Autor: Pavle Teofilović
Savršeni romani gotovo da i ne
postoje.
Tako perfektna nije ni ,,Kaurinova
kletva’’, ali jeste knjiga uz koju sam uživao.
Ponela me je više nego dve izvikane
strane knjige koje sam na letovanju ostavio na pola, ne bih li se
posvetio ,,Kaurinu’’.
GENERALIJE
Šarčević ima dara za pravljenje
atmosfere što se ne susreće često.
Rečenice obiluju jakim metaforama i
poređenjima. Fabula je manje kompleksna nego kod ,,Šljive’’ što
znači da lakše drži pažnju. Ipak neka rešenja nisu baš
najsrećnija.
Narativni deo (otprilike svaka druga
glava) je bolje napisan u odnosu na ostale glave. Kvalitetan je za
razliku od nekih poglavlja ,,bez subjekta’’ koji više liče na
rezime.
Vidi se da autor nije uživao
podjednako u pisanju svih delova. U nekim istaknuti su svi detalji i
rasplinuta mašta, dok su drugi prepričani čisto da vidimo šta se
desilo u međuvremenu.
Za neke stvari sam u dilemi da li su
vrline ili mane. Reč je o takozvanom zavaravanju čitaoca.
Naime, maltene do samog kraja mi ne
znamo ko je naratorka. Ne znamo kako se zovu njena majka i baka. U
tim delovima niko nikome se ne obraća imenom.
U poglavljima koja idu paralelno,
vidimo lekarku koja je veoma perverzna, mahom lezbejskih sklonosti,
ali i veoma surova prema ženi koju želi da uvuče u zamku.
Ja uopšte nisam povezao da je to
odbegla majka sa ranča konja.
Da pri kraju nije napisano lično
ime žene, nikad ne bih mogao da povežem. Majka naratorke je otišla
u svet zbog osiromašenja jer je otac u napadu ludila zapalio imanje
i konje. Nju sam zamislio kao siroticu, ali se ispostavilo da je u
velikom gradu ta ista žena (Alida) nešto sasvim drugo.
Bio je to za mene veliki šok.
No taj efekat iznenađenja, kao što
rekoh, nije mana. Bar nisam siguran. Da je odrađen majstorski jeste.
SEKSUALNOST
Druga stvar koja takođe ne mora
biti mana, ali jeste preteranost i netipičnost jesu ženski likovi.
Od šest junakinja (Jasmina, Alida, Azra, Branka, Milena, baka), čak
četiri su biseksualke, više pro-lezbejskih sklonosti, sklone
sado-mazo igrarijama.
Mislim da je to nepotrebno.
Androfilija iliti ljubav prema
muškarcima, postoji tek kao sporedna. Muškarci su tu i tamo bitni
samo dok se ne pojavi prilika da se bude sa ženom.
Pa tako Jasmina čim proba čari
Alidinog tela, zaboravi na inspektora Đorđa.
Azra je takođe opsednuta golotinjom
svoje učiteljice (Jasmine).
Sama Alida je na farmi bila tipična
supruga i majka, da bi se u velikom gradu predala čarima
žensko-ženskog seksa.
Jedini lik za koga mi je logično da
je u tom fazonu je vlasnica bordela Branka koja proba sve nove
kandidatkinje za prostitutke.
Toliko forsiranje lezbejstva, osim
ako roman nije o njima, a ovaj ipak nije, je preteran.
Po anonimnim anketama sa engleskih
univerziteta skoro 97 % žena su čisto heteroseksualne. Oko 2,7 % su
biseksualke, a svega 0,3 % su čiste lezbejke.
Od sto žena dakle samo tri imaju
potrebu za intimnošću sa ženom. U delima Šarčevića maltene da
nema žene koja tu priliku propušta.
Međutim postoji tu još nešto.
Lezbejke u praksi uopšte nisu onakve, kakvim ih predstavljaju
upornićima. Iz razgovora sa nekima od njih koje su posećivale lezbo
žurke po Beogradu, čuo sam da je stvar potpuno suprotna od
predrasuda. OD 100 lezbi na žurki, njih 80 biće deo nekog para koji
je vrlo stabilan i čije su članice verne jedna drugoj godinama. Na
tim žurkama ni traga od orgija, varanja. Ima posesivnosti i
ljubomore.
Psihijatar Marić na tv-u skoro reče
da se, za razliku od muških gejeva ali i muških heteroseksualaca
gde je veliki broj sklon avanturama sa strane, lezbejke zaista vole
na duge staze. I među njima ima izuzetaka i avanturiskinja ali su
daleko ređe od onih sklonih vezama. Maltene 3% žena izdvojeno 3 %.
Tako da je Šarčević ili upoznao
Biljanu Kosmoginu ili je pisao o ženama iz mašte muških s/m
poklonika.
No naravno ni to ne mora biti mana.
To je jednostavno svet budućnosti kakvu je Šarčević vidi. Većina
je tu negde izgubila emotivnost i prešla na hedonistička uživanja
tako da je i to legitimno.
LIKOVI
Glavna mana bio bi mi nagli prelaz
Azre od pitome, povučene gotovo dobre devojčice sklone jahanju
konja, prebrzo dolazimo do scene gde Azra, shvatavši da ima
veštičije moći, zlostavlja učiteljicu Jasminu.
Rečenice – Mama nije dozvolila da
je potpuno poživotinjim. A toliko sam sanjala o čupanju
učiteljičinog jezika i lomljenju kostiju u nekim delikatnijim
šakama – jednostavno ne ide uz dotadašnji Azrin karakter.
Uzročno-posledičnog razloga za
ovakav stav prema učiteljici nema jer Jasmina nikad nije bila surova
prema svojoj učenkici. Čak joj je bila ljubimica.
Reč je dakle o istoj maloj Azri
koja je našla napuštenu kobilu Srnicu, sa bakom joj vidala rane i
pomogla. Ona je tu nežna fina, pa čak i kad prebije tu kobilu ona
to čini sa motivom jer je s tom kobilom izgubila na trkama i to od
surove i zlobne konkurentkinje.
Međutim iznenadni prelaz od
devojčice do monstruma koji bi učiteljici pretvorenoj u kobilu da
isčua jezik iz čista mira, meni je nejasan. Književnost se slabo
bavila psihopatama.
Što se tiče ostalih likova fali
diferencijacija. Alida je surova na isti način kao i Branka, dok je
Jasmina večita pasivna žrtva.
Jasminina ubijena sestra je prebrzo
zaboravljen lik. Njeno ubistvo moralo bi biti rasvetljenije.
Što se tiče Milene ona se previše
brzo vezuje za Đorđa.
Kod Milene i Jasmine postoji
dupliranje motiva. I jedna i druga imale su sestre koje su žrtve
bordela.
FABULATIVNOST
U fabulu sam sasvim proniknuo tek
kad mi je Stipan odgovorio na neke moje nedoumice na privatnu poruku.
No to ću shvatiti kao moju grešku i nekoncentrisanost (Knjigu sam
čitao intenzivno, pa napravio veliku pauzu i tako u dva koraka).
Fabula donekle dobro funkcioniše
(Prepričavanje Andree Baskin pre početka je bilo neotrebno i to ni
u jednom romanu nisam video).
U hipotetičkoj Srbiji monarhisti su
smenili republikance operacijom Iskon.
Ta operacija podrazumevala je opsadu
enklave gde su veštice iz Sestrinstva, pa i Azra sa svojom familijom
ali i Jasmina koja je krvni pretendent na presto.
,,Sestrinstvo’’ je slaba tačka
republikanskog režima jer su Republikanci tu kompromitovani time što
su vršili orgije sa članicama.
E sad… Ja mislim da je u 21. ili
22. veku orgijanje političara širom bordela ili kampova sa
vešticama, premali razlog da bi se uključile i vojska i uvelo neko
vanredno stanje.
Meni ovo jednostavno nije bio jak
motiv.
Mislim da je to moralo temeljnije.
Kurve koriste svi političari sveta. Berluskoni se nimalo nije
potresao kad su mu iznalazili da je redovno korisio usluge kurvi. Čak
je i priznao da jedva čeka da ga penzionišu pa da s njima bude pet
puta nedeljno. Popularnost mu posle toga nije pala ni za procenat.
Meni se jako dopala moć da veštice
pretvaraju žene u kobile, bar na način na koji žena poveruje da je
kobila. Pre bih, kao motiv operacije protiv veštica, uveo neku
zaista veliku moć veštica.
Recimo da su ,,prvu damu’’
Srbije ili kraljicu pretvorili u kobilu ili, da bude još
interesantnije, neku ženu koja je funkcionerka strane zemlje od koje
Srbija zavisi (Neki pandam Angeli Merkel).
Zamisli fabulu gde je neki strani
posrednik od koga zavisi napredak Srbije ostao izgubljen u Srbiji, da
bi se ispostavilo da su ga neke čarobnice pretvorile u pohotng
konja. Meni bi to bio vrh!
Kompromitacija političara
isključivo kurvanjem je nedovoljno i za život, a za književnost
nedovoljno interesantno.
Čitava ideja i tema imala je mnogo
više potencijala pa bih ja autoru, savetovao kod narednog romana, da
najpre napiše samo fabulu na jednoj kucanoj strani, zatim da mu to
odleži i onda danima da radi samo na tome ne bi li dobio
najfunkcionalnije i najjefektinije rešenje.
Ovde mi ostaje žal što je
atmosfera dosta dobra, ali bi fabula morala da bude jača.
OPŠTI ZAKLJUČAK
I pored svih navedenih mana,
činjenica je da atmosfera koju nam je autor dočarao vuče čitaoce
napred. Ja sam svaku deo knjige bogato vizualizovao. U glavi mi se
sve odvijali u jarkim bojama i sa puno strasti.
Idejnost (koja je zaslužila nešto
jaču fabulu), atmosfera u spoju sa dobrim metaforama i poređenjima
su mi najveći kvaliteti romana.
Rečenice koje su mi se dopale:
- U njemu je čučao oportunista
koji je rovario iznutra
- Duboke bore su svedočile o mnogo
poljskih vetrova koji su ga produvali
- Bio je siguran da zna odgovor.
Samo ga je zaturio negde u lavirintu podsvesti
- Zadah tog mesta bio je jedinstvena
aroma znoja, urina, prekuvanog povrća, hemikalija i očaja
- Ja sam Branka, starateljica ovog
skromnog doma. Bordel rekoste? Ne volim tu reč. Ja ovo smatram
pribežištem za decu. Ovde su sigurni, nahranjeni, jednom rečju
zbrnuti.
- Planovi su se najednom počeli
osokoljeno rojiti
- Biti ubijen ili se zadaviti?
Razlika je akademska
- Oči su mu bile duboki zdenac tuge
i nepoverenja
- Ujutru su je okupali, tucali,
nahranili i vezali u kuhinji. Predveče su je odveli pred publiku.
Sve je to tek umetnički performans, stilizovani prikaz besmisla
sveta. Tako joj rekoše
- Među nogama je bila ružičasta i
rastvorena poput cvetnih latica.
- Sjatile oko ledenica nataloženih
dahom životinje na krajevima metalnih žvala
- Nije me više zanimalo
istraživanje dubina Dugonoginog ždrela, vlaga njene vagine ni topla
unutrašnjost čmara. Ne. Sad sam htela da je otvorim drugačije.
Нема коментара:
Постави коментар