Borba
je jedan od osnovnih ljudskih imperativa. Borba za očuvanjem, za
slobodu, ljubav, sreću, hranu, krov nad glavom. Vidovi borbe
različiti su. Neko se bori ćutanjem, neko gromoglasno, drugi
upornošću, treći lažima i prevarama, četvrti perom, peti
oružjem...
Svako
od nas stvara umetnička dela upravo iz potrebe za borbom – protiv
mučne svakodnevice, protiv zaborava, slomljenog srca, melanholije...
Stevan
Šarčević ponosno stoji na tom putu. I on se bori protiv svih zala
i nedaća koje su nas tokom godina snašle, tihim, upornim otporom
svojstvenim za jednog pisca. On stavara neumorno, on slika
nepopustljivo – sve strahote koje je video i doživeo, bez milosti,
bez ustezanja, bez popuštanja. Takvi su njegovi redovi, takve su
njegove slike – nezaboravne, neumoljive, teške za stomak - ukoliko
za takve slike niste spremni - jer nemojmo zaboraviti, Šarčević
stvara dela strave i fantastike, puna krvi i onostranih bića, koja
nisu baš za svačiji ukus.
Novu
Šarčevićevu zbirku „Vila la Revolucion“ čine odlično
ispripovedane priče, koje krase odnegovane, odmerene rečenice.
Radnja se u pojedinim pričama lagano, a u pojedinim vrtoglavo,
odvija pred očima čitaoca. Šarčević se sigurno kreće kroz
svetove koje je izgradio. Atmosferu gradi znalački, likove iscrtava
minuciozno, i svakom novom pričom uspeva da nas veže, prikuje za
knjigu, svetove o kojima pripoveda.
„A
lepo su mi govorili“ na šaljiv način govori o vremenskom
paradoksu, priča „Buđenje“, koristeći se vrlo uspešno
onomatopejom pri građenju atmosfere, pripoveda o nenadanom i
neprijatnom putovanju u nepoznato, „Povratak u Berlin“ raspreda o
vremenskoj petlji, „Frekvencija“ o smrtonosnoj frekvenciji
izvedenoj na gitari, „Jedini siguran put“ o uzaludnoj borbi i
prokletstvu postojanja, „Raskršće“ o propuštenim životnim
prilikama...
Svaka
od ovih priča pisana je posebnim manirom, posebnim tonom, svaka se
razlikuje od prethodne po dužini, stilu, duhu, temi koju obrađuje.
I svaka nas na svoj način iznenađuje. Takve su, recimo, priče
„Dosadno popodne“, „Oktobar“, „Odmetnik“, „Boginja
mačkastih očiju“, „Carstvo Venere“, „Obala“, koje se na
neobičan, interesantan, zabavan, topao način poigravaju poznatim
temama ili iznedruju nove, nudeći nam neočekivane obrte na kraju...
Ovo
mnoštvo i šarolikost tema tera nas da se zapitamo nad sopstvenim
sudbinama, nad sopstvenim borbama koje svakodnevno vodimo, gubimo,
odnosimo... Vredi li, ima li smisla boriti se protiv klimatskih
promena, korumpiranosti društva, blaziranosti i sve prisutnije
bezosećajnosti društva u kojem živimo... Dovoljno je da pročitamo
Šarčevićevu priču „Idem kući“ i da znamo odgovor.
Tamara
Lujak
Нема коментара:
Постави коментар