karakteristike naučno-fantastičnog žanra: začudnost (jer
su sve predstavljene budućnosti drastično drugačije od našeg
sveta) i spoznajnost (jer je opisano na koji način je manipulisano
vremenom).
Svako novo
delo predstavlja i novo dokazivanje i novo potvrđivanje za svakog
autora. Svojim novim romanom, autorski dvojac Šarčević-Janić se
ponovo dokazao, ali i potvrdio svoje vodeće mesto na našoj modernoj
SF sceni, ostavljajući Dan posle kraja kao njenu esenciju.
Aksentije T2
Novaković
Lazar
Janić
Pisac
i izdavač. Objavio je romane „Kuća obrasla bršljanom“ (2011),
„Veštičje ludilo“ (2012) „Sam, ispod šljive“ (2013) sa
Stevanom Šarčevićem i „Dan posle kraja“ (2017) sa Stevanom
Šarčevićem, kao i knjigu proze „Misli očešljane vetrom“
(2012).
Stevan
Šarčević
Rođen
u Subotici 1962, gde i danas živi i radi. Pored zbirki priča
„Dolazak Tame" (2014) i „Viva la revolución"(2017
), potpisuje zbirke poezije „Na tragu svetlosti" (2013) i
„Mehanika žrtvenog obreda"(2016
), te romane „Sam, ispod šljive" u kolaboraciji sa Lazarom
Janićem (2013), „Kaurinova kletva" (2014), „Kolevkine
hronike" sa Darkom Savićem (2016) i roman „Dan posle kraja"
(2017)
Zastupljen
je u
zbirkama
priča:
„Jedan
život u manje od devetsto znakova“,
"Baton",
„Nešto diše u mojoj torti“, „Kako sam ubio ljubav“,„Vetar
po ocu“, „Suze za Velosa“, „Slavin poj“, „Antologija
jugoslovenske kratke proze“, "Bosna
srebrena"
"Reči
u vremenu",
„Treći
Nušić - kako smo se satirali“,
„Hilandar“, "Majski susreti 2013", "Anomalija
2",„Prijedorski
književni karavan",„Prsten s one strane sna", „Zbornik
savremenih ljubavnih priča", „Volim da letim", „Ljubav
i Smisao“, „HAARP i druge priče o teorijama zavere“,
„Preobražaji“, „Kajmakčalanska 11“, "Regia
fantastica" 1 i 2,„Đavolji prst“, „Fosilni zapis“, „Van
ograde“, „Paralelni svetovi“, , „Zatvorena knjiga kriminala“,
“, „Vrane dolaze“, te u Alminim zbornicima „Najkraće
priče“ za 2010-tu,
2011-tu, 2012-tu, 2014-tu i 2015-tu godinu., u zbornicima
poezije: „Između dva sveta“ , „Osmeh život krasi" „Izvan
dometa", „Zbornik
savremene ljubavne poezije", „ Ljubavi, čežnjom te zovem",
„Jutro nad ozrenom 2016 “,„Večiti nesmirajnik “,
„ Kapija sna ", „Vršačko
pero 15 “, „Pesmodari mira “, „Ima neka tajna veza“, „Arte
stih vol.4“ „Garavi sokak 2015 “,„Poslednji cvetovi zla“, u
fanzinima: “Meteor”, “Terra”,
“Eridan”,„Supernova“,“Librarion”
i “Raketla” i u
časopisima: „Znak Sagite“,"UBIQ",
„Avangrad”,„Ilustrovana
politika“
„Titelteka“,
„Afirmator“, „Avlija“, „Sizif“, i „Marsonikon“
Dobitnik
"Subotičkog Oskara popularnosti" za najpopularnijeg
književnika grada Subotice
Нема коментара:
Постави коментар