Slobodan
Anić, Osluškivač snova, „Nova Poetika“, 2013
Napisana i
objavljena sred užasa tranzicije i europeizacije Srbije, knjiga
„Osluškivač snova“ predstavlja neokrnjenu oazu nevinosti i
bezazlenosti. Pripovest nas u vidu kratkih priča, ritmom „Čarobnjaka
iz Oza“, vodi kroz čudesni svet, čas sanjan, čas realan.
Događanja su viđena kroz vizuru Princez - Ice, devojčice dorasle
do trećeg razreda osnovne škole, a pripovedanje je toplo i
nenametljivo, što svakoj priči ponaosob daje poseban šmek. Na
trenutke atmosfera podseća na legendarne „Beleške jedne Ane“
Mome Kapora. Pa opet, za razliku od Kapora, koji se bavi urbanim
temama, Slobodan Anić, autor „Osluškivača
snova“, pozornicu događaja vrlo vispreno izmešta u seoski
ambijent, što ovu knjigu čini antitezom vladavini profita i suštu
suprotnost svakom vidu mondijalističkog i urbanog. Anić je, kao
negdašnji učitelj, odabrao tematiku koju dobro poznaje.
Glavna junakinja knjige, Princez - Ica
je dete kao i svako drugo. Tuče se sa bratom, odlazi u školu,
doživljava prve simpatije, krije spomenare pod udžbenicima, ulazi u
konflikte sa vršnjacima, roditeljima, pa čak i sa svojim učiteljem.
Ica se raduje, pati, smeje se i plače, baš kao i sva deca. Međutim,
Princez - Ici svet kojim hodi nije dovoljan. Potreban joj je najmanje
još jedan svet; svet mašte, svet snova. Tu dolazimo do Zana, pored
Ice najbitnije ličnosti ove pripovesti. Najzad, po Zanu je knjiga i
nazvana, jer, Zan je Princez - Icin osluškivač snova, njen savetnik
i saveznik, pisac njenih priča i prijatelj koji je budno prati,
ugošćuje i na neki način joj ostvaruje snove, a Princez - Ica je
Zanov leptirić. U „Osluškivaču snova“ granica između sna i
stvarnosti je rovita i nestalna, pa nikad nismo sigurni gde jedno
prestaje, a drugo počinje. Upravo na toj razmeđi nalazi se Zan i
više je no verovatno da se i sam hiljadu puta zapitao da li je čovek
što sanja da je leptir, ili leptir koji sanja da je čovek.
Princez - Ica sanja i kad je budna,
kao što bi to, uostalom, sva deca i trebalo da čine, ali ona kroz
svoje priče i snove istovremeno i odrasta. Ne samo da odrasta, nego
je i nestrpljiva, žuri, juri, najradije bi preskakala dane i godine,
ne bi li što pre sve videla i osetila. U pretposlednjoj priči
gotovo da se probudila, gotovo da je prestala da sanja i umalo da
izgubi Zana zauvek.
Priče u knjizi su nezavisne, dakle
mogu se čitati i samostalno, međutim tek ovako objedinjene odašilju
valjanu poruku.
Kroz predivne opise
devičanski čistog krajolika u prvoj priči „Osluškivač
snova”, saznajemo kako su se Ica i Zan upoznali
i kako joj je nadenuo nadimak leptirić. Od tog trenutka nastavljamo
da pratimo Icu, ili po Zanovom, Princez - Icu, u velikoj avanturi
odrastanja. U sledećoj priči „Lutak”, Ica
se zaljubljuje, naravno onako kako to devojčice njenog uzrasta
jedino i mogu, ali istovremeno shvata da dečaci nisu lutke koje može
izvaditi ili vratiti u kutiju kad god joj se prohte. U priči
„Dolina” Ica saznaje da nije baš uvek
pametno deliti snove sa drugima, a u priči „Prosuto vino”
se vraćamo Icinim ljubavnim jadima, što i jeste
najčešća preokupacija priča u ovoj knjizi. Icinu žurbu da
odraste i postane žena prvi put susrećemo u priči „Tašna”.
Biti kao mama, biti nečija devojka, biti centar
pažnje, sve je to lepo i krasno, ali sve to ima svoje mesto i vreme.
Kad se to dešava u nevreme i gde mu nije mesto, svašta može da se
desi. Inat, ljutnja, grdnja, povređenost i štap koji je umesto
Džekija mlatnuo Icinog učitelja, teme su priče „Osveta”.
Iz Princez-Icinog dnevničkog
zapisa „Moj najlošiji dan za vreme raspusta“, koji potom sledi,
saznajemo ponešto o bratskim šamarima, maminom prutu i ozbiljnoj
muzici. Priča „Potkovica” rasvetljava
da sreću ne donose predmeti, nego vera i opuštenost. O Arniju i
zombi krmači saznaćemo u priči „San”, da
bi u sledećoj priči pod nazivom “Muzika” saznali
da žurke po Ibici, crnokosi pažljivi džentlmeni, flamenko i
šansone baš i nisu za svakoga. U priči „Karmin”
dokučićemo jednu sasvim neočekivanu ulogu
nakarminisanih usana, a „Šešir” razjašnjava
da čarolija može imati nepredvidljive posledice. Priča „Livada”
govori o tome kako su se zahvaljujući napornom
rasporedu časova i nesuđenom Cukićevom kupanju upoznali Zan i
učitelj, a iz Princez-Icinog dnevnika, u „Ogledalu”,
doznajemo ko je u stvari Zan. Knjigu zatvara
Princez-Icin literarni rad “Jesenje boje moga grada”, iz
koga saznajemo koliko je mašta važna, kao i to da nas oni sa kojima
se uzajamno volimo nikad ne napuštaju, i najzad, kako je ova knjiga
nastala.
Svaka od ovih priča nosi i poruku i
poduku za onog ko želi da je vidi, odupirući se lepotom nevinosti i
toplinom pripovedanja surovostima sveta odraslih i talogu
bezosećajnih.
Zato su Ica i Zan nešto sasvim
neočekivano u današnjoj književnoj hiperprodukciji i zbog toga je
vreme posvećeno druženju sa njima lepo i korisno provedeno. Knjiga
treba da se pojavi početkom septembra.
Нема коментара:
Постави коментар