U zbirci priča „Sa druge strane noći“ Stevana Šarčevića tema
nije takozvana tvrda naučna fantastika, već se u većini priča
polazi iz realnog života. To je bekstvo od stvarnosti u izmaštani
svet koji nije nimalo bajkovit i u kojem nas čekaju nimalo prijatna
dešavanja.
Kroz svaku priču se provlači element fantastičnog ili nadrealnog
što i ovu zbirku povezuje sa Stevanovim prethodnim opusom. Glavni
junaci i čitaoci koji prate njihove avanture često nisu svesni na
kom nivou spoznaje se dešava radnja, da li njihove sudbine određuje
živi stvor ili bogovi koji nisu bestelesna bića što borave u višim
predelima, odakle povlače nevidljive niti sudbine, nego su ovde među
ljudima koji ih ne prepoznaju kao takve jer su to davno zaboravljeni
bogovi koji deluju sasvim ljudski.
Ovog puta Stevan je zanemario pesnika u sebi. Rečenice su mu lišene
poetike, čvrste su, ljudske, rečenice običnih ljudi, kojima nije
ni do kakve epike u njihovim stradanjima i naporima. Njegovi junaci
kreću se našim prostorima, govore lokalnim dijalektom i često su u
potrazi za nekim ili nečim, a kada to i pronađu, pitanje je da li
su time zadovoljni, jer priče se ne završavaju onim „živeli su
srećno do kraja života“. Na kraju svake priče počinje nova.
Ovakvim svojim pristupom pripovedanju Stevan Šarčević može da se
uporedi sa piscima poput Henrija Milera ili Čarlsa Bukovskog.
Tihomir Tika Jovanović
Zbirka se sastoji od osam priča i jedne novele:
2. IME MAJKINO (U kolaboraciji sa Angelinom Dimitrijević)
3. BRUTTO CANE
4. ČETIRI
5. B I R O S
6. KIŠA
7. NEOČEKIVANA GOZBA
8. ZAVISNOST
9. GOSPODARI SNOVA
U TRАGANJU ZA BESMRTNOŠČU ILI OBRNUTA STVARNOST
Zbirka priča „Sa druge strane noći”, koju autor ovde
predstavlja je, kada se bolje pogleda, dvodelna zbirka disparantnih
pripovesti koja se može podeliti u dve grupe.
Prvo je grupa priča počevši od priče „Svetlana”, a drugo je
novela „Gopodari snova”.
Pošto se zbog raznovrsnosti tema, motiva i likova ni jedna zbirka
pripovedaka ne može analizirati in grosso, mi ćemo ovde obratiti
pažnju samo na opšte crte koje su zajedničke poetici autora.
Mnogi pisci crpe misli i ideje onako stihijski ne znajući odakle
dolaze te priče, romani i pesme...
Ovde to nije slučaj.
Autor, pre svega iz radoznalosti prema (ne)postojećem, crpi ideje i
obrađuje teme iz svojih imaginativnih poriva, koji prevazilaze
instinkte.
Instinkt za pisanjem ne postoji, ali postoji instinkt za životom,
težnja da autor, uživljavajući se u naraciju, oživljava sam sebe,
svoja porinuća u sobstvo, svoje Ja, i instinkt smrti.
U ovim pričama, instinkt smrti se pretvara u svoju suprotnost,
snagom poetizacije, tj. postaje želja za životom koja je
transformisana, izvučena svesno ili nesvesno (to ovde nije bitno) iz
nagona koji vodi u razaranje, u mrtvilo, u nepostojeće. Nagon ka
mrtvom se suprostavlja nagonu ka živom, a likovi to oživljavaju pre
svega tragajući za besmrtnim u ljubavi. Kroz ljubav, kratak susret,
puteno, ovde se nagon, razarajući sam sebe, pretvara u živo, u
umeće življenja koje sobom možda može da donese oslobađanje i
besmrtnost.
Bolje bi bilo rečeno da je instinkt smrti, u dosluhu sa piščevom
naracijom, ali ne slepo, pogubno, već tanano, fino i ponegde čak i
precizno delotvoran. Eros, koji po mnogima može da utiče na
neurotično ponašanje ili neurotični pogled na svet, ovde je viđen
sa svoje bolje strane. Kao pokretač svesnosti pisanja, ili kao moto
kojim se prilagođavaju gotovo svi junaci da bi dotakli jedan kraj
beskonačnosti.
U beskonačnosti žive pre svega mrtvi i tamo neke „prilike”, ali
i glavni likovi Verica i njena majka.Treba imati hrabrosti približiti
se tom svetu.
Treba prelaziti stepenik po stepenik i doći do magične kuće gde
prebiva Dragon. Sve je iluzuja u ovim tekstovima.
Mi ne znamo da li je u pitanju mašta pisca, da li poetika izranja iz
realnog ka imaginativnom, ili se pak drži imaginativnog u
imaginarnom.
Sve akcije su pojednostavljene i jedini siže je opisivaje
unutrašnjeg sadržaja imaginacije, to jest nutrina sveta doživljaja
junaka. Taj svet nije misaoni, već svet akcije, tako da je utisak
događaja ostao da podstiče čitaoca na reakciju posle čitanja ovih
priča. Inače sve se svodi na susret, susret dva lika, koji
otpočinju pripovest. Događaj nije nikada priveden kraju, što se
vidi iz dela ‘’Gospodari snova’’: Ne večeras, možda ne ni
sada.... a kada ?
Pa pisac će nam reći. Igra se nastavlja do sledećeg vašara.
Kalambur tema i ideja, okreće novi krug u svakoj pripovesti, ali
tragovi prošlosti ostaju, negde zapisani u budućnosti kako je
Stevan Šarčević zamislio svoje pripovedanje.
Zaista, kada se upotrebi reč „pripovedanje” sa značenjem koje
ima u teoriji književnosti, može se postaviti pitanje da li su ove
pripovetke zaista pripovetke, ili se pisanje vodi na prozodiju i
naraciju koja ima neke druge ključne odredbe. Ovde je u
pitanju,jedan prozodični svet koji se temelji na aluziji, na
jednostavnom poređenju, bez patosa i bez poente.
Ipak, pisanje je kompletno, celovito, integralno…
Priče opravdavaju naslov „Sa druge strane noći„ mada, naravno,
ovde „noć” služi samo kao pokretač moći pisanja, kao tamna
strana Erosa, koju je pisac uspeo da prevaziđe polažući mnogo nade
u ljubav, koja je na neki način nit vodilja ovim pričama.
Tanja Pajić
Нема коментара:
Постави коментар