среда, 3. октобар 2012.

Saša Robnik - IZVRŠENJE PRAVDE





Autor: Saša Robnik

Mašina je jurila kroz noć. Vozač, čija se duga kosa vijorila na vetru, je čvrstom rukom vodio domu. Još nekoliko kilometara i stići će u Han Pijesak. Što se više približavao gradiću, tama bi sve gušća. Zabrinuo se.
Preostalo još 2 kilometra — oglasi se auto-navigator. Izlazeći iz zavoja, ugledao je očekivano. Usne mu se razvukoše u blagi osmeh. Svetlucava prilika, čiji je lik treptao u Romanijskoj noći, stajala je na sred nekadašnjeg magistralnog puta. Zaustavio se, spustio mašinu i prišao duhu.
Umesto pesme, koju bi duh devojčice otpevao svakom namerniku u planinsku varoš ona je ćutala. Gledajući njeno lice, šerif Pijeska, začuđen, skinu rukavicu i pruži ruku.
Duh se rasprši u hiljade blistavih tačkica koje su zgasnule u noći.
Vratio si se — začu šerif iza leđa. Okrenuo se i ugledao je ponovo.
Jesam — odgovori.
Da li si zadovoljan, nesrećniče?
Pravda je zadovoljna, malena.
Prešao si Drinu, nisi smeo.
Znam. Morao sam. Stigao sam ih kod Loznice.
Nisi smeo, nisi!
Pevaj mi.
Ne, moram da ti …
Pevaj!
Devojčica je poslušno zapevala svoju pesmu. Završivši, ponovo se raspršila u hiljade zvezdica koje tmina proguta.
Opkoračio je mašinu i pojurio u varoš.

Stajao je u tami, koju su reflektori mašine sekli sablasno. Nigde znaka života, nigde daška vetra ni peva noćnih grabljivica. Jeza mu steže razum.
Zaputi se prema stanici i pokuša radiom da dozove svoje. Uzalud.
Ušao je i pritisnuo prekidač. Neonke jedva razgrnuše tminu, čije su senke potiskivale slabašnu svetlost.
Šta, kog đavola…— promumlja.
Prišao je kontrolnom astalu i uključio GPS. Hologramska slika se trepćući uzdiže pred njim.
Mapa!
Hologram se izoštri. Na sredini se pojavi pulsirajući kružić, sa natpisom vi ste ovde.
Skinu kožnu jaknu koju nemarno odbaci na stolicu.
Lokacije pomoćnika!
Hologram se ponovo zamuti a crveni natpis van dometa se pojavi preko cele mape.
Kamere!
Mapa je nestala i umesto nje se holo podeli na devet delova koji su pokazivali mračne ulice i raskrsnice Han Pijeska.
Termovizija!
Zdanja na slici dobiše crvenkaste nijanse. Opet, ni traga živom biću.
Opsovao je, upalio cigaretu i razmišljao. Naposletku odbaci pikavac i otvori crveni poklopac na zidu, na kom je stajao ćirilični natpis: Duhovi— dozivno dugme. Pritisnuti u krajnjoj nuždi!
Pritisnuo je dugme.
Nekoliko senki se materijalizovalo u starca, ženu i devojčicu. Odrasli su bili odeveni u policijske uniforme, a devojčica u belu haljinicu.
Šerif se obrati starcu:
Kolega, izgleda da sam zalutao u vorteks vašeg prostora.
Jesi— odgovori stari policajac.
Devojčica poče da peva svoju pesmu.
Ne razumem kako, držao sam se starog puta.
Prešao si Drinu!
Prešao sam je starim putem!— Povisi Šerif ton.
Devojčica prestade sa pevanjem, uperi svoje plave oči u njegove i reče prkosno:
Čiko, lepo sam ti rekla da nisi smeo, nisi hteo da slušaš a ti si mi rekao da pevam!
Pa šta, svakom putniku daruješ pesmu koja govori da delimo grad sa vama duhovima! Pevala si mi stotinu puta. Šta sad?
Ali ja nisam htela da pevam, čiko…
Da bi mi kazala da sam zalutao?
Da i ne! — odgovori starac.
Ne razumem.
Razumećeš.
Žena priđe kontrolnom astalu i podesi uređaj. Slika se raširi preko cele prostorije, pokazujući jučerašnje kadrove…

Stajao je na tremu mehane i pušio. Narod je užurbano promicao, sklanjajući se od tegleće mašine pune balvana. Otpozdravio je svoje pomoćnike i krenuo ka stacionaru.
Krenuo sam po ženu, baš tada je završila smenu, kada su…
Posmatraj dalje, šerife....— Prekinu ga blago policajka i stavi mu ruku na rame. Stresao se od dodira i osećanja elektriciteta koji mu prostruji telom..
Na slici, žena pohita ka njemu i poljubi ga u obraz. On je zagrli i tako krenuše niz ulicu.
Tada je počelo.
Skupio je oči koje su se napunile suzama. Okrenuo je glavu od slike.
Gledaj čiko, gledaj! — Devojčica ispruži prst ka kadru.
Pucanj odjeknu ulicom, za njim još nekoliko. Munjevito se okrenuo u pravcu urlajućih mašina koje pre nije video. Ogromne i crne, sa vozačima ogrnutim u plašteve sa kapuljačama. Roj napadača se razmileo po ulicama Pijeska i klao narod. Potegao je gan i uzvratio paljbu. Meci kao da su prolazili kroz njih, nijednog nije okrznuo. Njegovi pomoćnici padoše prvi. Ulice su se punile leševima stanovnika a bes, iznenađenje i nemoć pred nepoznatim i moćnim napadačima su mu uskovitlali razum.
Sledeća kadar je prikazivao kako sedla svoju mašinu i puni bisage oružjem, kako uzjahiva, podiže je i juri putem Drine.
Krenuo sam za njima i sustigao ih tamo preko. Izvršio sam pravdu pa zatekao svoj grad u vašem prostoru. Zašto?
Duhovi su ga nemo posmatrali.
Ko su bili napadači, odgovorite mi!
Policajka odgovori:
Naši.
Kako? Vi ne možete u naš prostor!
Oni mogu. Oni su prešli granice— odgovori starac.
Šerif priđe prozoru i pogleda niz ulicu. Duhovi, koje je sada video jasno, išli su svojim poslovima. Mašine, istovetne na oba sveta, su se sporo kretale, poštujući ograničenje.
Zašto su nas napali?
Zašto postavljaš pitanja na koja znaš odgovor? — Uzvrati žena pitanje.
Duše?
Da. Prodaju ih preko Drine.
Vratio je pogled na ulicu i spoznaja ga obuze.
Ja… nisam izvršio pravdu. Ubili su me u Loznici…
Niko mu nije odgovorio. Devojčica se popela na stolicu i poljubila mu obraz.
Nisi ni mogao— naposletku prozbori starac— banda je nedodirljiva za žive.
Sada su okolnosti drugačije! — Odgovori odlučnim glasom, dalje zagledan kroz prozor.
Tako je. Vlasenica im je sledeća meta— reče žena i krenu ka vratima a za njom i starac. Devojčica se rasprsnu u svetleće tačkice i nestade.
Čekali su ga napolju, sedeći na mašinama punih bisaga.

Šerif uzjaha svoju i izmeni čvrste poglede sa policajcima. Okupljeni duhovi, stanovnici varoši, su ih ispratili u noć.
Na izlazu iz Pijeska devojčica ih zaustavi i pruži mu kožnu jaknu na kojoj se presijavala šerifska zvezda.
Pevaću ti kad se vratiš, čiko.
Radujem se tome, malena.
Pokrenuli su mašine i krenuli u izvršenje pravde.




Нема коментара: