Sama je. Najusamljenije stvorenje na svetu i oni to znaju. Noću, kad
svet potone u tamu, može ih čuti sa druge strane. Dolaze kradomice,
tajanstveni i opaki. Posmatraju je, grebuckaju, šuškaju, ciče,
reže. Oseća zadah izmetina i aromu vlažnoga krzna. Ali ne vidi ih.
Ne vidi ih.
-
Nema tamo ništa, ne boj se zlato mamino – svetlo se gasi i ostaje
sa Njima.
U
početku Milena je plakala i vrištala, sve dok nije shvatila da mama
ne dolazi. Zidovi nestaju i Oni stižu, radoznali i strašni.
Njuškaju, obilaze, balave. Upliće prste ili ih stavlja u usta
smišljajući vračku što će ih rasterati.
-
Morbus Veslan – kaže ljubazni čika sa velikom torbom mami.
Potom
godine prolaze. Iz noći u noć. Oseća poglede na sebi i prekriva se
preko glave. Ponekad nazre pokret u mraku. Ponekad odsjaj vilinskog
svetla u očima. Pokušava da ih razazna, ali osećaju njen napor.
Povlače se i ne vidi ih. Ne vidi ih.
Mama
je tužna. Ne razume. Milena se trudi, smeje se u pokušaju da
oraspoloži mamu. A godine prolaze. Iz noći u noć.
Zid
među svetovima sve je tanji. Sad im već vidi oči i pogrbljene
senke. I što su bliže, sve ih se manje plaši.
Ne
izlazi više iz sobe. Mama donese ručak, sklanja nečist i to je
sve. Ranije joj je društvo nedostajalo, ali sad ima posla. Prepušta
se svojim posetiocima. Razume šta govore. Tepaju joj, dodiruju je.
Oni je ne plaše, ali se plaši onoga što od nje zahtevaju. Ipak,
čak i postati ono što traže, bolje je od ovog života između
svetova.
Granica
postaje nejasna. Soba je sve čudnije mesto za postojanje. Tetura se,
glavinja, ne nalazi put. Više i ne vrišti. Pristaje. Predaje im se.
Posmatra strančeve tople oči dok tišinu lomi kuckanje uređaja u
kosmatoj ruci. Pecka kožu podlaktice. Bol ne dolazi od sitnih uboda,
već od plave boje što joj utiskuje pod kožu. Ne opire se. Obećao
joj je mesto gde će biti voljena. Obeležava je za putovanje.
- Šta
joj je to na ruci? - pita mama čiku sa velikom torbom
-
Poremećaj simpatičke inervacije. - odgovara.
- Zar
ne bi trebalo da su joj ruke hladne? - mama je zabrinuta.
- Ne
znam, kapilari pucaju. Staračke pege možda.
- Ali,
čak i da jeste tako, zar ovo nije preterano pravilno? Kao da je u
pitanju neki natpis.
-
Gluposti... - kaže čika napuštajući sobu.
U
nekoj drugoj stvarnosti oslanja se na štap za šetanje i podiže
polucilindar u znak pozdrava. Curica se smeši ljubazno i hvata ga
pod ruku. Ne pada joj na pamet da ga poljubi, čak ni u obraz.
Posmatra uzani struk i široke bokove. Razmišlja koliko ga
zavaravaju krinolina i steznik. Sklona je maskama, baš kao i svaka
žena. Šeširić na glavi, suncobran u ruci, čipkaste rukavice...
Sve je to maškara, varljivi bljesak zavodljivosti.
Šatra
je ogromna. Posvuda šarenolika gomila. Među elegantnim parovima
trčkara musava dečurlija, secikese traže tašne i džepove, a
prevaranti galame. Mirisi roštilja i šećerne vune se mešaju sa
zadahom egzotičnog zverinja. Žagor zaglušuje muziku vergla i stižu
do ulaza. Probijaju se kroz masu, zauzimaju mesta. Svetla se gase i
kroz tamu doboš rešeta marševskim ritmom sve jače i jače,
stvarajući iz trena u tren sve napetiju atmosferu. Najednom
reflektori obasjavaju visoko ograđenu arenu i orkestar svoje
mistične tonove pridružuje frenetičnom ritmu. Iz stotine grla se
otima uzdah. Pred njima je stvorenje o kome se samo šaptalo u tami.
Zver iz bajki. Izvija se u kraju arene. Nasuprot stoji odvažni
dreser naoružan samo bičem. Žestok aplauz publike nagrađuje
hrabrost. Podstaknut, on podiže bič. Na pucanj kićanke zver se
nervozno trza. Publika to ispraća ovacijama. Doduše, potajno se
nadaju tragediji, jer i krv je deo predstave. Međutim ne dešava se
ništa neuobičajeno. Vitko telo se izvija i elegantno proleće kroz
vatreni obruč. Vraća se na mesto. Izvodi uobičajene trikove.
Prevrće se, pleše, šeni. Zatim je pucanj biča uteruje u uzani
hodnik i napušta arenu.
Ostatak
programa prolazi gotovo neprimećeno zasenjen spektaklom nevešto
postavljenim na početak programa.
-
Odakle li su doveli zver? Zar čudovišta nisu tek plod mašte u
bajkama? - pita curetak.
- Ne
znam, draga. Ponekad me to plaši. Ne verujem da će nauka i knjige
išta dobro doneti. Eto i tatin dućan propada zbog tog štrapaciranja
po dimenzijama. Ti psihonauti su budalasti i neoprezni. Otkad je
otkriven prolaz među dimenzijama samo lutaju unaokolo, prikupljaju
opasne primerke i prenose ih preko zida. Dovlače svašta ovamo. Kad
- tad o glavu će nam se olupati ta lakomislenost. Istanjivanje
međudimenzionih zidova je opasno. Jednom će zanavek pasti, a onda
neka nam je Bog u pomoći.
Noću
kad svet potone u tamu i kada postane najusamljenije stvorenje na
svetu, Milena ih može čuti sa druge strane. Drhturi na jesenjem
vetru ležeći na slamnatoj posteljici, stopala oslonjenih na rešetke
cirkuskog vagona. Telo joj je povređeno krotiteljevom šibom, ali na
to se već navikla. Bulji u tamu i zna da su zidovi ponovo tanani.
Povremeno nazire pokret. Ponekad odsjaj svetla u očima. Ponekad
jasno vidi drugu stranu. Baš kao sada. Mama je kraj ljubaznog čike
sa velikom torbom i gledaju u njenom pravcu. Razume šta govore.
- Žao
mi je gospođo, autizam od kojeg vaša kćer boluje je takve vrste za
koju nikad nisam čuo. Konsultovao sam se sa kolegama, ali ni oni
ništa ne znaju. Radi se o potpunom odsustvu svesnih funkcija. -
čikine reči deluju učeno. Mamine uplašeno.
-
Koma? Hoćete da kažete da mi je dete u komi?
- Ne,
ne... Koma je posledica fizičkog oštećena. Ovo izgleda... Više
kao da je namerno isključila svest. - lagano izgovara.
- Hoće
li se povratiti. Ikada? - mama i dalje govori jedva čujno.
- Ne
znam. Sumnjam... - pakuje svoje lekarije i sprema se da pođe. Mama
se naginje.
-
Kakve su joj to rane po leđima? - gleda u ono što je nekad bila
Milena.
-
Verovatno prenadraženost kože zbog predugog ležanja...-
izgovorivši to doktor izlazi. Mama ga ispraća.
Milena
nije tamo. Plaši se onoga što je postala i užasava se života
između svetova. Želi da joj se mama nasmeši. Da bar još jednom
čuje „ne boj se zlato mamino“.
Ali ne vidi je.
Mama je ne vidi...
Нема коментара:
Постави коментар